Byggahus.se

Peugeot-Kvarnar är rena skiten.

1. Silver78
    Självbyggare · 1 746 inlägg

Silver78

Självbyggare
    Skilj på peppar och peppar. Etiopiska heter även Guineapeppar. Den peppar man gör svart, vit, grön och rödpeppar av odlas framförallt i Indien, Sri Lanka, Indonesien, Malaysia, Vietnam och Brasilien där den Indiska är klassad som den finaste vilket har sin historik från den tid man använde peppar som betalmedel. Långpeppar är den som först kom till Europa för att den växer vilt på Madagaskar.

2. Johan Gunverth
    Diversearbetare · Göteborg · 8 242 inlägg

Johan Gunverth

Diversearbetare
    Jaså? Jag talar om Piper Nigrum, inte etiopisk peppar. Den fina svartpepparn från Orienthuset var från Etiopien. Har en eritrean på jobbet som förklarade varför italienare har en försmak för etiopisk svartpeppar. Svartpepparkorn, alltså.
    https://en.m.wikipedia.org/wiki/Black_pepper#Production_and_trade

3. C
    Medlem · 9 106 inlägg
    • Laddar…
  4. Johan Gunverth

Johan Gunverth

Diversearbetare
    Intressant. Tellicherry-sorten är rejält stor och bör alltså köras i mortel. Skall inhandlas och prövas i cacio e pepe.
    För övrigt kan man läsa sig till att den etiopiska svartpepparn urspungligen är från Kerala i Indien.

5. C
    Medlem · 9 106 inlägg
    För ett par år sedan var det någon som lämnade kvar en burk med Santa Marias "Tellicherry från Kerala"-peppar med inbyggd kvarn i burken, och sen dess har vi köpt den. Framför allt för att kvarnen mal grovt, vilket jag ofta föredrar och inte för att det skulle vara någon särskilt exklusiv kvalitet på pepparn. Men nu vet man :rofl:

Hur som helst är de kornen inte märkbart större än "vanliga" pepparkorn. Så Tellicherry kanske är "standard" i butikerna(?)

6. Silver78
    Självbyggare · 1 746 inlägg

Silver78

Självbyggare
    Okej. Inget jag har stött på.

7. Johan Gunverth

Johan Gunverth

Diversearbetare
    Svartpeppar? Eller menar du att du inte stöter på den i morteln? :rofl:

8. Nyfniken
    Medlem · Stockholms län · 11 100 inlägg

Nyfniken

Medlem
    Att se någon försöka övertala andra att köpa en pepparkvarn som kräver specialpeppar är som att se någon berätta om hur förträfflig iPhone är! :crysmile:

Jag kör med Skeppshults kvarn.

9. Stefan Bengtsson
    Medlem · Västra Götaland · 1 525 inlägg

Stefan Bengtsson

Medlem
    Egentligen inte konstigare än att till Peugeot passar peugeotfälgar bättre än volvofälgar.;)

10. Huddingebo
    Medlem · Stockholm · 1 727 inlägg

Huddingebo

Medlem
    Min Peugetkvarn har legat nedpackad mästan sedan jag fick den 2012.

Fungerade SKITDÅLIGT på ren svenska. Jag fick den av min flickväns mamma.
    Hon hade en likadan fast ca 10år äldre.
    Den malde perfekt alla kornstorlekar.
    Min klarade bara av korn med jämn och liten storlek, vilket såklart är helt kass.

Det pratades då om att tillverkningen av Peugeot kvarnana hade flyttat/sålts.. vet inte om det stömmer men mycket sämre var de.

11. I
    Medlem · 64 inlägg

Ironside

Medlem
    Många verkar ha varit nöjda med Ikeas enklare och detta blir vår första kvarn så det blir säkert ett bra test. Skulle den inte räcka till så tittar vi på något som är finare/dyrare.

Tack för all information!

12. T
    Medlem · Västra Götaland · 2 686 inlägg

ToRy

Medlem
    Eftersom Tellicherry-pepparn nämnts i tråden passar jag på att fråga om någon vet var man kan köpa den i påse? Gillar både peppar och kvarn man köper i butik (Santa Maria?) men hittar ingen påse som heter just "Tellicherry", det finns bara "svartpeppar hel"...

13. G
    Medlem · Jönköpings län · 828 inlägg

gaidin

Medlem
    Kör med en kvarn/mortel från skeppshult, fungerar med alla storlekar på peppar, även grovsalt, sechuanpeppar, kryddnejlika o s v funkar.
    När det gäller smaken på pepparn så brukar jag köpa Khmer Kampot från Bestpeppers.se. Fantastiskt mycket bättre smak än de billiga man kan köpa på stormarknaderna.
    Skulle säga att kryddor generellt är väldigt dåliga om man köper Kockens eller SantaMaria, numera finns det ett större utbud om man är lite av en foodie.

https://www.amazon.se/SKEPPSHULT-00...ocphy=1012345&hvtargid=pla-421803146864&psc=1

14. Bricco
    Medlem · Kommun · 1 272 inlägg

Bricco

Medlem
    Santa Marias hela pepparkorn är mindre idag än när denna tråden var igång för några år sen. Har inga problem med mina Peugeot idag. Men har man problem så är det troligen för man har för stora pepparkorn.

15. 13th Marine
    Lökodlare · Trelleborg · 8 784 inlägg

13th Marine

Lökodlare
    Jag slog till på en Peugeot Zanzibar häromåret, har inte haft problem med kryddmans hela svartpeppar iaf.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.