Pengar för såld villa?

3k läst  31 svar

Sida 2 av 3
  1. E
    Medlem · Nivå 20
    Eftersom bostad och företag (jord/skogsbruk) är skilda åt skattemässigt så TROR jag att det gäller på allt, även ev uppskov av skatt. Tex så skiljer skattesatsen på bostad och jord/skog vid ev försäljning. Så jag tror att uppskovet bara kan nyttjas för bostadsdelen.

2. harry73
    Allvetare · Nivå 20
    Är det verkligen så? En smart advokat borde hitta lösningar

Man betalar inte reavinstskatt om man skänker sin bostad.
    Man betalar inte reavinstskatt i Sverige om man inte är skattepliktig i Sverige.

Det borde vara möjligt att skänka bostaden till ett utländskt bolag/målvakt i valfri skatteparadis.
    Bolaget/målvakten kan sedan sälja bostaden och behöver inte betala svensk reavinstskatt.

Sedan behöver man på något sätt få tillbaka pengarna till Sverige. Där borde det finnas färdiga upplägg över hur man gör.

3. kashieda
    Besserwisser Nivå 6
    Eller så betalar man skatten.

4. E
    Medlem · Nivå 20
    Men då får man ju pengar som ligger och bränner i fickan ;)

5. Marlen Eskilsson
    Administrator · Nivå 19
    Jag har raderat en off topic diskussion om skrivningen av tusen kronor, som kan vara kkr i ekonomisk facktext (bl a använde vi det på Ericsson när jag jobbade där). I normal sakprosa bör man hellre välja tkr, enligt TNC.
    Nu återgår vi till att diskutera och besvara TS fråga.
    /Moderator

6. jonastroms
    Husägare Nivå 4
    Går det även skjuta upp skatten om man istället satsar på en renovering av ett befintligt hus eller något liknande på en fastighet som slutar i en färdig bostad?

7. R
    Medlem · Nivå 11
    Tveksamt allt är baserat på köp och säljpriser , renovering finns inte på kartan vid
    reavinstberäkning , ( bara med en renoveringi backfickan ) däremot så går det att få liiiiite
    tillbaka när man säljer
    Reglerna ändrade till mycket sämre nu , beroende på hur långt bakåt i år som gått
    Har inte läst om det riktigt , bara hört det

jonastroms gillar
  8. jonastroms
    Husägare Nivå 4
    Säg vad som inte ändrats till det sämre.

rävlyan gillar
  9. R
    Medlem · Nivå 11
    Ja profitbegäret är inte bara för vissa personer och företag
    Bara att staten tar vad dom vill med lagar :(

10. V
    Medlem Nivå 5
    Om detta stämmer så vore det oerhört intressant att känna till vad förändringen innebär? Har väl inga planer på nån försäljning men har några 100-tusen i uppskov som jag betalar skatt på varje år.

11. Hemmakatten
    Moderator · Nivå 17
    Tja, inom EU kan man bosätta sig och ta med sig uppskjuten reavinstskatt. Hur mycket är förstås beroende på hur dyrt boende man köper.

12. R
    Medlem · Nivå 11
    Ett uppskov av skatt på reavinst ligger kvar som latent skatteskuld och går inte att få bort
    Det blir att betala någon % i ränta på dom till staten , det ändrades för några år sen
    Om du säljer det du har nu och får en vinst , ska du skatta på den med , då blir det plus på den
    latenta skatten som finns
    Nu är jag inte säker på om det finns en latent skatt att den måste betalas när hus nr 2 säljs
    och ett köp är dyrare än den som innehades,
    Vet bara att om den nya är billigare eller hyresrätt kommer till , så faller skatten och ska betalas .
    Betalas inte skatten in så kommer att stå på deklarationblanketten vad som fattas på din skatt
    och markeras som restskatt ,
    Nu har vi personliga skattekonton och betalas det inte , så har skatteverket ingen skyldighet
    att påminna , utan knuffar över direkt till kronkalle att driva in den
    Det brukar vara rätt stora belpp och kronkalle går in och mäter ut vad som kan mätas , dom
    är den mäktigaste myndigheten som finns i statens maskineri , ingen kommer undan , om
    man inte fixat en målvakt som det kallas

13. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Nej, det där är en sanning med modifikation! se mitt inlägg #8:

jonastroms och Hemmakatten gillar
  14. R
    Medlem · Nivå 11
    jonastroms gillar
  15. jonastroms
    Husägare Nivå 4
    Det var bra info även om det är krångligt tycker jag, jag har för mig någon sade att man måste köpa en dyrare bostad.
    Jag menar om jag köper en bostad billigare än "försäljningspriset" / vinsten får jag väl fortfarande uppskov med det den billigare bostaden kostade. Säg att det blir en halv miljon över efter bostadsköpet då måste väl ändå bara den halva miljonen beskattas nu. Resten får man väl uppskov på? För man måste väl inte köpa dyrare för att få uppskov? Men däremot blir det ju mer skatt blir det på det som blir över mellan den nya bostaden och den tidigare om det var dyrare. Det som blir över i rena pengar helt enkelt är väl det ska beskattas?

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: