Byggahus.se
Om ni skulle dra rör till värmeburen värme i gammalt hus (1909) utan tidigare rördragning, vilket är att föredra? 90 kvm fördelat på två plan, ingen källare så kommer behöva kulvert ca 20 meter till uthus som kommer rymma kallgarage och pelletspanna. Tänkt köpa beg panna och radiatorer. Men vilka rör.. Synlig rördragning är väl att föredra när man gör själv? Min tanke är att kopplingarna till pex är orimligt dyra och då jag är utbildad tig svetsare borde inte koppar vara några problem.
Avloppsrör ska dras i krypgrunden men hur ska man göra med kall och varmvatten?
Tacksam för tankar och idéer

Om det ska vara synligt så är det bara hårda metallrör som funkar - Man vill ju inte ha slangar hängandes på väggen... Koppar eller elförzinkade stålrör är väl det som är enklast. Kopparrör med lödda kapillärkopplingar är nog billigast, men det kräver att man kan löda på ett säkert sätt.

• Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Om det ska vara synligt så är det bara hårda metallrör som funkar - Man vill ju inte ha slangar hängandes på väggen... Koppar eller elförzinkade stålrör är väl det som är enklast. Kopparrör med lödda kapillärkopplingar är nog billigast, men det kräver att man kan löda på ett säkert sätt.
Ja tänker också koppar. Men pratade i en byggnadsvårdsgrupp på facebook med en karl som hade dragit pex synligt och sen målat i samma färg som väggen. Säkert, som i brandsäkert? Sett att dom löder med ett speciellt munstycke du kan koppla på värmepistolen som skärmar av från väggen. Istället för öppen låga som kan bränna ner huset

• Gilla
Jörgen63
  • Laddar…
Ja, säkert som i brandsäkert. Det bästa är en lödtång, men dom kostar en del. Å andra sidan kostar ju en presstång en hel del också och presskopplingar är mycket dyrare än lödkopplingar.

• Gilla
he-peter
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ja, säkert som i brandsäkert. Det bästa är en lödtång, men dom kostar en del. Å andra sidan kostar ju en presstång en hel del också och presskopplingar är mycket dyrare än lödkopplingar.
Huset är tomt som i bara timmerstomme så det finns inte så mycket som kan brinna utan att man märker det som tur är. Men ska kolla om nån jag känner har en lödtång jag kan låna.

Det går ju att hyra pressverktyg. Då kan man bygga ihop hela systemet och sedan hyra en press en dag. Själv har jag hittills enbart använt gängade järnrör eller kopparrör med lödning eller klämringskopplingar.

Gängat blir ju tidstypiskt och billigt. Men tar mycket tid.

Ja, grova gängade stålrör är såklart både bäst och vackrast, men det är ett dj*la jobb...

Du kan ju blanda Cu och plast. För den långa sträckan i kulverten hade jag nog valt PEX och sedan Cu för fördelningen i huset. För lödningen kan man oftast löda ihop delsträckor på bänk. Måste man löda på plats kan man skydda bakomliggande vägg med en tjockare plåt. Men ha alltid en brandsläckare i närheten, och då menar jag precist bredvid dig.

• Gilla
moew och 2 till
  • Laddar…
Ja det känns som för mycket jobb faktiskt. Koppar känns som mellanvägen, både snyggt och rimligt med jobb.

T Thomas_Blekinge skrev:
Du kan ju blanda Cu och plast. För den långa sträckan i kulverten hade jag nog valt PEX och sedan Cu för fördelningen i huset. För lödningen kan man oftast löda ihop delsträckor på bänk. Måste man löda på plats kan man skydda bakomliggande vägg med en tjockare plåt. Men ha alltid en brandsläckare i närheten, och då menar jag precist bredvid dig.
Bra idé!
Ja det är ju lite som när man tig svetsar, så det har jag koll på.

L
Det med VV , du kommer att få vänta på VV ett tag innan kulverten blir varm , 20 meter , annars cirkulerande VV , kan vara dyrt med det ( varmhållning ) sätt en VVB i huset i stället , mer ekonomiskt

• Gilla
Ahltargården
  • Laddar…
L Liteavvarje skrev:
Det med VV , du kommer att få vänta på VV ett tag innan kulverten blir varm , 20 meter , annars cirkulerande VV , kan vara dyrt med det ( varmhållning ) sätt en VVB i huset i stället , mer ekonomiskt
Tack det ska jag se till att göra, har ganska right med plats inne men borde gå att klämma in i en skrubb i hallen kanske

L
A Ahltargården skrev:
Tack det ska jag se till att göra, har ganska right med plats inne men borde gå att klämma in i en skrubb i hallen kanske
I bland kan det löna sig att ha en VVB 15 liters under diskbänken , VV direkt räcker till disk och
50 liters intill badet räcker till 2 duschar VV direkt .
Inga väntetider för VV
Blir inte en massa rördragning bara KV

Det blir dyrt varmvatten.

L
D Daniel 109 skrev:
Det blir dyrt varmvatten.
Med kulvert eller separata VVB :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.