A
Jag ska koppla in golvvärmen till FLVPn. Fördelaren har en G25 inv gänga och pumpen har 22mm rör anslutning.

Helst vill jag använda PEX slang. Jag har LK PEX 20mm hemma, men antar att p.g.a. flödet bör jag använda PEX 25mm.

Hur fixerar man en 25mm PEX i badrumsväggen? LK har inga väggdosor för 25mm.

LKs väggdosa klarar 20mm, men det står att man behöver en servicelucka för att kunna byta röret. Men hur ska man kunna byta även vanliga rör med väggdosa och klämringskoppling?

• LK väggdosa för 20mm PEX rör kopplad med två O-ringar och tomtörsbit, ej utbytbar utan servicelucka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
Jag har faktiskt jobbat extremt lite med väggdosorna. Personligen kör jag alltid med Väggbock Grip och alla väggar som byggs idag är ju minst 70mm och dessa lägen har jag bytt ut många meter slang med utbytesnippel.

Jag hittar dock ingen dokumentation ang detta förfarandet som du beskriver med utbyte av slang i dosa.

Dosorna med klämringar ser ut att behöva demonteras (öppnas) innan utbyte sker. :thinking:

LK listar denna som hjälpmedel:
http://www.lksystems.se/sv/produkte...mring/lk-kopplingsutdragare-uni_77747060.aspx

Konstruktionen är annorlunda än dom med push-fit. Där går det att demontera hela innersatsen utifrån. Se video 1min in i filmen.
http://www.lksystems.se/globalassets/inriver/resources/se.29.c.30_lk-vaggdosa-uni-push-x16-v25.pdf

• Gilla
1
  • Laddar…
A
Tack Krilleman! Tänkte inte använda Push då jag kör LK PEX klämringskopplingar överallt annars, men det är ju kanske en lösning då. Hur gör man vid större dimensioner som 25mm PEX? Det finns inte grip-bockstöd för större än 16 vad jag sett. Det är just två anslutningar som jag behöver mellan värmepumpen och golvvärmen och det är listat att jag bör ha 25mm då det är 10 slingor 12mm rör i golvet. Det är 70-100cm ledningslängd mellan fördelarskåpet och värmepumpen.

Krilleman
25mm PEX har en stor bockradie och behöver därför stor vägg om du nu ska förlägga matningen i väggen.

Det är svårt att ge dig några konkreta tips när vi inte vet hur installationen ser ut.

A
Allt är på en 95 vägg i badrummet. FLVP placerad ca 50cm till höger om fördelarskåpet. Inga hörn.

Fungerar på om kopparrör är en bättre lösning. Frågan är då om man kan uppfylla säker vatten?

Bockradien är ju inga problem med en kopplingsdosa, men det verkar inte finnas för 25mm pex rir?

A
Krilleman
Är golvvärmeskåpet inbyggt i väggen?

Då behöver du ju ingen bricka alls om rören kommer ut bakom värmepumpen.

Krilleman
A
Krilleman Krilleman skrev:
Är golvvärmeskåpet inbyggt i väggen?

Då behöver du ju ingen bricka alls om rören kommer ut bakom värmepumpen.
Ja, fördelarskopet sitter i väggen (95mm reglar). värmepumpen sitter dock i badrummet zon 2 med kakel.

Som det ser ut nu har jag följande delar:

LK värmekretsfördelare: anslutning 2xG25 för värmebärare - http://www.lksystems.se/sv/sok/lk-varmekretsfordelare-rf_77746481.aspx

Ska ansluta mot Nibe F370. Den har G20 anslutning vär värmebärare.

Jag har PE-X 20mm med skyddsrör hemma, så jag tänker nog använda LK väggdosa för enkelhetens skull. Utbytbarheten är inte ett problem då det är en hall med gipsvägg på baksidan.

Så jag tänkte koppla följande:

Fördelare med anslutning inv.G25 -- nippel utv. G25- utv. G20 -- PEX anslutningskoppling G20 -- väggdosa -- Asnlutningskoppling - och sen fortsätta med kort rörstump/pex till värmepumpen. Tyvärr är det väl bara G15 i väggdosan, så den stryper kanske för mycket?

Tror inte det blir lätt att skapa en säker 90 graders böj i en 95 regel med PEX 20. Vad är det för max böjradie man behöver för en 95-vägg?

Krilleman
140mm radie med öppet bockstöd.

Jag tror fortfarande på att det lättaste för att komma rakt ut ur väggen är att bocka två PAL och trä på skyddsröret efter bockningen.

Kolla med någon lokal röris om dom kan tänkas hjälpa till! (y)

Tabell över rörbockningsradier med RSK-nummer, rördiameter, radiemått och anmärkningar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.