På söndag är det den första advent och det betyder att det är dags att kicka igång vår fina tradition att visa våra pepparkakshus. @Mikael_L startade traditionen redan 2010, men på senare år är det jag som utlyser en tävling istället. Tävlingen pepparkakshus 2022 börjar nu!

En rad traditionella svenska adventsljusstakar som gestaltar Luciatåget, med tända ljus, i mörk bakgrund.
Ljusstake luciatåg.

Det vinnande bidraget i vår tävling får, förutom äran, en stämningsfull klassisk ljusstake luciatåg.

Så här tävlar du:

Posta en eller flera bilder på pepparkakshuset du har byggt i den här tråden.

Tävlingen pågår fram till morgonen den 19 december, då vi utser en vinnare. Se till att ha korrekta namn- och adressuppgifter i din profil så att adventsljusstaken kommer fram till dig.

Miniatyrjulscen med gran, hus, skylt "God Jul", snö, belysning och juldekorationer.
Förra årets vinnare.

Tips & inspiration

Nedan ser du länkar med proffstips hur du bygger pepparkakshus, samt länkar till tidigare års byggen av pepparkakshus på Byggahus.se.

Bygga pepparkakshus
Pepparkakshus 2010
Pepparkakshus 2011
Pepparkakshus 2012
Pepparkakshus 2013
Pepparkakshus 2014
Pepparkakshus 2015
Pepparkakshus 2016
Pepparkakshus 2017
Pepparkakshus 2018
Pepparkakshus 2019
Pepparkakshus 2020
Pepparkakshus 2021

Ett pepparkakshus med snöliknande dekoration, belyst inifrån, står på en bricka.
Vinnaren 2020.

Pepparkakshus med varmluftsballong av marshmallows, kreativt konstverk, troligen hantverksprojekt eller bakverk.
Vinnaren 2019.

Pepparkakshuskomplex med dekorativt sockerglasyr och godis på vit snöliknande duk, inomhus, juldekoration.
Vinnaren 2018.

• Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
Dottern har just byggt ihop vårt, sjukt svårt att få till belysningen då den saknar flrståeliga instruktioner. Det slutade med att hon fick vara kreativ och placera den lite annorlunda än hur den sitter på bildernabpåbsajten vi beställde ifrån.

Jag gissar dock att pepparkakshus av danska plastbitar med en kinesisk (omöjlig att få ihop) belysning inte riktigt räknas i denna tävlingen...

Modell av ett juldekorerat hus med ljus, gran och figurer, troligen av LEGO eller liknande byggklossar.

• Gilla
  • Wow
  • Haha
  • Älska
Per Eskilsson och 7 till
  • Laddar…
Här är årets bygge

• Pepparkakshus med kristyr, genomskinliga fönster, omgivet av konstgjord snö, på ett bord inomhus.
  • Pepparkakshus dekorerat med kristyr, ljust inuti, vit "snö"-underlag, delvis skymd av playfully arranged cotton or similar material to mimic snow.
  • Pepparkakshus med belysta fönster omgivet av vit, konstgjord snö.
  • Gilla
  • Älska
Per Eskilsson och 14 till
  • Laddar…
Hej! Nu behöver jag hjälp av forumets samlade expertis!

Jag anlitade ett par hantverkare som visade sig vara riktiga tomtar. De har lämnat huset halvfärdigt och påstår att de behöver mer deg för att bygga vidare!
Jag genmälde förstås att jag vägrade betala ett enda korvöre i förskott, så vad tror ni de gjorde då? Smet förstås!

Nu står jag här med ett stomrest halvklart hus. Såväl tak som väggar är bara påbörjade, och till råga på allt har det börjat snöa!

Jag har massa frågor och vet inte riktigt var jag ska börja.

Isoleringen ser obefintlig ut, och uppvärmningssystemet är jag också tveksam till; hur lång livslängd kan jag förvänta mig där?

Kan man verkligen lägga takpannorna direkt på läkten, utan någon underlagsduk eller papp?

Jag har sett brunt kanelliknande pulver, kan det vara tecken på hussvamp redan?

Och så är jag dödligt rädd för asbest, det ser att vara någon sorts svartlim de har använt i fogarna? :oops:

Hjälp mig snälla, hur kan jag lösa detta? Är hämnd det enda rätta i det här fallet? Hota att stycka tomten kanske?

Pepparkakshus omgivet av florsocker med värmeljus inuti, på en bordsduk.

