Byggahus.se

Peugeot-Kvarnar är rena skiten.

1. Johan Gunverth
    Diversearbetare · Göteborg · 8 274 inlägg

Johan Gunverth

Diversearbetare
    Tja, Zassenhaus-kvarnarna var bättre. :D

2. Bricco
    Medlem · Kommun · 1 274 inlägg

Bricco

Medlem
    Finns det inte peppar att köpa på nätet med rätt storlek? Inte alla som är granne med NK...

3. A
    Medlem · Kalmar Län · 12 367 inlägg

AndersS

Medlem
    Men vad är problemet? Man ställer väl bara in vilken grovlek man önskar och det fungerar även med de vanliga pepparkornen i butiken, t.ex. Santa Maria. Eller avser ni kvarnar som inte är justerbara? Eller finns det olika modeller?
    Det enda man får kolla är när man går från grov till finmalet, man kan få dra något extra varv.

4. Johan Gunverth
    Diversearbetare · Göteborg · 8 274 inlägg

Johan Gunverth

Diversearbetare

Problemet är att uppfångarna i Peugeot-kvarnen inte "håller tag" ordentligt i ett större pepparkorn. Det släpper och blir följaktligen inte malt förrän det ev. fastnar på ett annat håll senare. Hittar man bara (svart-)peppar i mindre storlek fungerar de klanderfritt.

• Laddar…
  5. R
    Medlem · Stockholm · 557 inlägg

Ripper500

Medlem

Har jobbat hos GA i sverige som levererar peugeot kvarnarna.
    De som levereras till NK, cervera o V&V är äkta kvarnar.
    Som det tagits upp tidigare kan de vara kinkiga med vilken peppar man köper.
    När en kvarn kommer in för reklamation behövs det oftast bara göra rent dem och hälla i rätt peppar :)
    Det är livstids garanti på dem.

Det säljs ett antal 1000st i sverige varje år. Det kommer in ca 50st per år som är godkända reklamationer.

Nu var det ca 6 år sedan jag höll på med dem, så idag kanske de funkar med fler pepparsorter.

Jag upplevde också att skruven skruvar upp sig själv men det berodde på ngt som jag inte mins.

• Laddar…
  6. D
    Medlem · 8 inlägg

DakerScania

Medlem
    Tack! Jag har irriterat mig länge över min kassa asdyra Peugeot. Weberkvarnen i plast är mycket bättre. Nu inser jag att de kan bero på kornen, pinsamt att missa den saken.

7. Bricco

Bricco

Medlem
    Peugeots malverk hade ett tag problem med Santa Marias stora pepparkorn och i Sverige köper man Santa Maria eller inget alls :cool:. Detta problem är sen några år borta. Med fördel köper man dock andra pepparkorn av högre kvalitet som ofta är mindre med. Peugeot säljer egna pepparkorn som är riktigt bra. Tror cervera säljer dom men även kitchenlab och andra.

8. D
    Medlem · 8 inlägg

DakerScania

Medlem
    Sedan några år, hmm. Jag köpte kvarnar 2016, utan den nya finessen att vrida på nedre delen av kvarnen för att ändra läge. Får kolla vad jag har för korn. Tack för tipset.

9. Y
    Medlem · Stockholm · 356 inlägg

Yaken

Medlem
    Det här var ett riktigt "pepparkorn" till information (obs! ordvits). Jag har bråkat med svindyra peugeotkvarnar i åratal och aldrig varit nöjd med resultatet. En dansk kvarn jag har i köket har dock malt prickfritt i många år. Har alltid undrat varför fransmännen inte kunnat göra riktiga kvarnar.

Jag måste bara ge den här skribenten kredd! Man är en riktig byggahusare när man refererar till gruskvaliteter :)

10. C
    Medlem · 9 319 inlägg
    Jag har försökt få ordning på en totalt oduglig Peugeot-kvarn under en längre tid och även om tanken slagit mig har jag "vägrat" tro att det kan vara så värdelöst att den inte funkar med vanliga pepparkorn som man köper i mataffären. Men nu har man det bekräftat. S-tan vilket överreklamerat skräp :(
    Mekanismen imponerar inte heller. Mycket plastdelar och av någon anledning är den konstruerad så att den inte går att ta isär.

11. V
    Medlem · Västra Götaland · 393 inlägg

VillaAnna

Medlem
    Vad är det för märke på den danska kvarnen? Sugen på en bra

12. Bricco

Bricco

Medlem
    Jag mailade distributören och fick en ny med deras nya malverk. Detta för rätt många år sen. Älskar den. En Châteauneuf har jag. Sånt underbart riv i malverket. Långt bättre än Zassenhaus.

13. C
    Medlem · 9 319 inlägg
    Hm, det kanske man skulle göra. Behövde man något kvitto eller något sådant? Köpte min på loppis för en hundring. Tror dock inte att den är så gammal. En mer klassisk 12 cm Paris Choklad med U'select-verk.

14. Bricco

Bricco

Medlem
    Kvitto krävs ja. De lär nog bara hantera ärenden om den har garanti.

15. C
    Medlem · 9 319 inlägg
    Jo, men om det är "livstids" garanti så har ju kvitto/garantibevis inte någon egentlig praktisk funktion såsom att visa inköpsdatum. Men jag blir inte förvånad över att det hänger på att man har något papper.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.