170 494 läst ·
2 799 svar
170k läst
2,8k svar
PEth, vad gäller?
Vänta en stund nu, menar du att de flesta olyckorna i trafiken beror på alkohol.🤔Anna_H skrev:
Eller hittar du bara på nåt under tiden du skriver?
Det är i varje fall en ”tung” faktor.K K. L skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.folkhalsomyndigheten.se...narkotika-vanligt-vid-dodsolyckor-i-trafiken/
Fast nu pratar vi inte om rattonykterhet utan hur ett högt PEth värde orsakar olyckor. Det kan ingen svara på än idag eftersom det inte finns någon forskning alls på det ämnet.Alfredo skrev:
Det betyder ingenting. Har inget med tråden att göra.Anna_H skrev:
Det inlägg jag citerade pratade om alkohol i trafiken, vilket måste tolkas som rattonykterhet.RoTe skrev:
Min inställning till detta trams bör ha framgått.RoTe skrev:
Medlem
· Sverige
· 5 652 inlägg
Om man skulle sammanfatta tråden så tycks det råda samstämmighet i att:
1. Rattonykterhet, som mäts vid vägkanten vid rutinkontroller och även vid olyckor/tillbud, via promille i blodet, är ett vedertaget och säkert sätt att fastställa att föraren inte är kapabel att framföra fordonet på säkert sätt. Kan leda till indraget körkort, kan leda till att vederbörande kan få tillbaka det efter viss tid, kanske med alkolås och andra åtgärder. Jag tror de flesta tycker detta är bra. Dessutom otroligt enkelt att själv kontrollera så att man verkligen har noll promille via alkometer innan den tilltänkta bilturen.
2. Ett PEth-värde över en godtyckligt fastlagd norm, via blodprov som inte alls är relaterade till trafiksituationer - att även detta kan leda till återkallat körkort. Detta trots att detta värde inte har en påvisad evidensbaserad korrelation med blodalkoholhalt vid framförande av fordon enligt punkt 1 vilket är vad som kan leda till straff / återkallande av körkort. Jag tror de flesta ser detta som helt uppåt väggarna, man blir dömd för något man inte gjort sig skyldig till.
Förslaget är sålunda att helt skippa 2 ovan. Irrelevant för vad man vill styra på - alkoholpåverkan i trafik ska motas, och givetvis även övrig drogpåverkan vilket faller utanför ramen av vad som diskuteras här.
1. Rattonykterhet, som mäts vid vägkanten vid rutinkontroller och även vid olyckor/tillbud, via promille i blodet, är ett vedertaget och säkert sätt att fastställa att föraren inte är kapabel att framföra fordonet på säkert sätt. Kan leda till indraget körkort, kan leda till att vederbörande kan få tillbaka det efter viss tid, kanske med alkolås och andra åtgärder. Jag tror de flesta tycker detta är bra. Dessutom otroligt enkelt att själv kontrollera så att man verkligen har noll promille via alkometer innan den tilltänkta bilturen.
2. Ett PEth-värde över en godtyckligt fastlagd norm, via blodprov som inte alls är relaterade till trafiksituationer - att även detta kan leda till återkallat körkort. Detta trots att detta värde inte har en påvisad evidensbaserad korrelation med blodalkoholhalt vid framförande av fordon enligt punkt 1 vilket är vad som kan leda till straff / återkallande av körkort. Jag tror de flesta ser detta som helt uppåt väggarna, man blir dömd för något man inte gjort sig skyldig till.
Förslaget är sålunda att helt skippa 2 ovan. Irrelevant för vad man vill styra på - alkoholpåverkan i trafik ska motas, och givetvis även övrig drogpåverkan vilket faller utanför ramen av vad som diskuteras här.
Redigerat:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://carup.se/vinner-efter-peth-...JfWfgioJ4vnJvLEsyA_aem_uEn2MADpbaCK3vZiWoBH5A
Jag var hos läkaren och beklagade mig över min hälsa.
Jag förklarade att jag under ett par års tid druckit mig berusad i princip dagligen men nu gått tillbaka till mer normal dryckesvanor.
Fick alla provsvar idag och inget Peth-test är taget.
Jag förklarade att jag under ett par års tid druckit mig berusad i princip dagligen men nu gått tillbaka till mer normal dryckesvanor.
Fick alla provsvar idag och inget Peth-test är taget.