Byggahus.se
Hej!

Planerar att bygga en pergola med mått enligt bifogad bild.

Stolparna vill vi ha 95x95 mm och funderar på bärlinor mått 45x195 mm. Spännvidden blir som längst 5 m.

Är detta rimligt?
Eller bör jag försöka korta ned spännvidden till 4,5 meter? Eller ännu kortare? Vi önskar slippa stolpar i mitten vid den mittersta och den främre bärlinan.

Ang överliggare har vi ännu inte bestämt varken dimension eller cc-mått, men de kommer mer ha funktionen att "skapa rum" än att ta bort skugga. Alltså behövs inte jättetätt eller jättehöga.

Kom gärna med feedback och tankar.

Tack för hjälp!

/ Andreas

• Handritad skiss av en pergola med dimensioner, stolpar markerade i blått och bärlinor i gult.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är svårt att räkna på det om man inte vet alla dimensioner. Generellt kan man säga att 45x195 på 5 m längd ger inget större utrymme för tyngre överliggare. Jag skulle nog utgå från 45x220 i stället. Du måste tänka på att det finns ett stabilitetsproblem med stolpkonstruktioner, särskilt om de inte är fästa i något hus. Allting går att lösa men det är bra att ha med det i tankarna.

• Gilla
Tärnvind
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Det är svårt att räkna på det om man inte vet alla dimensioner. Generellt kan man säga att 45x195 på 5 m längd ger inget större utrymme för tyngre överliggare. Jag skulle nog utgå från 45x220 i stället. Du måste tänka på att det finns ett stabilitetsproblem med stolpkonstruktioner, särskilt om de inte är fästa i något hus. Allting går att lösa men det är bra att ha med det i tankarna.
Tack för svar.

Vad tror du om att placera en stolpe i mitten av främre bärlinan (på samma sätt som den bakre). Och kanske minska längden från 5 till 4,5 meter. Det skulle väl hjälpa upp en del. Då blir det endast mittenregeln som saknar mitt-stöd.

Jag tycker du ska spara den bedömningen tills du vet vad som ska ligga över. Det är bättre att ha ordentliga val. Mittbjälken får den största lasten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.