Hej,
Försöker få fram en inköpslista till kommande projekt. Ska ha en LK värmeväxlare till golvvärme i uterum. Växlaren ska kopplas till befintliga värmestammar, CU 22.
Min plan:
Montera VSH klämkoppling T-rör 22 på befintliga stammar (tillopp o retur). Ersätta en av klämkopplingarna med VSH koppl.set PEX 20x2,0-2,5. Från den dra PEX 20 ca 2m fram till värmeväxlare och ansluta där med LK anslutn.koppl G20xAX20.
Men, koppl.set vid T-röret har ju dim 20x2.0-2.5. Och PEX rören som jag hittat har 20x2.8.
Har jag fel rör eller fel kopplingsset?
Är det rätt tänkt annars?
//WSP
Försöker få fram en inköpslista till kommande projekt. Ska ha en LK värmeväxlare till golvvärme i uterum. Växlaren ska kopplas till befintliga värmestammar, CU 22.
Min plan:
Montera VSH klämkoppling T-rör 22 på befintliga stammar (tillopp o retur). Ersätta en av klämkopplingarna med VSH koppl.set PEX 20x2,0-2,5. Från den dra PEX 20 ca 2m fram till värmeväxlare och ansluta där med LK anslutn.koppl G20xAX20.
Men, koppl.set vid T-röret har ju dim 20x2.0-2.5. Och PEX rören som jag hittat har 20x2.8.
Har jag fel rör eller fel kopplingsset?
Är det rätt tänkt annars?
//WSP
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 073 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 073 inlägg
Om du köper Vatettes 22mm T-rör så räcker det att du köper deras klämhylsa för PEX och ersätter klämringen med den.
Står inte att det bara passar vissa PEX-rör så därför borde det gå oavsett tillverkare av rör.
Dock behöver du kontrollera att den klämhylsan du köper passar i T-röret.
Står inte att det bara passar vissa PEX-rör så därför borde det gå oavsett tillverkare av rör.
Dock behöver du kontrollera att den klämhylsan du köper passar i T-röret.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 073 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 073 inlägg
Glömde skriva två saker.
1. Jag kan inte VSH-sortimentet, så därför skrev jag samma som du hade kommit fram till men för Vatette.
2. Vatette har koppling för 20x2,8mm
Verkar rätt i övrigt, men värmeväxlare är långt från min expertis så jag kan bara svara för T-kopplingen mot PEX
1. Jag kan inte VSH-sortimentet, så därför skrev jag samma som du hade kommit fram till men för Vatette.
2. Vatette har koppling för 20x2,8mm
Verkar rätt i övrigt, men värmeväxlare är långt från min expertis så jag kan bara svara för T-kopplingen mot PEX
Liknande trådar
-
Vilka kopplingar behöver jag till pem och pex 25?
Vatten & Avlopp -
AluPex från olika tillverkare/länder och kopplingar
Vatten & Avlopp -
Nya klämringar till Biltemas PEX-kopplingar?
Vatten & Avlopp -
Presskopplingar till Pex?
Vatten & Avlopp -
Vilka kopplingar ska jag använda till mitt PEX-system?
Vatten & Avlopp