Byggahus.se

PEX-kulvert i markrör?

1. H
    Medlem · Skåne · 42 inlägg

hfjn

Medlem
    Av flera anledningar befinner jag mig i situationen att jag vill förbereda en möjlig framtida kulvert under en platta som ska gjutas inom kort. Dvs inte lägga ner kulvert nu, men ev i framtiden.

Jag funderar på om det är möjligt att lägga ner ett 110 elller 160 mm markrör och sedan trycka igenom kulverten när/om det blir dags. Ytterdimension på kulverten lär i så fall ligga på ca 91 mm och det är bara raksträcka på ca 5 meter.

Är det någon som har erfarenhet av PEX-kulvert? Är min tanke överhuvudtaget möjlig?

2. M
    Medlem · Dalarna · 3 472 inlägg

Matss

Medlem
    Det går bra, blir man tvungen att avsluta röret med en 90-graders böj kan man skala fram rören innan man trycker in kulverten, alternativt göra en lite större låda i golvet.

3. prototypen
    Medlem · Västerbottens län · 16 114 inlägg

prototypen

Medlem
    Att böja själva kulverten 5 m inunder plattan är nog fullständigt omöjligt, 5 m rakt in är besvärligt nog så förbered med ett 160 mm rör och en låda/grop.

Protte

4. H
    Medlem · Skåne · 42 inlägg

hfjn

Medlem
    Tack för svaren, låter någorlunda genomförbart iaf!

5. prototypen
    Medlem · Västerbottens län · 16 114 inlägg

prototypen

Medlem
    Bara ett förtydligande, med 160 rör får man plats med en stropp runt kulverten så man kan dra och skjuta samtidigt.

Protte

6. M
    Medlem · Dalarna · 3 472 inlägg

Matss

Medlem
    Det lär inte behövas om man ser till att räta ut kulverten och låta den "stelna" uträtad innan man sätter igång.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.