Pensionera sig utomlands

1k läst  9 svar

1. S
    Medlem Nivå 1
    Jag såg annonsen om att pesionera sig utomlands. Det förefaller som Sverige är himmelriket för mindre nogräknade inivider att pensionera sig i om man bor i ett land med mindre ekonomisk nivå, svenska mynigheter som blundar eller inte kontrollerar är också välkommet för dessa individer. Om man däremot vill pensionera sig utomlands, dvs inte i Sverige efter ett långt arbetsliv i Sverige men ändå vill besöka Sverige under längre tid kan man notera att om man bosättersig utanför EU området så betalar man 25 procent skatt, man mister det sociala skyddet i Sverige. Möjligen behöver man också betala skatt i det nya landet. Sen upptäcker man att Sverige har infört nya regler. Man kan inte prenumerera på tidnig, betal TV program, och mobil telefon (telia och Telenor nekar). Om jag förstått det rätt så hänger de upp sig på att personnummret inte längre är med i listorna som kreditupplysingsbolagen använder. Detta betyder att man kan inte ha smart telefon med abbonemang som det krävs för att ladda ner appar nödvändiga för betalsystem, detta utsluter denna grupp av utvandrade fån betal system som SWISH som är enda betalsystemet för parkeringsplatsen utanför Shalgrenska sjukhusets akut motaging, precis som om man inte kunde ha någotannat att tänka på när man skall till akuten. Man kan inte få köpa ett lass grus på Tagenekrossen utan Swish. Skickar man in en order på ett uterum till Skanska byggvaror kan det ta många veckor med massor av samtal innan de fattar att det vist går att skicka en faktura för förskottsbetaling. Andra företag frågar också om personnummret när man vill något och gör de det så blir det stopp. Frågar man skatteverket som upprättar listorna där man blir utesluten, så vet de om problemet men har ingen aning om det går att lösa. Frågar man EU-rådet så säger de att detta är diskriminerane och rekommenderar en anmälan till Diskriminerings ombudsmannen, bankinspektionen har ingen aning (biträdande chef för riksbanken) Om man diskriminerar folkgrupp så blir detta RASISM, jag tänker mig att detta är en grupp av utvandrade svenskar. Om körkortet går ut kan det inte förlängas så länge du inte är folkbokförd i Sverige, Om detta är det enda körkort man har blir det inget körande Man kan inte heller få ett svenskt ID kort hos Polisen. Vissa av dessa tjänster är väldigt nödvändiga om man skall bygga hus i Sverige. Det kanske är bättre att vara en av systemen än att vara en som systemet motarbetar.

2. O
    Medlem Nivå 2
    Det finns grupper på Facebook till exempel ”Svenskar i Spanien” m.fl. som diskuterar diverse liknande ämnen - och som säkert har bättre lösningar på ditt problem än byggahus forum

3. H
    Moderator · Nivå 25
    Jag har litye svårt att se problemet. Eller på sätt o vis.

Om man vill flytta ut och skatteskriva sig i ett annat land, så finns det ett antal regler. Det handlar om att du faktiskt måste flytta ut ur Sverige för att slippa betala skatt här. Inte bara hyra en brevlåda någonstans.

Bla. så får du inte vistas i Sverige under längre tider, det finns begränsningar i att äga hus i Sverige (kan inte detaljerna, tror att fritidshus är OK). Allt för att säkerställa att man verkligen har flyttat.

Om man då tillfälligt besöker Sverige från sitt nya hemland så drabbas man ju av ungefär allt som gäller för andra turister i landet. Det är svårt att ordna ett vanligt svenskt mobilabb. för en turist. Turister måste använda andra betallösningar än Swish, som är ett rent svenskt fenomen osv.

4. Hemmakatten
    Moderator · Nivå 18
    Det var en ihopblandning av både rätt och felaktigt. Jag bor ju i EU så möjligtvis finns andra regler för de som bor utanför EU.

Jag har kvar mina svenska bankkonton då pengar kommer in där varje månad. Har Swish och mina olika kreditkort kvar. Har ännu så länge svenska mobilnummer kvar. Det kommer jag bli av med inom ett år då operatören ser att jag inte ringer från Sverige.

I Sverige kan man vara teoretiskt upp till 6 månader uppdelat på några gånger utan att anses som helt skattepliktig. Svensk sjukvård har jag tillgång till när jag besöker Sverige. En sommarstuga kan jag äga i Sverige, dock inte en permanentbostad.

