BirgitS
Alfredo Alfredo skrev:
Tröttnar du aldrig på att skriva exakt samma sak?
Inte mer än andra tröttnar på att att påstå att det räcker med 2 PEth-tester med för höga värden.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Inte mer än andra tröttnar på att att påstå att det räcker med 2 PEth-tester med för höga värden.
Fram till nu finns det ju fall som visar att det gjort det.
Inget som någon bara "påstår".

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
"Däremot får personen inte ha någon av behörigheterna i första stycket om han eller hon utöver diagnosen skadligt bruk, diagnosen skadligt använd-ningsmönster eller en överkonsumtion av alkohol som inte är tillfällig, dessutom har
1. bristande kontroll över alkoholkonsumtionen,
2. nedsättning av kognitiva funktioner, eller
3. alkoholabstinens eller behov av att dricka alkohol för att undvika
abstinens."

1.Hur kontrollerar man det ?
2. Har man kommit så långt är man nog under lupp i andra omständigheter.
3. Igen..hur kontrollerar man det ?
Någon som får en fråga lär väl knappast erkänna det..eller är det läkarens godtyckliga uppfattning som gäller ?

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är väl bra att man blir uppmärksammad på att alkoholkonsumtion innebär risk för t.ex. cancer och leverskador.
Det är nog tämligen välkänt.

• Gilla
ylven och 2 till
  • Laddar…
N najaden skrev:
"Däremot får personen inte ha någon av behörigheterna i första stycket om han eller hon utöver diagnosen skadligt bruk, diagnosen skadligt använd-ningsmönster eller en överkonsumtion av alkohol som inte är tillfällig, dessutom har
1. bristande kontroll över alkoholkonsumtionen,
abstinens."

1.Hur kontrollerar man det ?
2. Har man kommit så långt är man nog under lupp i andra omständigheter.
3. Igen..hur kontrollerar man det ?
Någon som får en fråga lär väl knappast erkänna det..eller är det läkarens godtyckliga uppfattning som gäller ?
Det står med i förslaget till förordningsförändring (som alltså inte är något som har beslutats än, och som regeringen kanske är lite tveksam till i det här läget):
Allmänna råd
Vid bedömning av om bristande kontroll över alkoholkonsumtionen
enligt andra stycket 1 föreligger bör det beaktas om den höga
alkoholkonsumtionen fortsätter trots att hälso- och sjukvården påtalat
riskerna med denna, eller om avvikande beteende uppvisats, till
exempel i form av nedsatt impulskontroll eller agressivitet.
Vid bedömning av kognitiva funktioner enligt andra stycket 2 bör
nedsättning av omdöme, uppmärksamhet och visuospatial förmåga
särskilt beaktas.
Exempel på symptom vid alkoholabstinens som bör beaktas enligt
andra stycket 3 är oro, darrningar, svettningar, irritation och
hallucinationer.
Provtagning med CDT eller PEth enligt tredje stycket bör göras
upprepade gånger med minst fem veckors mellanrum inom ett års tid.
Råden för punkt ett tolkar jag som att om din läkare har oroat sig för din alkoholkonsumtion nog för att påtala det så kan det i extremfallet räcka med ett senare PEth-test över 0,3.

Och att det egentligen inte spelar någon roll vad din faktiska konsumtion är. Om din läkare oroar sig för din konsumtion så spelar det ingen roll om det är en lättöl eller tre helrör - oavsett så är det en konsumtion du inte längre kan ha om det är viktigt för dig att ha körkort.

BirgitS BirgitS skrev:
Med minst 5 veckor mellan testerna?

Det är ju samma sak för alla som blir av med körkortet pga. något medicinskt skäl. Och i en massa andra sammanhang.

När det gäller indraget körkort ska något av dessa kriterier vara uppfyllt:
"1. bristande kontroll över alkoholkonsumtionen,
abstinens."

Det räcker inte med bara 2 PEth-test med för högt värde för det.
Samt att det då är personens vanliga läkare som ska utreda detta och komma fram till att en patient är en olämplig fordonsförare, inte någon på TS.
Vad jag förstår var inget av kriterierna uppfyllt i ambulansfalket, ändå drogs körkortet in. Med andra ord följer inte TS reglerna.

Eller är ovan förslaget till ny tolkning? I så fall kan man ju ompröva tidigare indragningar.

Jag har inte läst att Linns ordinarie läkare diagnosticerat att hon har problem.

Man borde vid ett första förhöjt prov noga gå igenom hur provet fungerar med patienten och uppmanat personen att helt avhålla sig från alkohol under ett halvår eftersom provet mäter konsumtion i närtid. Men så ärlig är man inte. Undrar varför?

