Byggahus.se
Om ni skulle dra rör till värmeburen värme i gammalt hus (1909) utan tidigare rördragning, vilket är att föredra? 90 kvm fördelat på två plan, ingen källare så kommer behöva kulvert ca 20 meter till uthus som kommer rymma kallgarage och pelletspanna. Tänkt köpa beg panna och radiatorer. Men vilka rör.. Synlig rördragning är väl att föredra när man gör själv? Min tanke är att kopplingarna till pex är orimligt dyra och då jag är utbildad tig svetsare borde inte koppar vara några problem.
Avloppsrör ska dras i krypgrunden men hur ska man göra med kall och varmvatten?
Tacksam för tankar och idéer

Om det ska vara synligt så är det bara hårda metallrör som funkar - Man vill ju inte ha slangar hängandes på väggen... Koppar eller elförzinkade stålrör är väl det som är enklast. Kopparrör med lödda kapillärkopplingar är nog billigast, men det kräver att man kan löda på ett säkert sätt.

• Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Om det ska vara synligt så är det bara hårda metallrör som funkar - Man vill ju inte ha slangar hängandes på väggen... Koppar eller elförzinkade stålrör är väl det som är enklast. Kopparrör med lödda kapillärkopplingar är nog billigast, men det kräver att man kan löda på ett säkert sätt.
Ja tänker också koppar. Men pratade i en byggnadsvårdsgrupp på facebook med en karl som hade dragit pex synligt och sen målat i samma färg som väggen. Säkert, som i brandsäkert? Sett att dom löder med ett speciellt munstycke du kan koppla på värmepistolen som skärmar av från väggen. Istället för öppen låga som kan bränna ner huset

• Gilla
Jörgen63
  • Laddar…
Ja, säkert som i brandsäkert. Det bästa är en lödtång, men dom kostar en del. Å andra sidan kostar ju en presstång en hel del också och presskopplingar är mycket dyrare än lödkopplingar.

• Gilla
he-peter
  • Laddar…
useless useless skrev: