Byggahus.se

Perfekt

1. KarlXII
    Medlem · 3 348 inlägg

KarlXII

Medlem
    Perfekt. Nu har vi en egen ruta för intelligenta hem och högtalare  ;D

2. M
    Medlem · 110 inlägg

MC

Medlem

Re: Perfekt

Instämmer med tidigare talare.

Kan man inte flytta över de teknikrelaterade trådarna från 'Övrigt' hit, Marlene?

3. M
    Medlem · 110 inlägg

MC

Medlem

Tackar!!

Slutbesiktning v.9....

4. J
    Medlem · 274 inlägg

Jonas_O

Medlem

MC mycket intresserad av att se ditt hus. Skulle gärna vilja få länken :) till hemsidan.

5. KarlXII
    Medlem · 3 348 inlägg

KarlXII

Medlem

Det är ju bara att klicka på det lilla huset till vänster på hans poster.. :)
    MC, hur gick det med projduk/tv-problemet?

6. B
    Medlem · 565 inlägg

BoByggarn

Medlem

Jonas_O

Klicka på den lilla husikonen som finns under MC's inlägg.

7. M
    Medlem · 110 inlägg

MC

Medlem

Hmmm... tankearbete pågår. Grejen är den att vi inte vill vrida soffan/sofforna så att vi hamnar med ryggen mot sjön, därför måste vi ha TV mitt i rummet.
    Om vi nu ska ha TV där...? Jag är lite inne på att bara ha TV nere i allrummet/hallen...

8. KarlXII
    Medlem · 3 348 inlägg

KarlXII

Medlem

Då så. Sätt en projduk dold i en kornisch ovanför fönstren mot sjön, så är alltid sofforna riktade åt rätt håll. Dessutom blir det lite mörkare med nerdragen duk, och det är alltid bra när det är filmtajm med en projektor.

Sen kopplar du projektorn via S-VHS utgången på din reciever så du kan växla ut DVD, Parabol och video dit ifall det är något speciellt. Vi har projektor och använder den uteslutande till att kika på film med. TV är TV..
    Det är antagligen bäst om du har en TV i allrummet.

9. M
    Medlem · 110 inlägg

MC

Medlem

Ja det kanske kan vara nåt...!
    Rummet är 7 meter långt. Hur stor bild måste man ha på det avståndet?

10. KarlXII
    Medlem · 3 348 inlägg

KarlXII

Medlem

Det där är snarare en fråga om var du kan sätta projektorn och var soffan kommer att hamna.
    Vi sitter ca 4,5 meter från duken, och bilden är 2,30 bred. Det är ganska lagom, drar man upp bilden mer blir den ganska "pixlig".

11. M
    Medlem · 110 inlägg

MC

Medlem

Projektorn (p) sitter i taket, en halvmeter från väggen (den vägg som kakelugnen(k) står invid).

Större delen av soffan (s) kommer stå i samma hörn, riktad rakt mot sjön(~).

--------p--
        sssssss
                 s

k

------------

~  ~   ~

12. M
    Medlem · 110 inlägg

MC

Medlem

Vad har du för upplösning på projektorn?

13. KarlXII
    Medlem · 3 348 inlägg

KarlXII

Medlem

Ok.. hde du tänkt sätta duken offset oxå (mitt framför soffan) eller i mitten av rummet? Ska du ha den i mitten kommer det att begränsa valet av projektor en smula. Alla har inte keystone-justering för sidled...( bilden blir annars högre på ena sidan än den andra.)
    Jag tror nog att du klarar dej med en 2.30 - 2-50 duk där, däremot blir kastlängden ganska lång så du måste nog upp på en 1200-1500 ANSI lumen, minst.

14. KarlXII
    Medlem · 3 348 inlägg

KarlXII

Medlem

Det finns kanske olika sorter, min är iallafall tjock och ogenomskinlig.
    Sen om man ska vara ärlig så fungerar inte projektorer speciellt bra när det är fullt dagsljus, å andra sidan sitter man sällan och kikar på film mitt på dagen..
    Det behöver däremot inte vara helt tvärmörkt.

15. C
    Medlem · 114 inlägg

C

Medlem

JISSES vilket snyggt hus! Och vilken utsikt ni kommer att ha över vattnet!!! *avis som bara den* ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.