14 605 läst · 73 svar
15k läst
73 svar
Peters shotgunhus i Husdrömmar - med ALLT om konstruktionen
På konsumentens sida
· 3 216 inlägg
Peter Nilsson bygger ett egenritat 26 meter långt timmerhus i fjällen, nästan helt själv. Här delar han med sig av allt om bygget och konstruktionen, det vi inte fick veta i programmet.
Du kan läsa artikeln här: Peters shotgunhus i Husdrömmar - med ALLT om konstruktionen
Du kan läsa artikeln här: Peters shotgunhus i Husdrömmar - med ALLT om konstruktionen
Administrator
· Skåne
· 8 008 inlägg
Jag ställde just den frågan till Peter, men tog inte med det först i artikeln. Nu har jag dock lagt till hans svar längst ner i artikeln. 
”Vi såg att Tidningen Härjedalen hade skrivit om att Peter säljer huset (okt 5/2024). Har du sålt det, frågar vi Peter?Marlen Eskilsson skrev:
– Jag har haft huset ute på försäljning i höstas, men inte sålt utan jag bor här nu över vintern och får se om jag bor kvar längre efter det. Det är många saker som ska funka. Det är inte bara ett coolt och trevligt hus, utan det är verkligen min husdröm jag länge haft som jag nu har byggt och bor i den sedan julen 2023.”
Undrar varför han vill sälja.
Jag kollade på programmet och det var intressant att ta del av idéerna och tänket kring huset. Ovanligt välplanerat bygge! Det hade nog funnits en del tid att vinna om fabriken hade levererat pallarna i monteringsordning istf efter längd. Ok, det hade säkert kostat en slant extra men logistiken på bygget hade blivit så mycket enklare.
Vad gäller vattnet så undrar jag hur det löstes. Grävd brunn eller borrad? Annat?
Vad gäller vattnet så undrar jag hur det löstes. Grävd brunn eller borrad? Annat?
Medlem
· Västmanland
· 137 inlägg
42,000:- i elkostnader för ynka 82m2 i nätområde 2?!
Helt galen elkostnad oavsett om man bastar varje dag, 840,000:- under en 20-årsperiod. Givetvis lönar det sig med bergvärme i det fallet, även luft-vatten. Kan tänka mig att det blir en del förluster i väggarna, bara långsidorna på 26*2.5*2 ger 130m2 yttervägg, 14cm massivt timmer motsvarar 3-5cm glasull/mineralull/icell.
Räknar man på 6000 graddagar i Härjedalen får man en förlust på ca 18700kWh enbart från ytterväggarnas långsidor med 20c inomhus
26x3,6m ger en väggyta på 148m2, 13x7,2m har en väggyta på bara 101m2. Man behöver sparar dessutom in 5-10m2 korridor. Men uppvärmningen kan nog bli hanterbar om man slår på 90mm utvändig isolering och skaffar värmepump, då borde elkostnaden sänkas med säkert 60%.
Helt galen elkostnad oavsett om man bastar varje dag, 840,000:- under en 20-årsperiod. Givetvis lönar det sig med bergvärme i det fallet, även luft-vatten. Kan tänka mig att det blir en del förluster i väggarna, bara långsidorna på 26*2.5*2 ger 130m2 yttervägg, 14cm massivt timmer motsvarar 3-5cm glasull/mineralull/icell.
Räknar man på 6000 graddagar i Härjedalen får man en förlust på ca 18700kWh enbart från ytterväggarnas långsidor med 20c inomhus
26x3,6m ger en väggyta på 148m2, 13x7,2m har en väggyta på bara 101m2. Man behöver sparar dessutom in 5-10m2 korridor. Men uppvärmningen kan nog bli hanterbar om man slår på 90mm utvändig isolering och skaffar värmepump, då borde elkostnaden sänkas med säkert 60%.