Intet Intet skrev:
Vad betyder det?
Vad svarar du när banken ställer frågor om varför du har så mycket kontantuttag och vad pengarna används till, eller har du inte fått en enda fråga från banken?

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
B b8q skrev:
Att bara använda kontanter är ju rätt krångligt idag. Hur många arbetsgivare går med på att betala ut kontanter i ett lönekuvert?
Det löser man lätt genom att gå till en bankomat och sedan göra alla inköp helt anonymt. Utan insyn av storebror.

Det är förvisso inte "ordning och reda, pengar på freda". Men nära på. Kan tillägga att på mitt första jobb fick vi lönen i ett brunt kuvert.

M
Nu får ni allt förklara för en "gammal" hjärna hur PEth testerna kom att handla om kontanter och kontantuttag🤔 😮🥳

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Finns ju en gemensam nämnare kallad "övervakningssamhället".

• Gilla
Intet
  • Laddar…
A A-Man_08 skrev:
Vad svarar du när banken ställer frågor om varför du har så mycket kontantuttag och vad pengarna används till, eller har du inte fått en enda fråga från banken?
Jodå. När jag skulle betala av ett litet lån med större engångsposter frågade de dels var pengarna kom ifrån och dels vad de användes till.
-"Läs. Det står lön, lön, lön och pension vid insättningarna. Vad tror du det betyder?
Använder pengarna till? Ja, vad tror du? Kanske bensin, potatis, bio, systemet, verktyg. Ja, det man behöver för att leva!"

Vid tredje gången den stackars banktjänstemannen ställde samma fråga, sade jag att jag kommer inte att svara på det fler gånger och vips, var det tydligen inte så viktigt längre.

Hade vi alla haft lite medborgerlig stake skulle vi inte behövt förnedra oss på detta vis.

• Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
A A-Man_08 skrev:
så låter det enklare att betala med kort där det dras direkt från kontot.
Skulle önskan att hålla koll minska då eller vad menar du? Dessutom är debetkort alldeles för ”kostsamma” att använda men det har diskuterats flera gånger i andra trådar och passar bättre där.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Skulle önskan att hålla koll minska då eller vad menar du? Dessutom är debetkort alldeles för ”kostsamma” att använda men det har diskuterats flera gånger i andra trådar och passar bättre där.
Skrev jag det?
När du betalar med kort så syns det direkt på kontot du behöver inte vänta på månadsfaktura.
Vad använder du för kort när du tar ut pengar i bankomaten eller erhåller du kontanter på annat sätt?

A A-Man_08 skrev:
När du betalar med kort så syns det direkt på kontot du behöver inte vänta på månadsfaktura.
Mina kontoutdrag kommer kvartalsvis så det är snarare värre än månadsfaktura.

A A-Man_08 skrev:
Vad använder du för kort när du tar ut pengar i bankomaten eller erhåller du kontanter på annat sätt?
Northmill i 90 procent av fallen.

Alfredo Alfredo skrev:
Mina kontoutdrag kommer kvartalsvis så det är snarare värre än månadsfaktura.

Northmill i 90 procent av fallen.
Du menar att du kan inte logga in och se ditt bankkonto online?

A A-Man_08 skrev:
Du menar att du kan inte logga in och se ditt bankkonto online?
Klart jag kan men varför ska jag slösa tid på det om det inte finns någon speciell anledning?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Klart jag kan men varför ska jag slösa tid på det om det inte finns någon speciell anledning?
Du skrev tidigare att du ville ha koll så allt blir rätt.
Med det är ok fortsätt med bankomat, kontanter, papperfakturor, å pappersutdrag.
Girobetalningar finns fortfarande där du fyller i en underlag och skickar iväg räkningarna i ett kuvert om du inte vill betala via internetbanken.

A A-Man_08 skrev:
Med det är ok fortsätt med bankomat, kontanter
Jag använder i princip inga kontanter i Sverige. I många andra länder är det dock ofta nödvändigt.

A A-Man_08 skrev:
Girobetalningar finns fortfarande där du fyller i en underlag och skickar iväg räkningarna i ett kuvert
Varför tror du jag skulle vilja göra så? Synnerligen opraktiskt och krångligt skulle jag säga.

P
T Troberg skrev:
Kom ihåg att det råder sekretess inom vården. Så, när du ser någon som klagar på vården, så kan vården inte berätta sin sida av saken
Det är ju jättelöjligt. Om den det berör ger sitt medgivande så finns det inget vettigt skäl för vården att inte berätta om sin sida av saken.

P pmd skrev:
Det är ju jättelöjligt. Om den det berör ger sitt medgivande så finns det inget vettigt skäl för vården att inte berätta om sin sida av saken.
Det kan man tycka, men så är det. Det är en situation där vården tar en juridisk risk om man talar, och därför är det säkrast att bara låta bli.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Det kan man tycka, men så är det. Det är en situation där vården tar en juridisk risk om man talar, och därför är det säkrast att bara låta bli.
Den största risken är att någon talar bredvid mun och erkänner att de gör fel.
Därför är det säkrare att gömma sig bakom "tystnadsplikten".

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.