M
K krfsm skrev:
Det är väl det här som är kärnan i diskussionen - Transportstyrelsens utgångspunkt verkar vara att medicinskt riskbruk (dvs kan vara skadligt för din hälsa) är ekvivalent med att du är olämplig för att köra bil, och att PEth med nuvarande gränser enbart kan uppnås vid långvarigt, kontinuerligt bruk på den nivån. Andra verkar inte lika säkra på endera av de utgångspunkterna.

Det är både och. De har relativt ospecifika uppdrag som "Uppdrag att stärka och påskynda förenklingsarbetet" och specifika uppdrag som helt klart är på PEth-nivå, t.ex. "Uppdrag att utreda förutsättningarna för körprov i trafik vid bedömning av undantag från de medicinska kraven för den som har synfältsbortfall".
https://carup.se/professor-domer-ut-peth-fortackt-forbudspolitik/
Då slänger jag in den här artikeln igen. Där två professorer dissar PEth testerna totalt. Som forskare påstår dom att en liten kvinna som dricker vin en gång i veckan kan komma upp till transportstyrelsens nivå på missbruk. Däremot tycker dom att det är ett bra verktyg för att kontrollera ett nollintag inför tex en levertransplantation. Läs gärna länken den är intressant🙂

• Gilla
pmd och 4 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Nä det var inte svårt. Dock ett helt ogrundat påhitt från din sida.

Anser du även att alla med alkoholproblem förr eller senare kommer att mörda någon? Bränna ner ett mindre samhälle? Starta ett krig? Eller har just brottet rattfylleri någon slags särställning?
Rattfylleri väntar inte tills det sker en olycka. Det räcker att du är rattfull.

M Mrs November skrev:
Att köra onykter är aldrig ok!!!
Att ta PEth tester på folk utan att tala om det är inte heller ok!!!
Att dra in körkortet enbart baserat på PEth tester är inte heller ok!!! Det kom det även en dom från kammarrätten.
Fast det är ju här argumentationen är oärlig.

Man undanhåller inte information om testerna. Visst, du kan behöva fråga, men det beror på att man tar massor av tester, och de flesta är inte ett dugg intresserade. Men, frågar du, så blir du informerad, och kan vägra.

Man drar det inte enbart på PEth. De kan leda till att en utredning startas, som, om det föreligger skäl (tex tidigare rattfylla), kan leda till indraget körkort.

K krfsm skrev:
Det är väl det här som är kärnan i diskussionen - Transportstyrelsens utgångspunkt verkar vara att medicinskt riskbruk (dvs kan vara skadligt för din hälsa) är ekvivalent med att du är olämplig för att köra bil, och att PEth med nuvarande gränser enbart kan uppnås vid långvarigt, kontinuerligt bruk på den nivån. Andra verkar inte lika säkra på endera av de utgångspunkterna.
Nej. De har gränsen betydligt högre än "hälsorisk".
K krfsm skrev:
Det är både och. De har relativt ospecifika uppdrag som "Uppdrag att stärka och påskynda förenklingsarbetet" och specifika uppdrag som helt klart är på PEth-nivå, t.ex. "Uppdrag att utreda förutsättningarna för körprov i trafik vid bedömning av undantag från de medicinska kraven för den som har synfältsbortfall".
Låt mig säga så här: Även om det kan finnas gråzoner, så finns det definitivt ingen annan myndighet som har det uppdraget på sitt bord, medan det definitivt ligger inom Transportstyrelsens intresseområde.

Politikerna kan, och får, inte detaljstyra. Ibland behöver man bara acceptera "Det här är ert revir, do your stuff!".

• Gilla
  • Haha
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
M
T Troberg skrev:
Rattfylleri väntar inte tills det sker en olycka. Det räcker att du är rattfull.

Fast det är ju här argumentationen är oärlig.

Man undanhåller inte information om testerna. Visst, du kan behöva fråga, men det beror på att man tar massor av tester, och de flesta är inte ett dugg intresserade. Men, frågar du, så blir du informerad, och kan vägra.