Om man meddelar provtid för nästa prov kan ju personen avhålla sig en månad eller så och så kan läkaren lägga ner utredningen när andra provet visar noll. Men så har man inte gjort.

De flesta festfyllerister hade antagligen avhållit sig helt om de förstod hur det hela går till.

Sedan frågar jag återigen varför man ersatt tidigare tester med PEth när det fanns tillförlitliga tester.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
J
A Anders_Nilsson skrev:
Sedan frågar jag återigen varför man ersatt tidigare tester med PEth när det fanns tillförlitliga tester.
Kanske för att ditt påstående inte stämmer? CDT kan vara falskt låg eller falskt förhöjd, det senare dock mer ovanligt. GT är en levermarkör som kan vara förhöjd av en massa olika anledningar förutom alkohol. Samma sak med andra leverenzymer(ALAT/ASAT). MCV är också ospecifik.

Det är få som inte håller med om att peth är en bättre markör än de traditionella vad jag vet. Har du läst något annat? Det som diskuteras är hur den används av transportstyrelsen och skillnaden i halveringstid mellan personer.

Du påstår en hel del om fallet Linn också som jag inte har läst om någonstans. Allt emellan 5 och 3 förhöjda prover har det skrivits om, i vissa fall bara över gränsen och i andra fall rejält förhöjda. Det framgår ju inte heller om hon har blivit informerad om de upprepade provtagningarna eller inte. Att inte kunna presentera ett Peth under 0,3 på en planerad provtagning i samband med ansökan om högre körkortsbehörighet för yrkestrafik och dessutom misslyckas med det 4 gånger efter det första provet togs, är ju lite speciella omständigheter minst sagt. Men frågan är om det har gått till så. Jag tycker det finns för lite information för att uttala mig.

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det som är relevant i den här tråden är en föreskrift och det diskuteras då och då ändringsförslag, förtydliganden etc. av just den föreskriften.
Varför skriver du då att Transportstyrelsen inte gör lagförslag om det nu är irrelevant för tråden, du kan ju inte förvänta dig att ett sånt påstående inte blir emotsagt.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
En juridik professor anser att det är tveksamt om nuvarande lagstiftning tillåter att Peth används
Detta då om man kollar på förarbetena till körkortslagen, där det står att en återkallelse kan ske om en person exempelvis dömts för rattfylleri eller omhändertagits på grund av fylla.

https://omni.se/expert-tveksamt-om-beslut-efter-peth-tester-ar-lagliga/a/jQEGWw
https://www.svd.se/a/4Be4BR/blev-av-med-korkort-efter-peth-test-kommer-undvika-blodprover

Ska myndigheter använda sig av tester med tveksam juridisk status (förutom att de bevisligen inte uppfyller vetenskapliga krav på förutsägbarhet på det sättet TS använder siv av Peth testet)

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
B
Personer med alkoholproblem bör inte befinna sig i trafiken, och jag tycker att alkoholtester, som PEth-testet (Phosphatidylethanol), är ett bra sätt att säkerställa detta. PEth-testet är ett blodprov som kan upptäcka långvarig alkoholkonsumtion, vilket gör det särskilt användbart för att identifiera personer som har druckit regelbundet under de senaste 2–3 veckorna. Jag kan också tycka att det borde vara möjligt att genomföra tester vid flera tillfällen under en längre period, och självklart ska staten stå för kostnaden.

Men om någon som kör ambulans har genomgått flera tester och ändå inte lyckas hålla sig nykter, då är det ett tydligt tecken på ett allvarligt problem.

För andra personer som kanske har testat positivt på första testet men sedan varit rena på andra, tredje eller fjärde tester, är det inte ett alkoholproblem. Att dricka några öl eller vin under en semester eller vecka i solen är helt okej, så länge man inte är beroende.

• Wow
  • Gilla
  • Arg
Immobil och 4 till
  • Laddar…
Jag kan lova att jag hade haft stora problem med att klara dessa testerna när jag var i 20-25-årsåldern. Jag drack ofta 1-3 ggr/vecka, men jag hade aldrig några problem med att sedan vara nykter i fler veckor efteråt. Jag körde aldrig onykter, inte ens när jag var bakis och alkoholen gått ur kroppen. Bara för att man tidvis dricker mycket alkohol så behöver inte det betyda att man har några som helst problem med detta, eller att man skulle köra onykter. Ett högt alkoholintag är inte en markör för olämplighet i trafiken. Det KAN vara det, men det är inte tillräckligt ur ett juridiskt perspektiv för att använda det som en identifierare. Man skall vara oskyldig till dess motsatsen har bevisats.

