M Mrs November skrev:
Här hävdar jag att du har fel. Ingen har kunnat bevisa att de här ca 40 som Transportstyrelsen själva talar om är alkoholmissbrukare. TS har i dessa fall gjort fel och dessutom märkt dessa människor som missbrukare.
Å andra sidan, du hör bara dessa 40s sida av saken, myndigheten kan inte uttala sig i enskilda fall.

Så, vem har mest anledning att ljuga? Vilka har lögn som vardag?

• Haha
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Å andra sidan, du hör bara dessa 40s sida av saken, myndigheten kan inte uttala sig i enskilda fall.

De här 40 fallen har väl inte ens uttalat sig? På vilket sätt har de ljugit?

• Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
T Troberg skrev:

TS har väl själv gått ut med att dessa 40 var felaktigt bedömna?

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
M
T Troberg skrev:

Vad är det du inte förstår. TS har själva bekräftat att de här personerna är bedömda av endast 2 PEth test. Hur många gånger ska jag behöva upprepa mig om detta till dig???? Tycker att du kan sluta tramsa om den frågan. Hur kan du kategorisera på det sätt du gör och utmåla dessa personer som lögnare. Det är väldigt fult att göra så!

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
M Mrs November skrev:
Vad är det du inte förstår. TS har själva bekräftat att de här personerna är bedömda av endast 2 PEth test. Hur många gånger ska jag behöva upprepa mig om detta till dig???? Tycker att du kan sluta tramsa om den frågan. Hur kan du kategorisera på det sätt du gör och utmåla dessa personer som lögnare. Det är väldigt fult att göra så!
Vi har olika syn på frågan.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Vi har olika syn på frågan.
Det är nog det mest korrekta du skrivit i denna tråd. 😉

• Gilla
  • Haha
Festlund och 5 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det är nog det mest korrekta du skrivit i denna tråd. 😉
Och det enda!

• Gilla
  • Haha
Festlund och 4 till
  • Laddar…
T Troberg skrev:

Lögn som vardag? Tja, politiker i allmänhet och frireligiösa aktivister i synnerhet.

Det som stör mig mest med det här är att ingen lyckats kläcka ur sig en vetenskapligt granskad studie som säger att 0.3 vid två tillfällen innebär risk för att du kör rattfull. Som alla aktivister har Transportstyrelsen hittat ett test som lurar de okunniga och så skjuter de från höften enligt mottot att lite svinn för man ta.

Att rattfyllon har högt värde betyder inte att de med högt värde kör rattfulla. Återigen, detta är kraniemätning för 2020-talet. Man försöker utifrån lätt mätbara värden fastställa personliga egenskaper.

• Gilla
  • Älska
Festlund och 6 till
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Det var ts själv som erkände och tillade att de inte tänke rätta till sina felaktiga beslut.
T Troberg skrev:
Så, vem har mest anledning att ljuga?
Tjänstemännen som blivit avslöjade för tjänstefel har all anledning att ljuga.
T Troberg skrev:
Vilka har lögn som vardag?
TS tydligen.

Nu börjar jag tro att du bara retas med oss, för så dum som du framställer dig, kan ingen vara.

• Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
P
M Mrs November skrev:
[…] göra som marjasin.
Vad gjorde Marjasin, som är relevant för vad du tycker att BirgitS gör?

P
H hovapettson skrev:
Vi behöver en DOGE-motsvarighet mer än någonsin.
Nej, vi behöver inte ett statligt organ som går fram med som motorsåg i statsförvaltningen och sågar bort allt möjligt utan att tänka.

• Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
P
H hovapettson skrev:
"hen"?
"Hen" är ett könsneutralt pronomen som någon hittade på eftersom den inte visste att det redan fanns könsneutrala pronomen i det svenska språket.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
P pmd skrev:
eftersom den inte visste att det redan fanns könsneutrala pronomen i det svenska språket.
Jag tror det låg helt andra orsaker bakom…

• Haha
Intet
  • Laddar…
P
M Mrs November skrev:
För att på så sätt få en bättre bild av hur högt PEth värde du ska ha för att det ska påverka trafiksäkerheten.
Om man vill vet hur trafiksäkerheten påverkas av alkoholintag är det nog bättre att mätta alkoholhalten i blodet.

Det är inte den omedelbara trafiksäkerheten man är intresserad av när man mäter peth-nivån i någons blod. Det är ett försök att mäta risken för att någon utvecklar alkoholism. Med allt vad vi nu vet om mätmetodens tillförlitlighet så är det nog inte ett speciellt tillförlitligt test, speciellt som det handlar om att mäta ett statistiskt samband för att kunna göra sannolikhetsberäkningar.
Sannolikhetsberäkningar baserade på statistiska samband kan man tillämpa på stora populationer. Det är mindre lämpligt att tillämpa sådant på individnivå.

P
BirgitS BirgitS skrev:
Okej, har du kollat alla referenser i de länkade artiklarna i Läkartidningen?
Det kan ju vara en början för att hitta mer information.
Enklast är väl att fråga Transportstyrelsen vilka vetenskapliga rön de baserar sina rutiner på?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.