Man drar det inte enbart på PEth. De kan leda till att en utredning startas, som, om det föreligger skäl (tex tidigare rattfylla), kan leda till indraget körkort.

Nej. De har gränsen betydligt högre än "hälsorisk".

Låt mig säga så här: Även om det kan finnas gråzoner, så finns det definitivt ingen annan myndighet som har det uppdraget på sitt bord, medan det definitivt ligger inom Transportstyrelsens intresseområde.

Politikerna kan, och får, inte detaljstyra. Ibland behöver man bara acceptera "Det här är ert revir, do your stuff!".
Nu Troberg så är det du som är oärlig i din argumentation. Det var minst 40 pers som fick sitt körkort indraget på enbart 2 PEth tester. Jag har inte läst någonstans att samtliga har fått tillbaka sitt körkort. När det gäller de omtalade PEth testerna så säger vårdgivarna att man ska informera. Trots det finns det läkare som helt och hållet struntar i det. Dessutom verkar det även finnas läkare som anmäler till transportstyrelsen om patienter nekar PEth test. Så att bara neka låter bra i teorin men kan bli problematiskt i praktiken. Beror helt och hållet på vilken läkare man har tur eller otur att möta. Eller menade du att jag var oärlig då jag tycker att det inte är ok att köra onykter eller rattfull?🤔

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Jag begriper inte vad du menar med detta.

• Gilla
pmd och 4 till
  • Laddar…
M Mrs November skrev:
Dessutom verkar det även finnas läkare som anmäler till transportstyrelsen om patienter nekar PEth test.
Hur skulle de se ut om akoholmissbrukare fick neka PEth test i fall de druckit?

Nä, det står nånstans att man inte får neka samarbete med vården i sin utredning och behandling för sitt drickande.

M
blackarrow blackarrow skrev:

Nä, det står nånstans att man inte får neka samarbete med vården i sin utredning och behandling för sitt drickande.
Det var det som var min poäng att man inte kan neka utan att det får konsekvenser. Troberg verkar inte förstå att det inte är att bara neka provtagning. Nu har det ju blivit så att det inte bara är alkoholmissbrukare som det tas dessa PEth tester på. Den sista jag läste om var där för klimakteriebesvär och blev testad. Vissa vårdgivare verkar tycka att just PEth testerna är svaret på de sjukdomsbesvär som svenska folket idag söker för.🤔

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Det klart de får!

Var står det?

Intet Intet skrev:
Så utomordentligt larvigt skrivet.

Om ditt "resonemang" skulle haft någon relevans, vilket man vid en mycket ytlig betraktelse kan finna logisk. För vem har inte kommit på briljanta idéer i muntert tillstånd, borde USAs presidenter vara nersupna vrak nästan allesammans. Det senaste exemplet på motsatsen är nykteristen Trump som bombade ett land på grund av misstankar från Israel. Misstankar de haft i fyrtio år!

För övrigt är som bekant även Putin nykterist. Så inte ens det stämde.

Var inte Hitler nykterist och vegetarian. Eller var han bara vegetarian?
Churchill däremot🥂

Vi får, till @Troberg stora besvikelse, konstatera att te är en stor riskfaktor, vilket kan förklara hans lögnaktiga påstående.😁
Ja det ligger nog ingenting alls i resonemanget att folk skulle göra tokiga saker på fyllan. Alla vet ju hur förståndiga och vettiga fulla människor är! Min farbror klättrade upp på taket en gång på fyllan, men min farmor var helt nykter när hon dansade på ett bord, ramlade och bröt höften, så allt kan ju hända när som helst! Det är därför småbarnsföräldrar föredrar onyktra barnvakter framför nyktra, till exempel!

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det klart de får!

Var står det?
Det står så i riktlinjer för läkare vid hantering av utredning av tillstånd som kan inskränka rätten att köra bil. Har man tex tecken till demenssjukdom/minnessvikt men vägrar genomgå undersökningar ryker körkortet pga det.

