K
Anna_H Anna_H skrev:
Intressant idé, men jag tror att man kommer tillräckligt långt med de vanliga alkoholtesterna som tydligt visar att påverkade personer är överrepresenterade i olyckor.
Vänta en stund nu, menar du att de flesta olyckorna i trafiken beror på alkohol.🤔
Eller hittar du bara på nåt under tiden du skriver?
 
RoTe
Jag förstår inte heller ett ord av vad @Anna_H försöker framföra.
 
  • Gilla
ErikFr och 1 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Jag förstår inte heller ett ord av vad @Anna_H försöker framföra.
Se Alfredos svar...
 
RoTe
Alfredo Alfredo skrev:
Det är i varje fall en ”tung” faktor.

[bild]

[länk]
Fast nu pratar vi inte om rattonykterhet utan hur ett högt PEth värde orsakar olyckor. Det kan ingen svara på än idag eftersom det inte finns någon forskning alls på det ämnet.

Anna_H Anna_H skrev:
Se Alfredos svar...
Det betyder ingenting. Har inget med tråden att göra.
 
RoTe RoTe skrev:
Fast nu pratar vi inte om rattonykterhet utan hur ett högt PEth värde orsakar olyckor.
Det inlägg jag citerade pratade om alkohol i trafiken, vilket måste tolkas som rattonykterhet.

RoTe RoTe skrev:
utan hur ett högt PEth värde orsakar olyckor.
Min inställning till detta trams bör ha framgått.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
RoTe
Ok så nu ska vi bara skita i att diskutera PEth... Ingen ide att vara i den här tråden mer då.
 
K
Alfredo Alfredo skrev:
Det är i varje fall en ”tung” faktor.

[bild]

[länk]
Nu gällde min fråga om antalet olyckor var överrepresenterade, inte dödsfall.
 
K K. L skrev:
Nu gällde min fråga om antalet olyckor var överrepresenterade, inte dödsfall.
För all del men jag anar en koppling…
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Om man skulle sammanfatta tråden så tycks det råda samstämmighet i att:

1. Rattonykterhet, som mäts vid vägkanten vid rutinkontroller och även vid olyckor/tillbud, via promille i blodet, är ett vedertaget och säkert sätt att fastställa att föraren inte är kapabel att framföra fordonet på säkert sätt. Kan leda till indraget körkort, kan leda till att vederbörande kan få tillbaka det efter viss tid, kanske med alkolås och andra åtgärder. Jag tror de flesta tycker detta är bra. Dessutom otroligt enkelt att själv kontrollera så att man verkligen har noll promille via alkometer innan den tilltänkta bilturen.

2. Ett PEth-värde över en godtyckligt fastlagd norm, via blodprov som inte alls är relaterade till trafiksituationer - att även detta kan leda till återkallat körkort. Detta trots att detta värde inte har en påvisad evidensbaserad korrelation med blodalkoholhalt vid framförande av fordon enligt punkt 1 vilket är vad som kan leda till straff / återkallande av körkort. Jag tror de flesta ser detta som helt uppåt väggarna, man blir dömd för något man inte gjort sig skyldig till.

Förslaget är sålunda att helt skippa 2 ovan. Irrelevant för vad man vill styra på - alkoholpåverkan i trafik ska motas, och givetvis även övrig drogpåverkan vilket faller utanför ramen av vad som diskuteras här.
 
Redigerat:
Riktlinjerna är nu ändrade!
Bra!
 
Jag var hos läkaren och beklagade mig över min hälsa.
Jag förklarade att jag under ett par års tid druckit mig berusad i princip dagligen men nu gått tillbaka till mer normal dryckesvanor.

Fick alla provsvar idag och inget Peth-test är taget.
 
  • Gilla
  • Älska
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Jarlingar Jarlingar skrev:
Vi har massor med folk i samhället med diverse sjukdomar och diagnoser som tillåts framföra fordon.
Deras körkort tas inte ifrån dom.
Inte alltid, nej. Men ibland. Oftare än du verkar tro.
 
K
L LennartMimmi skrev:
Inte alltid, nej. Men ibland. Oftare än du verkar tro.
7 000 körkort återkallades p g a medicinska skäl under 2024.

/Krille
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.