Byggahus.se

pergo golv är det nått att ha?

1. G
    Medlem · 15 inlägg

Gumpan

Medlem
    Har förälskat oss i ett golv från Pergo, närmare bestämt Martime Ek expression
    collection. Funderar på att sätta in det i vårat nya hus både i hall, kök och vardagsrum.
    Är det någon som har lite erfarenhet från dessa golv, för och nackdelar och lite sånt?

2. ACME
    Medlem · Ekerö, Stockholm · 2 864 inlägg

ACME

Medlem

Re: pergo golv är det nått att ha?

Om jag skulle köpa ett laminatgolv så skulle jag köpa det från Pergo -dom håller högst kvalitet.
    Fördelarna är väl att det är förhållandevis billigt med laminat, låg bygghöjd, "perfekta" brädor utan fula kvistar o.dyl och det är ganska slitstarkt.
    Nackdelarna, jämfört med ett riktigt parkettgolv, är att det upplevs som hårdare, kallare, klapprigare, plastigare och det går inte att slipa och lägga på ny ytbehandling -är golvet skadat, så är det skadat.

Och nej, jag gillar inte laminat. Jag tycker det är värt dom extra kronorna att köpa ett riktigt parkettgolv som ger ett mycket gedignare och varmare intryck. Behöver man något slitstarkare skulle jag köpa ett gummi- eller linoleumgolv.

3. B
    Medlem · 153 inlägg

ByggSann

Medlem

Vi har pergo valnöt orginal i hela vår övervåning med en liten hall 2 sovrum o 1 tvrum. Vi valde pergo eftersom min svärfar är snickare o han sa om man nu ska lägga pengar på ett golv gör det ordentligt o lägg pergo plus att han ville inte lägga in nåt annat golv än pergo.

Nu håller vi på o renoverar på första våningen o där ska vi lägga in Modern Tile i Glaze Beige från Pergo i hall o kök. Snygga fyrkantiga bitar....blir lite som ett schack mönster i beigt! Jag rekommenderar pergo starkt...ett snyggt o livfullt golv!!!

Lycka till!  ;)

4. F
    Medlem · 178 inlägg

Fagerborn

Medlem

pergo är lika dyrt som ett 'riktigt parkettgolv', beror förstås på leverantör och kvalite på det 'riktiga' golvet.

Mina erfarenheter av Pergo:

Jag ville ha ett slitstarkt, vattentåligt golv i hall och kök och la därför ett limmat Pergo-golv. Det blev även i sovrummet. Jag var jättenöjd och tyckte att golvet var underbart. Det här var i en lägenhet på 5 trappor i ett 90-talshus med ventilation, dvs inte ett särskilt 'dragigt' boende. Jag märkte ingen skillnad på parkettgolvet i vardagsrummet och pergogolvet i övriga rum.

Sedan flyttade jag till ett lägenhet från 1939 med självdrag där det fanns pergogolv i köket. Samma serie men annat trämönster än det jag la in i förra lägenheten. Och det här golvet är så kallt och klapprigt jämfört med fiskbensparketten i vardagsrum och hall.

Jag vet inte om det beror på att det generellt är ett par grader kallare i den här lägenheten, om det beror på självdraget, om det beror på något annat i golvet under, men efter att ha varit pergo-frälst har jag blivit mera tveksam.

Generellt vill jag säga att pergogolv är oslagbara i sin funktion, och det behöver inte skilja mycket i färg och känsla från vanliga trä- eller parkettgolv.

Lägger man in ett pergogolv behöver man aldrig oroa sig för att det ska bli sprickor på vintern och kupor på sommaren. Pergogolv rör sig inte, iallafall inte alls lika mycket som 'riktigt' trä.

Och det är så skönt att dammsuga, torka av och hålla rent. Underhållsfritt.

Skulle det bli en repa kan man köpa spackelpaket där man köpt golvet. Men man ska i princip stå och kasta en vass kniv rakt ner i golvet om det ska synas i ytan.

5. E
    Medlem · 946 inlägg

Någon som har erfarenhet av Pergo och stor hund? Repor eller klarar det sig?

6. G
    Medlem · 6 972 inlägg

gaia

Medlem

Den klarade sej hos oss med 50kg hund. Det är bara klinker som kan vara mer beståndigt :). Inte ens katten kunde sätta i sina vassa klor i pergon.
    gaia

7. N
    Medlem · 105 inlägg

Nusse77

Medlem

Vi har haft Pergo Antik Kastanj (Vintage Collection) i vårat kök i över ett år och det ser ut som när vi la in det trots en hund som springer runt.
    Vi ska förmodligen lägga Pergo i resten av huset också, det är snyggt och slitstarkt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.