• Gilla
  • Älska
andersda och 10 till
  • Laddar…
B Bannerb skrev:
Personer med alkoholproblem bör inte befinna sig i trafiken, och jag tycker att alkoholtester, som PEth-testet (Phosphatidylethanol), är ett bra sätt att säkerställa detta. PEth-testet är ett blodprov som kan upptäcka långvarig alkoholkonsumtion, vilket gör det särskilt användbart för att identifiera personer som har druckit regelbundet under de senaste 2–3 veckorna. Jag kan också tycka att det borde vara möjligt att genomföra tester vid flera tillfällen under en längre period, och självklart ska staten stå för kostnaden.

Men om någon som kör ambulans har genomgått flera tester och ändå inte lyckas hålla sig nykter, då är det ett tydligt tecken på ett allvarligt problem.

För andra personer som kanske har testat positivt på första testet men sedan varit rena på andra, tredje eller fjärde tester, är det inte ett alkoholproblem. Att dricka några öl eller vin under en semester eller vecka i solen är helt okej, så länge man inte är beroende.
Du verkar inte förstå att det testet (peth) fungerar inte så.
ALLS!!
Det visar om du har druckit alkohol i närtid, ej när och ej vilken mängd.
Halveringstiden är PERSONLIG och varierar EXTREMT från person till person.
Dessutom har det visats att testet är känsligt för om huden blitt rengjort med handsprit innan provtagning

Om det används rätt i vårdsammanhang är det eg inga problem att dra bra och korrekta slutsatser från peth tester. Men det TS har gjort är att sätta en arbiträr ovetenskaplig gräns som ska gälla för alla, och dessutom om har tveksam legal status....

• Gilla
Dilato och 6 till
  • Laddar…
B Bannerb skrev:

OK, så din gräns för acceptabel konsumtion går vid några öl under semestern?

Sorry men de flesta är inte nykterister.

• Gilla
Fotografen och 3 till
  • Laddar…
J jalmars skrev:
Kanske för att ditt påstående inte stämmer? CDT kan vara falskt låg eller falskt förhöjd, det senare dock mer ovanligt. GT är en levermarkör som kan vara förhöjd av en massa olika anledningar förutom alkohol. Samma sak med andra leverenzymer(ALAT/ASAT). MCV är också ospecifik.

Det är få som inte håller med om att peth är en bättre markör än de traditionella vad jag vet. Har du läst något annat? Det som diskuteras är hur den används av transportstyrelsen och skillnaden i halveringstid mellan personer.

Du påstår en hel del om fallet Linn också som jag inte har läst om någonstans. Allt emellan 5 och 3 förhöjda prover har det skrivits om, i vissa fall bara över gränsen och i andra fall rejält förhöjda. Det framgår ju inte heller om hon har blivit informerad om de upprepade provtagningarna eller inte. Att inte kunna presentera ett Peth under 0,3 på en planerad provtagning i samband med ansökan om högre körkortsbehörighet för yrkestrafik och dessutom misslyckas med det 4 gånger efter det första provet togs, är ju lite speciella omständigheter minst sagt. Men frågan är om det har gått till så. Jag tycker det finns för lite information för att uttala mig.
Och hur skall hon prestera om hon inte är informerad?

Att dra en flaska vin under helgen är helt normalt och leder till högt PEth vad jag läst. Det finns ingen information om att hon inte vet att man kommer leta efter alkoholintag säger inte ett dugg.

Det borde vara ett krav att informera tydligt om vad man tänker leta efter om det kan leda till tråkiga konsekvenser.

Som sagt det här luktar aktivism lång väg.

• Gilla
  • Älska
Festlund och 4 till
  • Laddar…
Kärnfrågan i denna tråd verkar vara huruvida man litar på att myndigheter gör rätt, följer regler och gör rättvisa bedömningar. Vissa verkar sätta stor tilltro till myndigheterna, andra mindre.

Jag gjorde en allmän hälsokontroll i våras där en massa olika blodprover gjordes, bl.a. PEth. Jag kan inte se att det fanns någon klinisk orsak att tro att jag skulle ha ett problematiskt alkoholbeteende, så jag har svårt att tro att det fanns annan orsak att ta provet än direktiven från TS. Det känns inte helt bra faktiskt. Det hade varit en sak om t.ex. leverprover visade att jag hade andra tecken, att då ta PEth.

Ps. Mitt värde var 0,1 och inga andra värden antydde heller överkonsumtion av alkohol.

• Älska
  • Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.