170 494 läst ·
2 799 svar
170k läst
2,8k svar
PEth, vad gäller?
Marjasin klippte bort delar på sina kvitton som han tyckte var onödigt att redovisa. Birgit klippte i inlägg som hon citerade så att många delar i dessa föll bort. Om man drar en mening ur sitt sammanhang så kan det bli svårt att förstå vad man menar.P pmd skrev:
Nu vet inte jag om du verkligen läste min och Birgits dialog. Men det jag ville ha fram var att ett högre PEth värde behöver inte innebära att den personen skulle framföra ett fordon med ett högt promillevärde och därmed köra onykter.P pmd skrev:Om man vill vet hur trafiksäkerheten påverkas av alkoholintag är det nog bättre att mätta alkoholhalten i blodet.
Det är inte den omedelbara trafiksäkerheten man är intresserad av när man mäter peth-nivån i någons blod. Det är ett försök att mäta risken för att någon utvecklar alkoholism. Med allt vad vi nu vet om mätmetodens tillförlitlighet så är det nog inte ett speciellt tillförlitligt test, speciellt som det handlar om att mäta ett statistiskt samband för att kunna göra sannolikhetsberäkningar.
Sannolikhetsberäkningar baserade på statistiska samband kan man tillämpa på stora populationer. Det är mindre lämpligt att tillämpa sådant på individnivå.
Svensk myndighetsutövning bygger i mångt och mycket på att alla följer reglerna.V Ville_Vessla skrev:
Förutom polisens myndighetsutövning, förstås …
Jag misstänkte att det var det du syftade på, men fråga för att bli säker. Marjasin hade dock ingen skyldighet att ha kvar de bortklippta delarna på sina kvitton. Det blev t.o.m. rättssak och Marjasin blev helt frikänd.M Mrs November skrev:
Blev de som testades åtalade för ringa narkotikabrott?G gaidin skrev:TS fick för några år sedan återlämna körkort och betala skadestånd för felaktiga drog-rattfyllor då de mätte fel ämne i blodet. De mätte inte THC i blodet, de mätte en restprodukt som skapas när THC bryts ner. De som fick utslag på detta var inte påverkade när de körde, det visade bara att de varit påverkade inom ett par veckor bak i tiden.
Ja, det kan vara fel. Det är helt OK att vara alkoholist så länge man inte kör när man är berusad av alkohol.BirgitS skrev:
Jag tror att mer övervakning av trafiken (fler övervakningskameror, fler polisbilar som patrullerar på vägarna, fler helikoptrar över vägarna, mm) skulle ge bättre resultat när det gäller trafiksäkerhet än vad blodprov på vårdcentralerna kan ge.
Medlem
· Sverige
· 5 652 inlägg
Vad sägs om "den", om nu tösapågen inte känns bra? Noterar att vi hamnat en bra bit utanför ämnet för tråden här men hela frågan om dessa PEth-tester är ju helt absurd så varför inte.
"Läkaren bestämmer när den anser att en person är olämplig att köra bil"? Jovars, bättre än tösapågen, men känns ändå inte helt idiomatiskt. Pronomenet "den" fungerar bättre i konstruktioner av typen "den som ifrågasätter användningen av ordet hen är dum". Det syftar då på en valfri person, inte på en person av okänt kön, även om en valfri person så klart även är av okänt kön.H Harald Blåtumme skrev:
Tråden borde varit stendöd sedan länge. Det finns bara ett litet fåtal som vägrar inse att Transportstyrelsen gjort fel och fortsätter upprepa felaktigheter gång på gång trots att de blir överbevisade.
Alkolåset får väl ta och analysera salivens DNA så att det är hyfsat säkert vem som har blåst?BirgitS skrev:
Det går förvisso att konstruera situationer där alkolås inte riktigt räcker till, men nog skulle det väl stoppa en och annan alkoholpåverkad person från att köra?