Etikdiskussionen är heller inte ny, se här ett inlägg från 2019
https://allmanmedicin.sfam.se/p/all...rden-nya-etiska-dilemman/1919/274547/12525853

"Det andra dilemmat är att 4,5 % av befolkningen har alkoholberoende, livstidsprevalensen kan beräknas till ca 12 %, och för beroende eller missbruk är livstidsprevalensen kring 30 %. Allt fler av dessa personer kommer att uppmärksammas om PEth blir rutin. Om vi följer Transportstyrelsens författning (vilket vi inte gör) ska vi anmäla alla dessa. Den orimliga ultimata konsekvensen är att 12–30 % av befolkningen blir utan körkort under 1–2 år."

Min fetstil.

• Gilla
  • Wow
Dilato och 7 till
  • Laddar…
M
B Bannerb skrev:
Personer med alkoholproblem bör inte befinna sig i trafiken, och jag tycker att alkoholtester, som PEth-testet (Phosphatidylethanol), är ett bra sätt att säkerställa detta. PEth-testet är ett blodprov som kan upptäcka långvarig alkoholkonsumtion, vilket gör det särskilt användbart för att identifiera personer som har druckit regelbundet under de senaste 2–3 veckorna. Jag kan också tycka att det borde vara möjligt att genomföra tester vid flera tillfällen under en längre period, och självklart ska staten stå för kostnaden.

Men om någon som kör ambulans har genomgått flera tester och ändå inte lyckas hålla sig nykter, då är det ett tydligt tecken på ett allvarligt problem.

För andra personer som kanske har testat positivt på första testet men sedan varit rena på andra, tredje eller fjärde tester, är det inte ett alkoholproblem. Att dricka några öl eller vin under en semester eller vecka i solen är helt okej, så länge man inte är beroende.
Du verkar inte ha förstått testet. Testet visar om du konsumerat alkohol 2 till 6 veckor bakåt i tiden. Inte hur mycket du konsumerat vid vilket tillfälle. Så nej det är ingen bra markör för att visa ett långvarigt bruk.
Att ha alkoholproblem behöver inte innebära att du sätter dig i bilen och kör påverkad. Många idag har egna alkomätare och ser till att blåsa grönt. Människor är rädd om sin försörjning. Dom som åker fast på rattfylla absolut dra kortet! Men vi kan ju inte straffa människor i förebyggande syfte.
Det som är problemet nu är att människor som har problem inte vågar söka hjälp i vården pga dessa peth test. Det försämrar ju situationen istället för att förbättra.😊

• Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
Fotografen Fotografen skrev:
Fram till nu finns det ju fall som visar att det gjort det.
Inget som någon bara "påstår".
Det är skillnad på räckte och räcker. Sånt som hände förra året behöver inte hända i år när det har kommit ut ny information om hur folk ska bedömas. Jag skriver om nutid och inte om dåtid. Vissa fortsätter att tjata/älta om dåtid som att saker och ting aldrig kan ändras.

BirgitS
Alfredo Alfredo skrev:
Det är nog tämligen välkänt.
Det är jag inte så säker på bland de under 30.

BirgitS
A Anders_Nilsson skrev:
Eller är ovan förslaget till ny tolkning?
Naturligtvis är det med den information som gäller nu, det är ju den jag skriver om hela tiden.

M
N najaden skrev:
[länk]
N najaden skrev:
[länk]
Man behöver inte vara speciellt välmöblerad för att förstå att det här inte är ok😉

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
M Mrs November skrev:
Man behöver inte vara speciellt välmöblerad för att förstå att det här inte är ok😉
Nej och det är skrämmande att vissa verkar försvara denna typ av vidriga övergrepp! För mig är det fullkomligt obegripligt. Jag undrar om de själva förstår konsekvenserna av den samhällsförändring de verkar eftersträva.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
M
Alfredo Alfredo skrev:
Nej och det är skrämmande att vissa verkar försvara denna typ av vidriga övergrepp! För mig är det fullkomligt obegripligt. Jag undrar om de själva förstår konsekvenserna av den samhällsförändring de verkar eftersträva.
Nej jag skulle inte tro att de förstår det. Skulle vilja ha lite fler Agnes wold och GW Persson bland de som bestämmer i vårt samhälle😊

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
BirgitS
För min del är det fullt tillräckligt att TS har förstått och därför har ändrat hur det ska bedömas.

BirgitS BirgitS skrev:
Okej, det innebär ju då att alla andra analyser måste redogöras
Nej det gör det inte.
Det där är bara trams som du och Troberg tar till i brist på riktiga argument.

Om jag söker vård så är jag naturligtvis 100% ok med att relevanta prover tas för att utreda/bota/lindra.
Jag behöver inte heller få förklarat för mig varför dessa prover tas för att jag skall vara ok med det.

PEth har ABSOLUT INGENTING, i en överväldigande majoritet av fallen, att göra med att vårda patienten.
Det tas utan relevans.

PEth tas för att, på extremt tveksam vetenskaplig grund, avgöra om jag utgör en fara i trafiken och att mitt körkort därmed skall återkallas.

Det är skillnad av eoner i mått.
Det förstår alla.

• Gilla
  • Älska
Dilato och 8 till
  • Laddar…
Jarlingar Jarlingar skrev:
Det förstår alla.
Det borde i alla fall alla förstå. Skrämmande nog verkar dock inte så vara fallet.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
För min del är det fullt tillräckligt att TS har förstått och därför har ändrat hur det ska bedömas.
För min del är det obehagligt och obegripligt att Transportstyrelsen någonsin har missförstått sin uppgift på det sätt som de verkar ha gjort. Om de nu verkligen har ändrat sig är det absolut inte "fullt tillräckligt" utan de borde aktivt arbeta för att så fullt ut det överhuvudtaget är möjligt kompensera de som drabbats av deras övergrepp.

• Gilla
Fairlane och 6 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Om du hade följt med i tråden, eller ens brytt dig om att läsa det jag citerade, i stället för att gissa så hade du vetat att inlägget jag svarade på gällde ett förslag till ändringar i en föreskrift. Ditt inlägg är därför helt irrelevant i sammanhanget.
Nej, för det är ju precis det Transp.st. inte gör/vill. Kika i vilken tidning som helst. De slår ifrån sig. Gått på en groda har Transp.st. Himla märkligt. Är det lobbying från IOGT? 😉

Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det borde i alla fall alla förstå. Skrämmande nog verkar dock inte så vara fallet.
Ja endast en dåre skulle argumentera för något annat.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.