V varpan1 skrev:
Ja det ligger nog ingenting alls i resonemanget att folk skulle göra tokiga saker på fyllan. Alla vet ju hur förståndiga och vettiga fulla människor är! Min farbror klättrade upp på taket en gång på fyllan, men min farmor var helt nykter när hon dansade på ett bord, ramlade och bröt höften, så allt kan ju hända när som helst! Det är därför småbarnsföräldrar föredrar onyktra barnvakter framför nyktra, till exempel!
Vilket irrelevant trams.

V varpan1 skrev:
Det står så i riktlinjer för läkare vid hantering av utredning av tillstånd som kan inskränka rätten att köra bil.
Det var inte mycket till källhänvisning.

M Mrs November skrev:
Nu Troberg så är det du som är oärlig i din argumentation. Det var minst 40 pers som fick sitt körkort indraget på enbart 2 PEth tester.
40 personer som påstår det. Vet vi att det verkligen är så, eller säger de verkligen det för att få tillbaka sina kort? Hur vet vi att det inte tex finns tidigare rattfylla eller behandling för alkoholism?
M Mrs November skrev:
När det gäller de omtalade PEth testerna så säger vårdgivarna att man ska informera.
Har du frågat om testet?
M Mrs November skrev:
Dessutom verkar det även finnas läkare som anmäler till transportstyrelsen om patienter nekar PEth test.
Nej. Det finns ingen kanal in för den infon, och även om det fanns så skulle det inte beaktats.

M Mrs November skrev:
Eller menade du att jag var oärlig då jag tycker att det inte är ok att köra onykter eller rattfull?🤔
Fast tycker du det så är ju testen bra.

Alfredo Alfredo skrev:
Jag begriper inte vad du menar med detta.
Det var ett svar på att man inte dömer folk för mord innan de mördat osv.

Rattfylleri är ett brott redan när man skapat potential till en olycka.

Fast då är vi i ett annat läge. Då finns det ett konstaterat missbruk och en vårdplan för det, troligen till följd av tex tidigare rattfylla.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
M
T Troberg skrev:
40 personer som påstår det. Vet vi att det verkligen är så, eller säger de verkligen det för att få tillbaka sina kort? Hur vet vi att det inte tex finns tidigare rattfylla eller behandling för alkoholism?

Har du frågat om testet?

Nej. Det finns ingen kanal in för den infon, och även om det fanns så skulle det inte beaktats.

Fast då är vi i ett annat läge. Då finns det ett konstaterat missbruk och en vårdplan för det, troligen till följd av tex tidigare rattfylla.
Eftersom transportstyrelsen själva gått ut med att 40 pers blivit av med korten på enbart 2 PEth test så må väl också du inse att det är sant.
Jag tycker att ingen ska vara ute i trafiken onykter men tycker att PEth testerna används på fel sätt. Här sätter jag punkt i den frågan. Förstår du fortfarande inte vad jag säger så är det ditt problem och inte mitt.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Om det vet vi ju inget. Ja, förutom att de gjort allt förutom att vara noggranna.

Ansluta sig som frivilligt till ett plundrade rövarband är inget att skryta över.
Marjasins livsöde var intressant och skulle nog räcka till i alla fall en kortfilm. Ironiskt nog var han uppväxt på Klippgatan 19 på Söder i det kollektivhus där judiska migranter fick bo till en låg hyra. Huset bekostades av Eduard Heckscher och blev en samlingsplats för den mosaiska gruppen i Stockholm.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
M
T Troberg skrev:

Har du frågat om testet?

Vad gäller information om testerna har det varit många rubriker under våren där regioner gått ut med att man ska informera om dessa tester. Även riksnyheterna har haft det uppe. Det är nog mer relevant än om jag skulle skicka frågor till regionerna att besvara. Jag trodde att med dina nära som jobbar i vården att du skulle ha mer koll. Eller är det bara ännu mera trams från din sida?

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.