S sebastiannielsen skrev:
Enligt åliggandelagen var man skyldig att visa patienten respekt, vilket även inkluderade respekt för saker som avlägsnats från patienten.

Nu gäller istället patientlagen, som är tydligare vilka åtgärder som kräver samtycke, och det är hälso och sjukvård, PUNKT.
Även patientlagen har krav på respekt även om formuleringen är marginellt annorlunda.
4 kap. Samtycke: Patientens självbestämmande och integritet ska respekteras.

• Gilla
Peter787 och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vad är det som är ett lagförslag?
Transportstyrelsen gör väl inga lagförslag.
Vad var det för källa du syftar på?
I princip alla lagförslag gällande trafik kommer väl från Transportstyrelsen. Så nej dom gör defintivt lagförslag. Står på deras hemsida också. Sen om nån annan lämnar in det är ju ointressant.

• Gilla
bjalle88
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Även patientlagen har krav på respekt även om formuleringen är marginellt annorlunda.
Ja, skillnaden är att kravet på samtycke har specifierats tydligt i §2. Vården har som jag också förklarat, förändrats avseevärt att vissa bearbetningar sköts maskinellt i batcher, vilket gör att enskilda önskemål gällande specifika prov inte kan tillgodoses.

Kan t.om. tänka mig att maskinen signallerar om patienten har t.ex. HIV eller liknande, och i så fall för att respektera patienten skriver man en remiss till smitta/infektion som tar ett eget prov på patienten, på så sätt får patienten aldrig reda på att en prov-maskin signallerade HIV på ett prov där HIV aldrig skulle provas.

L Lilak skrev:
Absolut, och det är helt ok att tycka det.

Om jag skulle erbjuda dig 1000000 kronor, mot att du skulle avstå från att använda heroin i 6 månader.
Om du verkligen vill ha pengarna, vilket är det säkraste sättet för dig agera för att få pengarna.

Fortsätta med att använda heroin, för att visa att du tycker jag är ett svin?
Eller att avstå heroinet och få pengarna?
Tycker nog att den jämförelsen inte går att göra. I ena fallet handlar det om att göra en uppoffring för att få något. I andra fallet handlar det om en uppoffring för att det inte ska tas något ifrån dig.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
BirgitS
L L Jan skrev:
Var får du allt ifrån? TikTok?

Så du säger att Ambulanssköterskan Linn Gustafsson från Karlstad ljuger? De tog körkortet hennes utan att ens träffat eller pratat med henne, även läkaren var på hennes sida.
För jäkligt är det för Linn är en av våra vardagshjältar som räddar liv och sätter för att göra det sitt eget liv lite på spel iom utryckningar i höga hastigheter och utan bälte när hon vårdar patienter i ilfart.

En till: [länk]
Om du hade följt med i tråden, eller ens brytt dig om att läsa det jag citerade, i stället för att gissa så hade du vetat att inlägget jag svarade på gällde ett förslag till ändringar i en föreskrift. Ditt inlägg är därför helt irrelevant i sammanhanget.

• Gilla
  • Haha
bjalle88 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
blackarrow blackarrow skrev:
Det problematiska var ju att PEth användes för att visa på långvarigt bruk.

Vad jag kan läsa mig till så kan PErh få större betydelse då det föreslås helt ersätta GT.
Intervjuer eller samtal kommer ju att värderas lägre än ett blodprov.
Dessutom nu harmoniserat mellan Sveriges olika laboratorier där onogranheten gått ner från 30% till bara 12%.

[länk]
Mitt inlägg var ett svar på ett inlägg som tog upp årets förslag till förändring av en föreskrift. Det handlar inte om hur det har varit tidigare som i det 5 år gamla dokument du länkar till.

• Haha
bjalle88
  • Laddar…
BirgitS
A Anders_Nilsson skrev:
Man undrar ju varför inte läkaren informerar om exakt vilka värden som skall utläsas.
För att väldigt få förstår sånt här:
P—T4
P—TSH
Pt-eGFR(krea) relativ
P—ALAT
S-CRP
B-EVF
B—MCV

För att ta några av de ungefär 20 analyser som gjordes med mitt blod för 5 år sen, för en hälsoundersökning. Några få som hemoglobin och kolesterol har väl de flesta hört förut men övriga är ju oförståeliga för nästan hela befolkningen.

BirgitS
V Ville_Vessla skrev:
I princip alla lagförslag gällande trafik kommer väl från Transportstyrelsen. Så nej dom gör defintivt lagförslag. Står på deras hemsida också. Sen om nån annan lämnar in det är ju ointressant.
Det som är relevant i den här tråden är en föreskrift och det diskuteras då och då ändringsförslag, förtydliganden etc. av just den föreskriften.

