Byggahus.se

Pelletspanna förbrukar för mkt el

1. M
    Medlem · 108 inlägg
    Har precis flyttat in i huset. Vi har en gammal panna med pelletsbränare Viking Bio.
    Fick nyss fakturan för tre veckor i december och tydligen så har vi förbrukat 1500 kwh!:surprised:
    Ska tilläggas att vi var bortresta i ca 1,5 vecka.
    Kollar på dagförbrukning så ligger vi vissa dagar på 50kwh.
    Vi är två vuxna. Huset är på 120 kvm. Vi är rätt så miljömedvetna så vi tänker på förbrukningen.
    Någon klok och snäll människa som kan hjälpa mig? Jag har noll koll på pelletspannor ska erkänna.

2. A
    Medlem · 8 372 inlägg
    1500 kWh på tre veckor är en hög förbrukning om det inte ingår värme. Är du säker på att inte någon elpatron gått igång? Vad finns det mer i huset som drar ström? Golvvärme någonstans? Jag tror på en annan förklaring än att pelletsbrännaren stått för en större del. Hur mycket pellets har det gått åt?

• Laddar…
  3. W
    Medlem · 45 inlägg
    Om ni förbrukar 50 kWH på ett dygn så är det ju en förbrukare på drygt 2kw som drar, knappast kyl/frys och en pellletsbrännare kan absolut inte dra det.... Se över vilka förbrukare som är anslutna, golvvärme, elpatron etc.

4. M
    Medlem · 108 inlägg
    Inget golvvärme. Inget annat som drar ström då vi inte nyttjar öv just nu (kommer byggas om). Vi har knappt använd köket om jag ska bara ärlig. Det enda som jag kan tänka mig är att pannan gick på el några dagar (som min man nyss erkände).
    och ja, vi har vattenburet system så det är värme i det.

5. M
    Medlem · 108 inlägg
    El istället för pellets i några dagar. Kan detta vara all förklaring månntro?
    Kollade på dag-och timgörbrukning hos elleverantören. Vissa dagar är förbrukning skyhög sedan dyker den ner.

6. W
    Medlem · 45 inlägg
    1500 kwh på tre veckor ger 71,4 kwh/dygn . Snittförbrukningen/dygn är nästan 2,9 kw/h Sitter det någon form av "spisplatta" som tändare för pelletsen och som står på hela tiden? Inga elektriska element som stöttar? Skulle själv bli tokig om jag hade billig och miljövönlig uppvärmning med pellets för att inse att elräkningen skenar....

7. A
    Medlem · 8 372 inlägg
    Var ligger huset och hur väl isolerat är det? Mitt hus är mindre. 64 m² och det ligger i Nykvarn. Men jag värmer med luftvärmepump och direktel. Under de tio år jag bott här har det hänt en gång att en månadsförbrukning överskridit 1500 kWh. Det var innan jag hade luftvärmepumpen. Det tar mer än ett par dagar att göra av med 1500 kWh. Antingen går systemet mer på el än ni insett och det är kallt och dåligt isolerat hus. Eller så är det något annat som drar ström utan att ni märkt det. Glömt en infravärmare på?

8. M
    Medlem · 108 inlägg
    Det har jag just blivit när jag såg elräkningen!:rofl:
    Vet faktiskt inte. Jag set bara elände, ksn inget om komponenter:rolleyes:

• Laddar…
  9. M
    Medlem · 108 inlägg
    Välisolerat hus. Ingen infra- eller golvvärme. Någon lampa tänd. Kyl/frys på. Tv på em.

Huset ligger i dina trakter faktiskt: mella Strängnäs och Eskilstuna:)

Just nu är det kallt ute men jag vill testa att stänga av pannan helt i några timmar och se förbrukningen då.

10. E
    Medlem · 1 134 inlägg
    Ja.

11. M
    Medlem · 108 inlägg
    Alright. Jag gör ett försök att stänga av rackan så får vi se.
    Byter ut pannan så snart jag kan.

12. A
    Medlem · 8 372 inlägg
    Ofta går det att se på elmätaren momentant hur mycket ström det går. Det går att titta på momentan förbrukning och se vad som händer när man stänger av olika säkringar.

Har du enskilt vatten? Om det är något fel så att vattenpumpen går oavbrutet kan det ge en hög förbrukning. Om du provar ovan nämnda metod så glöm inte att se om det blir skillnad när du stänger av vattenpumpen.

13. M
    Medlem · 108 inlägg
    Testar! Tusen tack!!

14. E
    Medlem · 1 134 inlägg
    Stänger du av pelletsbrännaren så kommer det dra mer el.
    Det är det eller frysa.

15. A
    Medlem · 8 372 inlägg
    För att ge lite perspektiv. Vi gissar att elpatronen är på 6 kW. Om den går på med högsta effekt tar det 10 dagar för den att förbruka 1500 kWh. Något är ordentligt fel. Och om hela den effekten stannat kvar inne i huset såsom blivit fallet om det var pannan som var boven skulle ni sannolikt ha mycket varmt inne.