Byggahus.se

Pergola 4.5x3m behöver råd.

1. E
    Medlem · Stockholm · 17 inlägg

erdu

Medlem
    Hej, jag ska bygga en typ en Pergola. Två stolpar 3m mellan. Sedan 4.5m balk till en friggebod.
    Kan man ha en limträbalk 90x90 som är 4.5 m lång med bara stöd i ändarna? Eller är det för klent?
    Det ska in vara någon last på, utan spännas en segelduk i rektangeln.
    /erik

2. S
    Medlem · 55 inlägg

scorp1on

Medlem
    Jag räknade med limträbalk av GL24h och det är absolut inte problem med någon av konstruktionsdelarna. Jag antog att du ska ha samma limträbalk för stolparna och balken mellan dem. Stolparnas höjd räknade jag med 3 m (inga problem för större höjder heller).

För balkarna som är 4.5 m långa:
    Utnyttjandegrad böjhållfastheten: 10%
    Utnyttjandegrad tryckhållfastheten vinkelrätt fibrerna: 1.5%
    Utnyttjandegrad tvärkraftkapaciteten: 2%
    Nedböjning: 5 mm

För balken mellan stolparna
    Här räknade jag för säkerhetsskull med en last på 100 kg som hänger i mitten.

Utnyttjandegrad böjhållfastheten: 69%
    Utnyttjandegrad tryckhållfastheten vinkelrätt fibrerna: 8%
    Utnyttjandegrad tvärkraftkapaciteten: 11%
    Nedböjning: 15 mm

Stolparna
    Utnyttjandegrad tryckhållfastheten med hänsyn till knäckning: 2.6%

3. E
    Medlem · Stockholm · 17 inlägg

erdu

Medlem
    grymt. Tack för hjälpen.

4. S
    Medlem · 55 inlägg

scorp1on

Medlem
    Lugnt. Jag vet inte vart du bor men jag antog den värsta klimatklassen så det ska inte vara några problem.

5. M
    Medlem · 15 inlägg

Mackk

Medlem
    Hej!

Får jag haka på i diskussionen? Jag planerar också en pergola med samma storlek men i tryckimpregnerat.

Tre fristående stolpar och en fjärde som är fäst i huset. Jag hade tänk att stolparna ska vara 95x95 mm och att ramen där uppe ska vara gjort av 45x120 mm virke. Vilken typ av ribbor och hur många som vi vill ha i taket har vi ännu inte bestämt. Dock skulle vi gärna hänga en korgstol i ramen.

Tror ni att dimensionerna är tillräckliga?

Mvh Mackk

6. S
    Medlem · 55 inlägg

scorp1on

Medlem
    Vill du bifoga en liten skiss så jag inte missförstår något?

7. M
    Medlem · 15 inlägg

Mackk

Medlem
    Yes, det kommer senare ikväll.

• Laddar…
  8. M
    Medlem · 15 inlägg

Mackk

Medlem
    Hej!

När vi ritade skissen så blev vi osäkra på hur ”taket” ska se ut. Vi måste bestämma oss för detta först innan jag kan återkomma med en skiss.

Mvh Mackk

9. S
    Medlem · 55 inlägg

scorp1on

Medlem
    Okej ingen fara

10. K
    Självbyggare · Skåne · 2 353 inlägg

Kallebo

Självbyggare
    Men hjälp vad ni snålar på dimensionerna. Vi har precis satt upp en pergola med 3 x 2,5 m och kör 145x45 reglar till ramen och 95x95 stolpar. Klart att det håller men det ska ju inte se futtigt ut heller!

• Laddar…
  11. M
    Medlem · 15 inlägg

Mackk

Medlem
    Jo, så är det ju å ena sidan men samtidigt är allt annat som vi har runtomkring i klenare dimensioner och därför tror vi det blir snyggare om pergolan inte blir alltför kraftig.

Mvh Mackk

12. M
    Medlem · 15 inlägg

Mackk

Medlem
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    56826932-3DA0-4EEF-8121-944FA8DA06CB.jpeg

Jag hoppas att den här skissen klargör hur jag menar. Fyra reglar som bildar en ram utanför stolparna. Dessutom en till regel i mitten av ramen. Stolpar som är 95x95 mm och tanken är att ramen ska bestå utav 45x120 mm. Som ”tak” tänker vi 28x45 mm ribbor relativt tätt istället för en mer klassisk pergola med få, men grövre, ”ribbor”.

Mvh Mackk

13. S
    Medlem · 55 inlägg

scorp1on

Medlem
    Jag räknade på detta om jag har förstått din skiss någorlunda rätt och det ska inte vara några problem överhuvudtaget. För balken i mitten så får den följande utnyttjandegrader. Notera att jag har antagit C24 konstruktionsvirke.

Här räknade jag med en last på 100 kg som hänger i mitten på mitten regeln. Notera att 100 kg är nästan max last. Alternativt om du vill hänga i mer är att minska spännvidd, gå upp i dimension eller byta till limträbalk eller stålbalk.

Utnyttjandegrad böjhållfastheten: 83%
    Utnyttjandegrad tvärkraftkapaciteten: 15%
    Nedböjning: 13 mm

Det är inga problem med högre stolpar heller.

Redigerat
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.