Har börjat skissa på en pergola som skall funka som väderskydd för spabad, lounge mm. Tanken är att den skall användas året runt för SPA, då vill man kunna öppna lamellerna och glaspartier för lite utekänsla . Och som lounge mm på det lite varmare halvåret. Har fristående spa utomhus idag, men vill kunna få lite mer ombonat.

Iden är att ah en robust modell som klara snö last, med öppningsbara lameller. Jag vill ha en stor, de största jag hittat ligger på 4x6m, vilket blir ganska lagom.

Min tanke är att det byggs mer som ett uterum. Skjutdörrar på en långsida, och kanske en kortsida. Övrigt vill jag bygga tät trävägg, med något fönster. Någon sådan konstruktion har jag inte hittat. Hittar bara modeller från tex Pergolux och Dancover, där man kan komplettera glas partier eller tygsidor.
Har någon gett sig på att "bygga in" delar av en pergola?. resultat?

Funkar lamellerna bra.
Mao när man stänger så blir det verkligen tätt för regn och smältvatten. Eller droppar det emellan. Synpunkter från olika fabrikat??.
Förväntningarna på en Pergolux för 200K, är ju annat än en Lågpris för kanske 60K. Sitter hårt inne att gå hela vägen till en Pergolux, kommer sluta med minst 250K innan allt är klart. Samtidigt vill jag inte lägga 100-150K på något som inte håller måttet.

Framför allt orolig för täthet och även snölast, då jag tänker mig att nyttja året runt.

Som ide hur jag tänker är nedan uterum, men tänk öppningsbara lameller.

En modern pergola med glasdörrar, belägen intill en pool, inredd med vita möbler och konstverk på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.