Byggahus.se

Peugeot-Kvarnar är rena skiten.

1. V
    Medlem · Stockholm · 237 inlägg

varmkorv

Medlem
    Är det någon som fått rätsida på problemet med att skruven (på toppen för att ställa mallgrad) skruvar upp sig? Antar att det inte beror på kornstorlek.

2. D
    Medlem · 8 inlägg

DakerScania

Medlem
    Var mejlade du? Sökt förgäves efter generalagent. Tack på förhand :)

3. T
    Medlem · Sö · 2 197 inlägg

TheGame

Medlem
    Lika dålig som bilenn? :D

4. Hemmakatten
    Medlem · 11 695 inlägg
    Jag håller handflatan mot skruven när jag mal. Fungerar väldigt bra.

Redigerat 27 maj 2018 11:33
    • Laddar…
  5. T
    Medlem · Dalarna · 2 861 inlägg

Troberg

Medlem
    Inte Peugeot, men har samma problem med en annan kvarn. Löste det med nyloc-mutter istället.

• Laddar…
  6. I
    Medlem · 103 inlägg

Ironside

Medlem
    Gammal tråd men en bra sådan!

Så man ska alltså inte köpa Peugeot kvarn, inte ens 2021? Så vad kör ni med för något? Såg annars att IKEA har en i trä och en i plast, de borde iallafall fixa "svensk" peppar?

7. Johan Gunverth
    Diversearbetare · Göteborg · 8 274 inlägg

Johan Gunverth

Diversearbetare
    Då får du nog läsa tråden igen. Kontentan var att Peugeot-kvarnen är alldeles utmärkt. Det var pepparkornsstorleken som var problemet.
    Kan även meddela att i alla fall Santa Marias svartpeppar numera är betydligt mindre i storleken och följaktligen fungerar bra i nämnda kvarnar.

8. C
    Medlem · 9 319 inlägg
    Så kan man ju också se på det :D
    Själv vill jag ha en kvarn som fungerar med svensk svartpeppar. Allt annat är värdelöst för mig.
    Är Santa Marias svartpepparkorn numera konsekvent mindre, eller beror det på t.ex. säsongsvariationer?

9. G
    Medlem · Jönköpings län · 986 inlägg

gaidin

Medlem
    Tror inte det finns någon svensk svartpeppar.

• Laddar…
  10. I
    Medlem · 103 inlägg

Ironside

Medlem
    Nja, jag läste tråden och förstod det som att pepparkorn man köper i svenska livsmedelsbutiker fungerar dåligt i Peugeot kvarnar och detta skriver man om på flertalet sidor. En del som kör Peugeot har kört på "special" peppar från Peugeot som endast kan köpas i vissa butiker.

Santa Maria är troligen det säkraste kortet att få tag på i livsmedelsbutiker i Sverige och därmed är det också detta som ska fungera. Om de nu ändrat sin storlek så att de fungerar utmärkt även i Peugeot kvarn så kan det vara intressant men då är det också ny info för iallafall mig.

Samtidigt läser man om många andra kvarnar där man inte har några problem alls oavsett vad man stoppar i, ex IKEAS.

• Laddar…
  11. A
    Medlem · Kalmar Län · 12 367 inlägg

AndersS

Medlem
    Skippa kvarnar som kräver specialpeppar.
    Har Peugeot men är inte nöjd med kvalte kontra pris.

12. C
    Medlem · 9 319 inlägg
    Inte svensk som i svenskodlad, utan svensk som i den varianten som säljs i Sverige, om det inte var uppenbart av sammanhanget. Till skillnad mot "fransk" svartpeppar som alltså skulle vara mindre enligt uppgift i tråden.
    Men det odlas nog inte svartpeppar i frankrike heller, så de kommer nog från samma ställe i slutänden. Vem vet varför det skulle vara någon genomgående skillnad? :rofl:

• Laddar…
  13. Johan Gunverth

Johan Gunverth

Diversearbetare
    När utmärkta storpacket svartpeppar från Orienthuset tog slut helt plötsligt ”tvingades” jag inhandla SM från lokala Ica. Santa Marias svartpeppar är klar mindre i kornstorleken nuförtiden. Vad det beror på vet jag inte, men säkert är att de inte har tagit intryck av den här tråden. :D

14. Silver78
    Självbyggare · 1 801 inlägg

Silver78

Självbyggare
    Utan att vara någon pepparexpert så tror jag storleken beror på var den växer, vilken sort det är, hur den skördas och framförallt hur gynnsamma förhållandena där den växer är. Peppar är ett bär och allt som växer kan man mäta i falltal. Falltalet kan på spannmål variera 50% och varför skulle det inte vara likadant med peppar? Att köpa en pepparkvarn som endast klarar små pepparkorn är lite som att köpa en bil som bara kan svänga höger.

15. Johan Gunverth

Johan Gunverth

Diversearbetare
    ...eller så är produkten helt enkelt optimerad efter hur peppar ser ut på den lokala marknaden. Numera odlas och exporteras livsmedel från olika delar av världen. Indiskt peppar är storkornig, etiopisk är liten.

Redigerat 8 apr 13:44
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.