Okej, såhär ligger det till, i vintras satte jag elmätare på v-v beredaren, denna gick för ca 700kr i veckan! (detta beror till största del på att vi har hästar som vill dricka ljummet vatten vilket gör att beredaren går i princip hela dygnet) i år tänkte jag försöka få ner den här kostnaden lite och invensterade i en vattenmantlad pelletskamin.
denna har jag kopplat till en 300l tekniktank med solslinga, mittenslinga och toppslinga. när tanken når 60-70 grader så behöver inte varmvattenberedaren gå alls längre! perfekt!

men då kommer problemet! vi har tidigare endast haft elvärme, vedkamin och luftvärmepump, alltså ingen vattenburen värme, och nu när tanken är varm så stannar kaminen och slutar värma rummet! jag vill ju såklart inte ha värmepumpen eller elementen aktiva nu när jag har värme att tillgå i tanken så ja tänkte sätta en kanalvärmare i en ventilationskanal som tidigare har fungerat som en värmeflyttare från vedkaminen till övriga rum.

i tanken har jag kopplat mittenslingan och övre slingan i serie med varmvattenberedaren men den undre slingan är tom (har sparat denna för att längre fram i tiden koppla på solpaneler) och där tänkte jag koppla in kanalvärmaren då jag vill köra glykol i den slingan till kanalvärmaren eftersom den hamnar på kallvinden (såklart isolerad men jag vill inte att den ska frysa om den skulle behöva stå utan cirkulation) till denna slinga tänkte jag sätta en cirklationspump, en shuntventil och något litet expansionskärl men hur ska jag koppla in shunten och pumpen? skulle det funka som bilden nedan eller behöver jag en backventil före shunten på kalla sidan från värmaren?
Schematisk ritning av en värmesysteminstallation med en tekniktank, kanalvärmare, cirkulationspump och shunt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Till saken hör att vi inom kort ska bygga om så det blir golvvärme i större delar av huset samt att tanken ska flyttas så jag är egentlien bara ute efter en "tillfällig" lösning för 1 eller kanske 2 vintrar framåt!
 
R
En kanalvärmare ska ha rätt hög temp för att vara verksam , sen att den har flyttat värme från innertaket är en luft som innehåller hög temp , möjligt att du kan ha kvar förflyttning och spetsa lite från tanken
Men det är lite svårt att få det ekonomiskt med sådan lösning med en växlare/värmeaggregat
 
ja tanken var att trycka på lite extra värme i den luft som redan passerar, värmaren kommer hamna ca 2m (rörvägen) från utloppsventilerna så jag tror inte att det kommer krävas så jättemycket för att höja tempen nån grad (t.ex från 20grader till 22)
sedan om jag tar ut lite värme ur tanken så bör ju kaminen gå oftare och därmed värma resten av huset så jag har valt att i alla fall prova!
talar väl om resultatet sen om det blir bra, om det blir tyst så fungerade det troligen inte och jag sitter och surar i något hörn :)

Vill dock fortfarande ha input på kretsen för kanalvärmaren
 
R
Det kan fungera på det sättet , det som skulle vara bra är om det går att ta ut det heta lite längre upp på tanken , det gäller att ha kraft för att shunta som ritat , tar du ut för långt ner kan du få låg temp till batteriet .
Sen ska du ha kamin kopplad, på topp och botten ( returen ) på tanken för att få kallare vatten till den , då stannar den inte upp så lätt utan eldar på eftersom batteriet suger en del
 
Pumpen ska sitta mellan shunt/värmebatteri annars kommer shunten att funka som 2-vägs ventil.
Bättre att flytta kv till nedre slingan (kallare) och ta värme till batteri från mittenslingan (varmare).
 
  • Gilla
rävlyan
  • Laddar…
R
Magrand Magrand skrev:
Pumpen ska sitta mellan shunt/värmebatteri annars kommer shunten att funka som 2-vägs ventil.
Rätt med pumpen , direkt efter shunten ska den vara och trycka in i ventbatteriet
 
okej, men kan inte shunten stänga då så att cirkpumpen får jobba ihjäl sig? trodde tanken var att vattnet ständigt skulle cirkulera och shunten skulle styra om det går till värmebatteriet eller direkt tillbaka till tanken men jag kanske har förstått det fel?
kaminen tar vatten från botten på tanken som det är nu och skjuter tillbaka i toppen. tror däremot att jag har övergett planen med att köra glykol och kopplar direkt mot tanken, då kan jag välja vilken nivå jag vill ta ut vattnet från och behöver inte lägga en massa pengar på expansionkärl och ventiler på en tillfällig lösning! rören till värmebatteriet kommer gå nästan rakt upp från tanken så även om systemet blir ståendes så tror jag självcirkulationen kommer förhindra frysning med bra isolering!
 
R
Ska du ta luft utifrån så finns ingen genväg , bara att ha glykol i den delen , ett batteri kan frysa vid - 1 C om du har otur
Pumpen kommer inte gå som en galning , normalt snurrar en cirkpump konstant i systemet oavsett shuntens ställning
Shunten ska styras av tempgivare i luftströmmen eller på röret fram , bäst är i luftströmmen för att få den ev värme tillförd som behövs för hålla tempen rätt . Vid för kall tank kommer shunten att öppna fult och kyla ner tanken bra häftigt
 
Förstog först i bilen på väg hem idag vad Magrand menade med placeringen av pumpen! ibland tar det tid innan poletten ramlar ner ;)

Ang tempen så kommer jag aldrig ta uteluft till just det här systemet utan luften i systemet kommer vara inneluften (min 18grader), det jag var orolig för var om jag av någon anledning inte kommer att elda under en längre tid att temperaturen ska sjunka i batteriet även fast det sitter i en isolerad låda, men jag har tänkt bygga ett eget styrsystem till shunten vilket gör att jag kan lägga in en funktion som startar cirkulationspumpen och/eller fläkten om temperaturen i batteriet sjunker under en viss temperatur och förhindrar frysning. ett strömavbrott här varar sällan så länge att temperaturen i tanken ska sjunka så pass att det blir för kallt i batteriet med ens en väldigt liten självcirkulation!
Eventuellt så kan jag även blanda glykol i hela systemet om jag misstänker att temperaturen går nära eller under nollan i någon del av systemet så det är jag inte så orolig för!

Men om jag flyttar cirkpumpen till efter shunten, tar varmvatten från högre upp på tanken, sätter returen lågt i tanken och låter tappvarmvattnet vara som det är så borde det kunna fungera?
 
R
Du är på rätt väg mer allt ., lycka till :D
 
  • Gilla
Berry
  • Laddar…
Nu är det installerat och funkar över förväntan än så länge! Tar varma sidan av vattnet från mitten på tanken (returen i botten) och har shunten manuellt helt öppen och får ca 40grader i vattenbatteriet bara mha självcirkulationen! Har inte kört cirkpumpen alls än annat än för luftning och i morse var det 20-21grader i hela huset och verkar ha hållt sig så hela natten oavsett om kaminen gått eller inte! Blir spännande när det blir kallare ute!
 
  • Gilla
rävlyan
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.