Intet Intet skrev:
Precis så. Det funkar bara, tack vare att vi svenskar älskar våra myndigheter i tron av att de vill oss väl. Fasaden börjar tack och lov krackelera.
Ja, det gör den verkligen. Myndighetsgrannen Skatteverket har fått Kronofogden efter sig efter sin senaste skandal med att inte betala tillbaka pengar till en medborgare som fått rätt i förvaltningsrätten. Det är bekymmersamt att leva i Sverige idag, trista krafter tar över mer och mer och i ljuset av det är det enormt viktigt att förtroendet för våra myndigheter inte urholkas genom flat dumhet. Ska vi få stopp på den negativa trenden som är måste vi starta med de instanser som styr och införa ett tjänstemannaansvar. Så kanske även de kopplar på skallen i sina beslut.

• Gilla
djanlov och 3 till
  • Laddar…
Nu jävlar ska ni höra.

Alldeles i närtid togs blodprov på ett äldreboende. Den boende hade ett bokat läkarbesök och det togs förberedande blodprov, det vanliga, blodstatus som hen sa. Men ett prov fick hen förvånad och ni har gissat rätt, ett peth-prov togs också. Jag kan inte brodera ut detta mer känner jag annat än att den boende inte kände till provet och inte är alkoholist

Med det sagt, ingen går säker.

P.S. Jag skulle ju inte skriva mer här i tråden men det gick ju sådär.

• Gilla
  • Arg
  • Haha
djanlov och 6 till
  • Laddar…
A Avarell_Dalton skrev:
Nu jävlar ska ni höra.

Alldeles i närtid togs blodprov på ett äldreboende. Den boende hade ett bokat läkarbesök och det togs förberedande blodprov, det vanliga, blodstatus som hen sa. Men ett prov fick hen förvånad och ni har gissat rätt, ett peth-prov togs också. Jag kan inte brodera ut detta mer känner jag annat än att den boende inte kände till provet och inte är alkoholist

Med det sagt, ingen går säker.

P.S. Jag skulle ju inte skriva mer här i tråden men det gick ju sådär.
Vad har du för källa på detta?

P
K Kurtivan skrev:
[länk]
Tyvärr upprepar läkaren Transportstyrelsens lögner om att man måste dricka 28 - 42 glas vin i veckan för att PETh värdet ska bli över 0.3 mikromol/liter, vilket inte stämmer, annars verkar hon ha en sund inställning till användandet av PETh prover.

• Gilla
RoTe och 2 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Tyvärr upprepar läkaren Transportstyrelsens lögner om att man måste dricka 28 - 42 glas vin i veckan för att PETh värdet ska bli över 0.3 mikromol/liter, vilket inte stämmer, annars verkar hon ha en sund inställning till användandet av PETh prover.
Precis, ingen förändring dvs och det är fortfarande enorma tolkningsvarianter för läkare och aktivisterna på TS.

G gaidin skrev:
Vad har du för källa på detta?
Det hade varit fint om jag hade kunnat vara tydligare än jag var på den punkten. Någon med insyn kanske.

P Peter787 skrev:
Fast hon säger också att mängden varierar från person till person samtidigt som hon säger att provet är tillförlitligt. Hon blandar och ger.

• Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Eftersom du tycker det är besvärligt med kontanter fick jag uppfattningen att du var så ung att du aldrig använt kontanter. För hur kan man annars se det som tidigare gick galant, nu som besvärligt?

Vi har nog inte samma uppfattning av betydelsen av ordet "besvärligt".
Att stoppa ner handen i fickan och fiska upp några mynt, är inte besvärligt för mig men uppenbart för dig.

Såklart du inte hittar dom i byrålådan. De har ju redan gått ut😁.
Varför använder majoriteten kort som betalningsmedel istället för kontanter?
Du menar att sedlar har ingen giltighetstid?

Vad är det som är besvärligt att betala med kort, har du betalat med kort någon gång?

A A-Man_08 skrev:
Vad är det som är besvärligt att betala med kort, har du betalat med kort någon gång?
Att betala med kort är inte det minsta besvärligt. Men om man inte blint litar på tekniken och vill ha koll på att allt blir rätt är det allt ett visst besvär att hålla rätt på kvitton och matcha dessa mot kommande faktura.

A A-Man_08 skrev:
Varför använder majoriteten kort som betalningsmedel istället för kontanter?
Du menar att sedlar har ingen giltighetstid?

Det får du fråga "majoriteten" om. Själv tycker jag att det är helt vansinnigt att använda ett betalningsmedel som avslöjar vartenda inköp och plats och på så vis aktivt hjälpa till att ytterligare kontrollera medborgarnas förehavanden. 1984, nästa. Vägen till helvetet är en nerförsbacke med så svag lutning att du inte märker varthän det barkar.

Självklart har jag betalat med kort. Första gången var i San Francisco i början av åttiotalet. Betalade ett hotellrum bara genom att visa ett plastkort. det riktigt spännande. Det var på den tiden kortbetalningar, lite föraktfullt kallades för plastpengar.

• Gilla
jonmo och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Att betala med kort är inte det minsta besvärligt. Men om man inte blint litar på tekniken och vill ha koll på att allt blir rätt är det allt ett visst besvär att hålla rätt på kvitton och matcha dessa mot kommande faktura.
Om det är ett visst besvär att matcha det med kvitton mot kommande faktura så låter det enklare att betala med kort där det dras direkt från kontot.

Intet Intet skrev:
Det får du fråga "majoriteten" om. Själv tycker jag att det är helt vansinnigt att använda ett betalningsmedel som avslöjar vartenda inköp och plats och på så vis aktivt hjälpa till att ytterligare kontrollera medborgarnas förehavanden. 1984, nästa. Vägen till helvetet är en nerförsbacke med så svag lutning att du inte märker varthän det barkar.

Självklart har jag betalat med kort. Första gången var i San Francisco i början av åttiotalet. Betalade ett hotellrum bara genom att visa ett plastkort. det riktigt spännande. Det var på den tiden kortbetalningar, lite föraktfullt kallades för plastpengar.
Så du redovisar inte dina kontantuttag till din bank på deras begäran?

A A-Man_08 skrev:
Så du redovisar inte dina kontantuttag till din bank på deras begäran?
Vad betyder det?

Att bara använda kontanter är ju rätt krångligt idag. Hur många arbetsgivare går med på att betala ut kontanter i ett lönekuvert?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.