Hej

har läst lite trådar men hittar inte riktigt vad jag söker, eller så söker jag helt enkelt på fel sätt/ord.

Har ett önskemål att göra min bevattning smidare och enklare med hjälp av PEM-slangar.
Hoppas ni kan hjälpa mig bygga ihop något system som jag "enkelt" kan sätta ihop.

Jag har en vattenpump som drar upp vatten från en sjö, ca 3 meter från vattenpumpen och höjdskillnad på ca 1-2 meter vattenpumpen har en teoretisk kapacitet på 82l/min, på denna är det inkopplat en 32mm pem-slang ner i sjön och därefter en 32mm slang som slutar med en gardena koppling.

Nu önskar jag använda samma vattenpump och pem-slang ner i sjön men sedan vill jag göra en installation med en 4-vägsfördelare med avstängning på varje utgång.

om det finns önskar jag en 32 mm ingång och utgången kan vara 25 eller 32 mm, därefter går det nedgräva pem-slangar till olika ställen i trädgården, på det sättet slipper jag dra mina gardenavagnar överallt.

har i dagsläget kollat på en:
https://www.vvsobygg.se/fordelare-v...15-vatette-installations-produkter-17854.html

men är osäker om det är korrekt (bortsett från fel dimensioner på in/utgångar)

hoppas ni kan hjälpa till.

Demmpa Demmpa skrev:
Sätt två T-kopplingar istället,
[länk]
[bild]
Finns det någon fördel med att sätta två t-kopplingar i plast än en med 4 vägs-koppling?
Känns som att det blir större och klumpigare och större chans (om än liten) att det läcker i en skarv?

Frågan är hur långt du är villig att gå? Jag byggde en fördelare i mässingsrördelar, 1" T-stycken och sedan övergångar till 32mm PEM. På ena sidan av huset har jag nu automatisk bevattning av gräsmattan med popup-spridare från Hunter. Har inte kommit så långt än men jag har magnetventiler som förhoppningsvis ska komma på plats i år så att jag kan vattna gräsmattan sektionsvis nattetid.

Det blir stor skillnad i tryckfall på en 32mm PEM och en vanlig gardena slang. Vi har gemensamt bevattningsvatten med grannen, han med ~40m gardena slang grinar lite illa när jag startar min bevattning...

Låter intressant, jag vill göra detta bra för denna säsong så jag slipper dåligt flöde och bråka med 50m Gardena slang.

Nästa år kommer vi plöja upp hela trädgården för att göra om den, då blir det sprinklers och annat roligt också, troligtvis ett HA som styr bevattningen.

Har du bild på dina t-kopplingar, som jag ser det så blir det 2*t-koppling med kulventil direkt efter.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.