138 946 läst · 2 531 svar
139k läst
2,5k svar
PEth, vad gäller?
Det löser man lätt genom att gå till en bankomat och sedan göra alla inköp helt anonymt. Utan insyn av storebror.B b8q skrev:
Det är förvisso inte "ordning och reda, pengar på freda". Men nära på. Kan tillägga att på mitt första jobb fick vi lönen i ett brunt kuvert.
Finns ju en gemensam nämnare kallad "övervakningssamhället".
Jodå. När jag skulle betala av ett litet lån med större engångsposter frågade de dels var pengarna kom ifrån och dels vad de användes till.A A-Man_08 skrev:
-"Läs. Det står lön, lön, lön och pension vid insättningarna. Vad tror du det betyder?
Använder pengarna till? Ja, vad tror du? Kanske bensin, potatis, bio, systemet, verktyg. Ja, det man behöver för att leva!"
Vid tredje gången den stackars banktjänstemannen ställde samma fråga, sade jag att jag kommer inte att svara på det fler gånger och vips, var det tydligen inte så viktigt längre.
Hade vi alla haft lite medborgerlig stake skulle vi inte behövt förnedra oss på detta vis.
Skrev jag det?Alfredo skrev:
När du betalar med kort så syns det direkt på kontot du behöver inte vänta på månadsfaktura.
Vad använder du för kort när du tar ut pengar i bankomaten eller erhåller du kontanter på annat sätt?
Mina kontoutdrag kommer kvartalsvis så det är snarare värre än månadsfaktura.A A-Man_08 skrev:
Northmill i 90 procent av fallen.A A-Man_08 skrev:
Du skrev tidigare att du ville ha koll så allt blir rätt.Alfredo skrev:
Med det är ok fortsätt med bankomat, kontanter, papperfakturor, å pappersutdrag.
Girobetalningar finns fortfarande där du fyller i en underlag och skickar iväg räkningarna i ett kuvert om du inte vill betala via internetbanken.
Jag använder i princip inga kontanter i Sverige. I många andra länder är det dock ofta nödvändigt.A A-Man_08 skrev:
Varför tror du jag skulle vilja göra så? Synnerligen opraktiskt och krångligt skulle jag säga.A A-Man_08 skrev:
Det kan man tycka, men så är det. Det är en situation där vården tar en juridisk risk om man talar, och därför är det säkrast att bara låta bli.P pmd skrev:
Den största risken är att någon talar bredvid mun och erkänner att de gör fel.T Troberg skrev:
Därför är det säkrare att gömma sig bakom "tystnadsplikten".