• Gilla
nilsson_architecture
  • Laddar…
Blir alltid imponerad av människor som fixar allt själva!

Har för mig jag såg huset på Hemnet för ett tag sen… är det sålt eller var det ett annat liknande hus? Om det är sålt så undrar man ju varför…

• Gilla
nilsson_architecture och 1 till
  • Laddar…
Jag ställde just den frågan till Peter, men tog inte med det först i artikeln. Nu har jag dock lagt till hans svar längst ner i artikeln. :)

Att bygga långsmala hus är slöseri med både byggmaterial och uppvärmningskostnader

• Gilla
hapazard och 3 till
  • Laddar…
R
M maxiq skrev:
Att bygga långsmala hus är slöseri med både byggmaterial och uppvärmningskostnader
Ganska typiskt arkitekter att bygga på udda sätt med lite tanke på funktionalitet..

• Gilla
hapazard och 3 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
Vardagsrummet borde varit mer i mitten. Men å andra sidan kändes det som kaminen är i vägen när man ska gå i korridoren. Antar att det var förråd under huset?

HOBBY ARCHITECT
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Jag ställde just den frågan till Peter, men tog inte med det först i artikeln. Nu har jag dock lagt till hans svar längst ner i artikeln. :)
”Vi såg att Tidningen Härjedalen hade skrivit om att Peter säljer huset (okt 5/2024). Har du sålt det, frågar vi Peter?

– Jag har haft huset ute på försäljning i höstas, men inte sålt utan jag bor här nu över vintern och får se om jag bor kvar längre efter det. Det är många saker som ska funka. Det är inte bara ett coolt och trevligt hus, utan det är verkligen min husdröm jag länge haft som jag nu har byggt och bor i den sedan julen 2023.”

Undrar varför han vill sälja.

• Gilla
Sommartorparn
  • Laddar…
ClasseClas
Jag kollade på programmet och det var intressant att ta del av idéerna och tänket kring huset. Ovanligt välplanerat bygge! Det hade nog funnits en del tid att vinna om fabriken hade levererat pallarna i monteringsordning istf efter längd. Ok, det hade säkert kostat en slant extra men logistiken på bygget hade blivit så mycket enklare.

Vad gäller vattnet så undrar jag hur det löstes. Grävd brunn eller borrad? Annat?

• Gilla
banjoragge och 1 till
  • Laddar…
Jag förstår inte grundläggningen... flyttar inte tjälen på de där metallskruvarna?

• Gilla
Sommartorparn och 2 till
  • Laddar…
Mysigt kille, plats och avsnitt - sen tycker jag alltid man kan bygga lite bredare, sätta rummen i bättre ordning och framförallt inte ha en helt fri korridor FÖRUTOM precis vid entren??

• Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
K Kurtivan skrev:
Jag förstår inte grundläggningen... flyttar inte tjälen på de där metallskruvarna?
Samma tanke här…fattar inte att detta kommer funka i Härjedalsfjällen.
Nyfiken och följer tråden….

HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Vardagsrummet borde varit mer i mitten. Men å andra sidan kändes det som kaminen är i vägen när man ska gå i korridoren. Antar att det var förråd under huset?
Tänkte samma och blev lite nyfiken på hur det skulle kunna bli om man ändrar om lite så jag skissade snabbt upp en planlösning som jag tror hade funkat bättre för mig. Sen hade jag istället byggt en separat bastu på tomten...

Skiss av en omgjord planlösning med garage, kök, duschar, garderober och en kamin, samt en idé om separat bastu på tomten.

• Gilla
hapazard och 5 till
  • Laddar…
42,000:- i elkostnader för ynka 82m2 i nätområde 2?!

Helt galen elkostnad oavsett om man bastar varje dag, 840,000:- under en 20-årsperiod. Givetvis lönar det sig med bergvärme i det fallet, även luft-vatten. Kan tänka mig att det blir en del förluster i väggarna, bara långsidorna på 26*2.5*2 ger 130m2 yttervägg, 14cm massivt timmer motsvarar 3-5cm glasull/mineralull/icell.

Räknar man på 6000 graddagar i Härjedalen får man en förlust på ca 18700kWh enbart från ytterväggarnas långsidor med 20c inomhus

26x3,6m ger en väggyta på 148m2, 13x7,2m har en väggyta på bara 101m2. Man behöver sparar dessutom in 5-10m2 korridor. Men uppvärmningen kan nog bli hanterbar om man slår på 90mm utvändig isolering och skaffar värmepump, då borde elkostnaden sänkas med säkert 60%.

• Gilla
hapazard och 5 till
  • Laddar…
jag älskar tystnaden med och jag var tvungen att slänga ut pelletsbrännaren efter 2 månader dom låter för mycket

priset på hemnet låter dyrt för en fjälstuga långt från Skidåkning

ClasseClas ClasseClas skrev:
(...)

Vad gäller vattnet så undrar jag hur det löstes. Grävd brunn eller borrad? Annat?
Jag också skulle vilja veta mer om vatten och avlopp.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.