Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Pergola: Hur jacka ur limträ?

1. M
    Medlem · Västernorrland · 3 inlägg

Micke Boo

Medlem
    Hej!
    Jag ska bygga en pergola på trädäcket och tänker förankra fyra stolpar i reglarna genom att jacka ur stolparna och skruva fast dem på regelns sida med två genomgående. Stolparna är tryckta 90x90mm limträ bestående av två lameller och jag tänkte jacka ur 45 mm så stolpen står på regeln. Har aldrig gjort något sådant så jag har några funderingar:

1. Spelar det någon roll vilken sida av stolpen jag jackar ur? Om jag gör det mellan lamellerna så att den ena lamellen försvinner, eller om jag vrider stolpen 90 grader så att urjackningen går tvärs emot lamellerna och därmed tar bort hälften av båda lamellerna? Tänker både på hållfastheten och hur bra det går att att använda stämjärnet.

2. Blir inte stolpen väldigt försvagad om man tar bort halva tjockleken? (Just där brytningen blir vid sidokrafter. Plus att inre hörnet ju är en brottanvisning.)

3. Borde man minska risken för brytning av urjackningens kvarvarande material genom att sätta en plåt mellan stolpen och regeln på motsatta sidan, alternativt skråskruva ihop delarna där?

4. Hur justerar man stolpen i lod på tvärs mot regeln/urjackningen, om regeln lutar så att dess sida inte är lodrät?

Jag inser ju att en pergola inte är särskilt hårt belastad men någon kan ju råka luta sig mot den ;) och det stormar hårt ibland, så man vill ju ha det så stabilt som möjligt. Tacksam för svar till en "novis"!

2. maah
    Hobbysnickare · Uppsala · 2 445 inlägg

maah

Hobbysnickare
    Har du redan införskaffat stolparna? Annars är det smidigare att ta dubbla 45x95 och skruva ihop så slipper du jacka ur.

3. M
    Medlem · Västernorrland · 3 inlägg

Micke Boo

Medlem
    Japp, har redan köpt stolparna. (Hade tänkt ställa dem på stolpfötter men ändrade mig.)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.