Jo, jag isolerade min grund med det. Gjöt en platta ovanpå med golvvärme. Men du ska använda det vattenavvisande sorten. Huuur smidigt som helst och bra isolervärde till bra pengar.( Jag ville inte ha cellplast)
Jag använde cellglas som sockel, men det är nog enklare att mura lecablock t.ex.
Du kan också hälla den i kanalmurar, den drar inte åt sig fukt alls och är gjord av vulkaniskt material. Inga konstiga gifter.
Hydrofoberad med kvarts.
Jag använde cellglas som sockel, men det är nog enklare att mura lecablock t.ex.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan också hälla den i kanalmurar, den drar inte åt sig fukt alls och är gjord av vulkaniskt material. Inga konstiga gifter.
Hydrofoberad med kvarts.
Mycket intressant!
Är det ett eget koncept eller finns det mer information någonstans?
Hur är utsidan av cellglasskivorna behandlade/belagda? Behövs det gjutas eller läggas kantförstyvning under skivorna?
Är det ett eget koncept eller finns det mer information någonstans?
Hur är utsidan av cellglasskivorna behandlade/belagda? Behövs det gjutas eller läggas kantförstyvning under skivorna?
Jo, kolla www.perlite.nu så finns där en del info. Men den informationen såg jag senare. Sett en hel del byggare häromkring som börjat med detta.
Med skumglas (Hasopor) skulle jag lagt 80 cm djupt! Nu klarade jag mig med 30cm Perlite.
Mitt cellglas var belagt med glasfiberväv med tryck på. Ja vi gjöt en "klack som skivorna står på, men cellglas går att köpa olika sorter som klarar olika belastning. Lite dyrare att använda mer cellglas, men viktigt att avisolera överallt. Rördragningen blev ju lätt som en plätt.
Nackdel, - dyrare än cellplast. Isoleringsvärdet borde bli likvärdigt i praktiken eftersom den blir sömlös utan skarvar och inte påverkas av tryck och fukt över tid vilket cellplasten kanske gör?
Myror och gnagare kan ju inte heller förstöra materialet. Det var väl mina funderingar. Cellglas enbart hade blivit dubbelt så dyrt.
Med skumglas (Hasopor) skulle jag lagt 80 cm djupt! Nu klarade jag mig med 30cm Perlite.
Mitt cellglas var belagt med glasfiberväv med tryck på. Ja vi gjöt en "klack som skivorna står på, men cellglas går att köpa olika sorter som klarar olika belastning. Lite dyrare att använda mer cellglas, men viktigt att avisolera överallt. Rördragningen blev ju lätt som en plätt.
Nackdel, - dyrare än cellplast. Isoleringsvärdet borde bli likvärdigt i praktiken eftersom den blir sömlös utan skarvar och inte påverkas av tryck och fukt över tid vilket cellplasten kanske gör?
Myror och gnagare kan ju inte heller förstöra materialet. Det var väl mina funderingar. Cellglas enbart hade blivit dubbelt så dyrt.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 553 inlägg
Finns cellglas (foamglass) med u ner till 0,036 synd bara att det är dyrt
Är du fortfarande lika nöjd med perlite i grunden, så här fem år senare?S Snickeboa skrev:Jo, jag isolerade min grund med det. Gjöt en platta ovanpå med golvvärme. Men du ska använda det vattenavvisande sorten. Huuur smidigt som helst och bra isolervärde till bra pengar.( Jag ville inte ha cellplast)
Jag använde cellglas som sockel, men det är nog enklare att mura lecablock t.ex.
[bild]
Du kan också hälla den i kanalmurar, den drar inte åt sig fukt alls och är gjord av vulkaniskt material. Inga konstiga gifter.
Hydrofoberad med kvarts.
Ja, det är ju inte mycket man märker annat än att det fortfarande isolerar lika bra och att betongplattan inte spruckit. Fast den kan ju spricka av flera orsaker å andra sidan.C cmala skrev:
Jag har inte tänkt på det egentligen sedan det blev gjutet. Det enda jag lagt märke till är att flera använder perlite som grundisolering. Såg det till och med som försäljningsargument i ett hus som mäklarfirma lade ut.
Hur gick ni till väga med rördragningen, allt avlopp o elrör under perliten? Vatten drogs i perliten för o ligga isolerat eller den drogs under och ”innan” perliten och med isolerade slangar/rör?S Snickeboa skrev:Jo, kolla www.perlite.nu så finns där en del info. Men den informationen såg jag senare. Sett en hel del byggare häromkring som börjat med detta.
Med skumglas (Hasopor) skulle jag lagt 80 cm djupt! Nu klarade jag mig med 30cm Perlite.
Mitt cellglas var belagt med glasfiberväv med tryck på. Ja vi gjöt en "klack som skivorna står på, men cellglas går att köpa olika sorter som klarar olika belastning. Lite dyrare att använda mer cellglas, men viktigt att avisolera överallt. Rördragningen blev ju lätt som en plätt.
Nackdel, - dyrare än cellplast. Isoleringsvärdet borde bli likvärdigt i praktiken eftersom den blir sömlös utan skarvar och inte påverkas av tryck och fukt över tid vilket cellplasten kanske gör?
Myror och gnagare kan ju inte heller förstöra materialet. Det var väl mina funderingar. Cellglas enbart hade blivit dubbelt så dyrt.
Med egen erfarenhet nu.V Viktor Kjerstensson skrev:
Släng ned vatten, avlopp och el- och tele/nätverk-rör i perliten. Se till att vattnet och avlopp har gott om isolering (perlite), både mellan varmvatten och kallvatten, och både mot utomhuskylan.
Läskigast var nog att perliten satte sig bra mycket mer än beräknat. Vi hade tur, ca 20 l betong över när gjutningen var klar... det borde inte vara några problem med det i "driftsfasen".
Det satte sig trots att du körde med padda på perliten? Hur tjockt lager med perlit hade du? O hur tjock platta gjöt du?V Villervalla72 skrev:Med egen erfarenhet nu.
Släng ned vatten, avlopp och el- och tele/nätverk-rör i perliten. Se till att vattnet och avlopp har gott om isolering (perlite), både mellan varmvatten och kallvatten, och både mot utomhuskylan.
Läskigast var nog att perliten satte sig bra mycket mer än beräknat. Vi hade tur, ca 20 l betong över när gjutningen var klar... det borde inte vara några problem med det i "driftsfasen".
Det är 350 mm perlite. Plattan är 5x5 m i sin helhet. Vi paddade på nätet (6x150x150) som håller ned markduken (N1). Det gick åt 50-100 liter perlite mer än beräknat. Å då satte sig perliten ytterligare en smula under arbetet med armeringen och golvvärmen.V Viktor Kjerstensson skrev:
Vilken byggare som helst skulle kalla oss för pedanter. Med det sagt, så kan ju den överblivna betongen även bero på vägningen av betongbilen. Men gjutarna har grundmurat gott rykte i nejden.
Plattan är 100 mm tjock, 6x150x150 mm nät täckt med 75 mm betong och LK UNI Universal 16 mm på nätet.
Redigerat:
Glöm inte tilluft till kamin. Gärna tilluft till ventilation också...V Villervalla72 skrev:Med egen erfarenhet nu.
Släng ned vatten, avlopp och el- och tele/nätverk-rör i perliten. Se till att vattnet och avlopp har gott om isolering (perlite), både mellan varmvatten och kallvatten, och både mot utomhuskylan.
Läskigast var nog att perliten satte sig bra mycket mer än beräknat. Vi hade tur, ca 20 l betong över när gjutningen var klar... det borde inte vara några problem med det i "driftsfasen".