BirgitS BirgitS skrev:
För att väldigt få förstår sånt här:
P—T4
P—TSH
Pt-eGFR(krea) relativ
P—ALAT
S-CRP
B-EVF
B—MCV

För att ta några av de ungefär 20 analyser som gjordes med mitt blod för 5 år sen, för en hälsoundersökning. Några få som hemoglobin och kolesterol har väl de flesta hört förut men övriga är ju oförståeliga för nästan hela befolkningen.
Det där är bara en dålig ursäkt. Läkaren borde tydligt informera att man analyserar PEth och säga till patienten att detta värde kan få patientens körkort indraget. Jag tror ett sådant språk skulle förstås av de flesta.

Sedan kunde ju läkaren upplysa patienten om att ifall man haft en tillfälligt hög konsumtion skulle det vara bättre att återkomma om två veckor.

Eller så kunde ju läkaren och/eller dennes chef visa ryggrad och helt enkelt meddela att det är inte förenligt med läkaretiken att ta PEth eftersom provet inte tjänar något vårdsyfte.

Vad skulle hända om läkarna helt enkelt lät bli att ta PEth? Gulag? Att de försvinner?

• Gilla
Robert63 och 5 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det som är relevant i den här tråden är en föreskrift och det diskuteras då och då ändringsförslag, förtydliganden etc. av just den föreskriften.
När nu TS vet att PEth inte indikerar missbruk borde de själva, som en del i deras kontinuerliga kvalitetsförbättringsarbete, själva komma på idén att sluta ta provet. Men jag antar att makten över folks liv kittlar för mycket.

• Gilla
Intet och 3 till
  • Laddar…
Åtta burkar PEth pilsner, 7,5% alkoholhalt, står uppradade på en hylla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
Dilato och 3 till
  • Laddar…
M
N nissebrun skrev:
[bild]
Det där var nog bortom alla gränser🤣 varken lillördag eller fredag🙃😉

• Gilla
BertG och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
A Anders_Nilsson skrev:
Det där är bara en dålig ursäkt. Läkaren borde tydligt informera att man analyserar PEth och säga till patienten att detta värde kan få patientens körkort indraget. Jag tror ett sådant språk skulle förstås av de flesta.
Okej, det innebär ju då att alla andra analyser måste redogöras för i detalj, vad det innebär om ett värde är för högt eller lågt eftersom det också får konsekvenser för patienten (sjukhusvistelse?, besvärlig medicinering som gör att man inte får köra bil?). Då börjar tiden att rinna iväg om man ska gå igenom 20 analyser och förklara vad de innebär och patienten ska få möjlighet att ställa frågor. Jag tror att patienten har tröttnat innan läkaren har kommit fram till nummer 10 och säger att det låter ju som bra tester alltihop för att avgöra om jag är frisk eller behöver åtgärda något så du behöver inte redogöra för resten.
A Anders_Nilsson skrev:
Eller så kunde ju läkaren och/eller dennes chef visa ryggrad och helt enkelt meddela att det är inte förenligt med läkaretiken att ta PEth eftersom provet inte tjänar något vårdsyfte.
Alkoholkonsumtion påverkar patientens hälsa på sikt, alkoholintag innebär en ökad cancerrisk t.ex. Högt PEth-värde innebär alltså att läkaren kommer att fråga om alkoholvanor och prata om vad alkohol innebär när det gäller patientens hälsa.

• Haha
bjalle88
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Läkaren ska ha kommit fram till diagnosen ICD-11 eller att överkonsumtionen inte är tillfällig, samt att minst ett av tre kriterier är uppfyllda.
"överkonsumtionen inte är tillfällig" defineras i förordningsförslaget som
Med överkonsumtion av alkohol som inte är tillfällig avses ett omfattande regelbundet intag av alkohol där provresultatet för någon av de biologiska alkoholmarkörerna CDT eller PEth vid upprepade tillfällen överskridit vedertagna gränsvärden för överkonsumtion.
Det tolkar jag som att minimum med nitisk tolkning är två PEth-prover över 0,3.

Och att det med lydelsen inte behöver finnas en diagnos, utan enbart provsvar uppfyller kravet att överkonsumtionen inte är tillfällig.
BirgitS BirgitS skrev:
TS går alltså inte alls "all in" på PEth, det är bara en del i en större helhet.
Det är förvisso sant att det kommer krävas mer än bara PEth-prover. T.ex. att någon talar om för dig att de anser att din konsumtion kan vara skadlig.

Fast en annan sak som är bra med den här debatten är att folk får upp ögonen för att höga provvärden kan fås även om man inte har ett långvarigt tungt bruk, om man råkar ha fel förutsättningar. Utan att om man är föremål för utredning så kan man i praktiken inte dricka alkohol alls under det kommande året, om man är beroende av att ha sitt körkort kvar och vill vara garanterad att inte mista det.

• Gilla
Mrs November och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
det innebär ju då att alla andra analyser måste redogöras för i detalj
Nu känns det som du missförstår medvetet. Naturligtvis är det skillnad i vilka förklaringar som behövs för ett prov som exempelvis kan indikera att man behöver järntabletter jämfört med ett prov som kan leda till katastrofala resultat som ett körkortsingripande.

Ingen normalbegåvad kan rimligen acceptera ett PEth-test om de inser hur dessa har använts eller skulle kunna komma att användas.

• Gilla
Robert63 och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.