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
  • Wow
mxm och 340 till
  • Laddar…
Dottern och hennes sambo har köpt hus, det nya huset blev inspiration till årets pepparkakshus ‍

• Ett pepparkakshus med ljus inuti och dekoration av socker, på vit spetsduk.
  • Pepparkakshus dekorerat med glasyr och belysning, står inomhus. Det ser ut som ett slags julpynt.
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
Johan456 och 23 till
  • Laddar…
Juldekoration med stuga på pålar, miniatyrgranar, snö, lysande snöflinga och "Merry Christmas Happy New Year"-text. Pepparkakshus med glasyrfönster och -dekorationer, strösocker som snö, staket av salta pinnar, julbelysning inuti. Pepparkakshus med skidbacke, julgranar, snö och ljusslingor i suddig bakgrund. Festligt och vinter-tema.
Årets pepparkakshus står nu fint och lyser på sin hedersplats ✨

• Gilla
  • Älska
  • Wow
Ruben Janzon och 63 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Dottern har just byggt ihop vårt, sjukt svårt att få till belysningen då den saknar flrståeliga instruktioner. Det slutade med att hon fick vara kreativ och placera den lite annorlunda än hur den sitter på bildernabpåbsajten vi beställde ifrån.

Jag gissar dock att pepparkakshus av danska plastbitar med en kinesisk (omöjlig att få ihop) belysning inte riktigt räknas i denna tävlingen...

[bild]
Haha jag tänkte precis lägga ut bild på vårat pepparkakshus i LEGO :rofl:

J Jessica L skrev:
[bild] [bild] [bild]
Årets pepparkakshus står nu fint och lyser på sin hedersplats ✨
Jag gillar detaljerna, som t.ex. hen som stått på huvudet i skidbacken så bara benen sticker upp!

• Gilla
Trähus40 och 3 till
  • Laddar…
Årets hus är kanske inte en guldkandidat men byggmästarna är 3, 6 och 40 år så det blir lite kompromisser.

• Pepparkakshus med godisdekor, tåg av pepparkakor, belysning, juldekoration, mysig atmosfär.
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Jonasdzm och 15 till
  • Laddar…
Här är årets pepparkakshus, HavängsVillan - ”Månskenet”. Villan är 90 cm lång och är inredd med riktigt laminatgolv, tapeter, möbler mm.

• Juldekorationer föreställande ett pepparkakshus och en kyrka med ljusslingor på snötäckt yta.
  • Modell av ett pepparkakshus med juldekorationer, miniatyrmöbler och julgran synliga genom öppna fönster.
  • Inblick i ett dockhuskök genom ett fönster, med väckarklocka, stolar, tårta och detaljerade miniatyrer.
  • En dockskåpsinteriör med soffa, miniatyrbord med fika, fotovägg, sedd genom en dörröppning.
  • Miniatyrsovrum sett genom en öppning, med säng, stol, kattfigur och väggbilder.
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
JustDoIt och 28 till
  • Laddar…
Från en pepparkakshusbyggare i Mora som bestämt sig att inte bli bilbyggare :)

• Komplext pepparkakshus med belysning, spritsad dekoration, flera våningar, och små granar runtomkring. Reflects on glossy surface.
  • Ett detaljerat pepparkakshus med kristyr och strössel som liknar snö och belysning.
  • Ett pepparkakshus med dekorativa glasyrfönster och en krans, detaljerad utsmyckning och julig atmosfär.
  • En pepparkaksbil med julgran på taket på ett träbord, nära andra juldekorationer, fotat uppifrån.
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
Dortmunder DAB och 64 till
  • Laddar…
I år fanns det ingen ork eller ambition att bygga ett hus. Det har varit alldeles för dränerande att bråka med byggaren om alla fel och brister. Så trött på huset. Dottern totalvägrade dock göra resterande julpynt om inte vi byggde vårt hus, som vi alltid brukar göra sen vi flyttade hit. Dvs förra året.
Det blev ett deghus tillslut. Med ungefär samma anmärkningar på slutbesiktning som i trähuset. Och dottern fick i brist på moderns ambitioner, gå all in med dekorationer. Vilket var härligt för alla utom esteten i mig. Två pepparkakshus på en fönsterbräda, dekorerade med godis, framför ett vinterlandskap.

• Gilla
JustDoIt och 11 till
  • Laddar…
Här är årets konstverk av min sambo!
fast jag hjälpte givetvis till att kavla lite ..

• Pepparkakshus och berg-och-dalbana med juldekorationer, polkagriskäppar, små figurer, "Kul jul!" skrivet, snöliknande underlag.
  • Julscen med pepparkakshus, polkagrisar formade som hjärta, små figurer i ett vintrigt landskap.
  • Pepparkakshus och figurer i julig scen med godisdekorationer, bakverk, och snöliknande underlag.
  • Pepparkakshus med dekorationer, "Kul jul!"-skrift, figurer ute, julstämning, belysning, snöliknande underlag.
  • Gilla
  • Älska
JustDoIt och 21 till
  • Laddar…
Här kommer vårt pepparkakshus i år

Riktigt duktiga är ni allihopa!

• Pepparkakshus med intrikat glasyr, julfigurer, Santa Claus, granar, snötäckt och pyntad för julen.
  • Pepparkakshus med dekorativt mönster, granar, figurer, sockersnö, på träbricka, inomhus, juldekoration.
  • Gilla
  • Älska
JustDoIt och 21 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.