Mitt svenska körkort gäller så länge det är giltigt. Under tiden har jag registrerat mitt svenska körkort hos myndigheterna här. Om jag tappar bort mitt körkort eller om det gått ut får jag utan problem ansöka om ett nytt körkort här.

Så TS blandar ihop en del

Redigerat 23 maj 16:47
    • Laddar…
  5. T
    Medlem · Nivå 15
    Det är valet man måste göra vara skriven i Spanien och då är man inget mer än en vanlig turist i Sverige. Eller skriva sig i Sverige då är man inhemskt.
    I slutänden är ditt bekymmer ett resultatutav den vansinninga svenska fixeringen på personnummer och deg ännu vansinnigare strävan att bli av med kontanter.

• Laddar…
  6. Kim Gyllenhorn
    Medlem · Nivå 4
    Nej. Det är inte definitionen av rasism.

7. S
    Medlem Nivå 1
    Tack för alla synpunter. Vilka rättigheter borde ett svenskt medborjarskap ha och vilka begränsingar bör det ha för den som bor utomlands. Skall svenskt medborgarskap innebära andra begränsingar om man bor i eller utanför EU. Bör man kunna handla byggvaror för att underhålla och förbättra sin sommarbostad i Sverige utan att bli begränsad av omöjliga betalings rutiner som gäller för imigrearde personer utanför EU speciellt de som infördes de sista två åren eller inte. Bör man kunna använda betal TV. Bör man kunna parkera lagligt vid akut mottagingar. Varför dra in körkorten,. Det finns en god anleding att förmå utlanssvenskar att spendera sina pengar i Sverige, de betalar skatt och bidrar till landes ekonomi. Om man gör det opraktiskt och otrevligt drar de säker sig för att vistas här. Skatt på pensionen tar svenska staten redan ut så det kan knappat anses som skatteflykt och ge rätt till siskriminering såsom EU-rådet anser att en del av detta leder till.

8. C
    Medlem · Nivå 15
    Mycket av det du tar upp handlar ju om möjligheten att betala eller ingå avtal och utlandssvenskar är långtifrån ensamma att drabbas av dessa problem. Men så ser ju samhället ut idag och det kommer bara att bli värre med tiden. Många aktörer plockar bara lågt hängande frukt och kunde inte bry sig mindre om någon ekonomiskt oväsentlig grupp av någon anledning inte kan bli kund hos dem. Samtidigt blir vi mer och mer beroende av olika tjänster - betalningar, försäkring, kommunikation osv.

9. Hemmakatten
    Moderator · Nivå 18
    Självklart har man inte samma rättigheter i Sverige om man bor utomlands. Man får t.ex endast delta i riksdags- och EUvalet, inte kommunal eller landstingsval. Självklarheter tycker jag.

Jag har flyttat till annat Euland så mina kommentarer och det jag känner till rör endast EU.

Vill du ha svensk körkort så går det bra att söka på vilken polisstation som helst. Det internationella EU kortet likaså. Min bror som bor i Kalifornien förnyar sitt svenska körkort på plats vårt 10 år. Går alldeles utmärkt. Ha ha kört med svenskt körkort i 40 är. Ingen har ifrågasatthh honom.

Man får också betänka att det är ett EUland och alla länder har lite olika regler även om de överstatliga reglerna väger tungt.

Att kunna ha en farm i Sverige betvivlar jag att du kan sköta och trots det ses som begränsat skattskyldig i Sverige. Det låter mer som en varaktig syssla.

Inom EU måste man få ett obegränsat uppehållllstillstånd och ett brev med som motsvarar vårt personnummer.

Har du en bil måste du omregistrera den inom 6 månaderc som flyttgods, i annat fall får du importera bilen och betala skatten, accisen som kan, beroende på bil , uppgå till flera tiotusentals kronor.

Pengar för jag enkelt över mellan mina konton i Sverige och mina konton här.

Och språket försöker vi också lära oss. En lärare kommer hem till oss två gånger per vecka. Även om "alla' pratar engelska ser jag det som självklart att lära sig språket, likaväl som immigranter i Sverige lär sig svenska.

Att flytta till ett nytt land ķräver en del av dig. Men du får mycket tillbaka både i form av klimat, ny kultur, nya vänner.

10. S
    Medlem Nivå 1

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: