7 625 läst ·
16 svar
8k läst
16 svar
Pelletsbrännare janfire flex-a strömlös - trots spänning
Hej
Behöver hjälp med pelletsbrännaren. Janfire flex-a från 2001 (blå)
Den är död - stendöd. Igår funkade den klockrent, men nu när jag ska starta den tänds inte lampan med blixten bredvid. Det finns spänning till brännaren ( har bara en testpenna) och spänning till elektronikboxen osv (har rört runt med pennan i brännaren)
Jag har bytt glassäkringarna i brännaren - men nu står jag rådlös.
Sjukt irriterande...
Finns det nåt mer jag kan göra? Eller är det boxen som gett upp...eller?
Behöver hjälp med pelletsbrännaren. Janfire flex-a från 2001 (blå)
Den är död - stendöd. Igår funkade den klockrent, men nu när jag ska starta den tänds inte lampan med blixten bredvid. Det finns spänning till brännaren ( har bara en testpenna) och spänning till elektronikboxen osv (har rört runt med pennan i brännaren)
Jag har bytt glassäkringarna i brännaren - men nu står jag rådlös.
Sjukt irriterande...
Finns det nåt mer jag kan göra? Eller är det boxen som gett upp...eller?
Hej,
Det finns ett bra forum: pellets.info där kunskapen är samlad kring brännare. Prova att leta där. http://www.pellets.info/viewforum.php?f=9&sid=91e3dd2b590db29b241f0ada1e04e594
Har själv en från -02 och jag bytte elektronikboxen för ngt år sedan. Därefter fixade jag den gamla som reserv. Det är två kondingar som brukar ge upp. Men om det är det felet vet jag inte.
Det finns ett bra forum: pellets.info där kunskapen är samlad kring brännare. Prova att leta där. http://www.pellets.info/viewforum.php?f=9&sid=91e3dd2b590db29b241f0ada1e04e594
Har själv en från -02 och jag bytte elektronikboxen för ngt år sedan. Därefter fixade jag den gamla som reserv. Det är två kondingar som brukar ge upp. Men om det är det felet vet jag inte.
Kontrollera 6a automatsäkringen på brännaren och ev överhettningsskydd på pannan först. Du har ingen möjlighet att låna en multimeter av någon granne eller så? Vilken av boxversionerna har du?
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Hej
Sitter och läser för fullt på pellets.info men inte hittat matnyttigt där än. Men tack för tipset.
Den bränner jag har saknar automatsäkring, det finns en 6,3 glassäkring som jag bytt utan framgång.
Boxen, jag har den gamla versionen (iaf när jag kollat på janfire hemsida så tolkar jag det så) Det är skrivet med tusch på metallbeslaget som låser fast boxen nåt med 3700 - men vet inte om jag ska tolka det som versionen av boxen.
Sitter och läser för fullt på pellets.info men inte hittat matnyttigt där än. Men tack för tipset.
Den bränner jag har saknar automatsäkring, det finns en 6,3 glassäkring som jag bytt utan framgång.
Boxen, jag har den gamla versionen (iaf när jag kollat på janfire hemsida så tolkar jag det så) Det är skrivet med tusch på metallbeslaget som låser fast boxen nåt med 3700 - men vet inte om jag ska tolka det som versionen av boxen.
Kan mycket väl vara boxen som gett upp men det brukar inte ge dessa symptom. Om du mäter inkommande fas på boxen utan glassäkring indikerar pennan då? Hade du bott i närheten har du kunnat låna en box att prova med. Du känner ingen i närheten som kan prova din box?
När jag skruvar ur glassäkringen så indikerar inte pennan på inkommanden fas. Det är bara där det står termostat som pennan visar spänning med säkringen urskruvad. ( nu mäter jag utifrån vad det står märkt bak på boxen)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
När jag skruvar ur glassäkringen så indikerar inte pennan på inkommanden fas. Det är bara där det står termostat som pennan visar spänning med säkringen urskruvad. ( nu mäter jag utifrån vad det står märkt bak på boxen)
Visa bilaga 247613
Visa bilaga 247613
Som tur är har vi kärnkraftverket (patronen) så vi slipper frysa. Sen att vi blir Vattenfalls huvudsponsor när vi kör på patronen känns sådär.
Blir att beställa utbytesbox då och se om jag lyckas installera den...
Blir att beställa utbytesbox då och se om jag lyckas installera den...
Nä flytta inga ledningar, är kontaktstycken som man bara pluggar i. Då du verkar ha så gammal brännare kan det vara läge att kolla om du har kontakten för flamvakt också. Ska du byta box köp den nyaste med folieknappar. Den är stabilare samt har bättre styrning för elspiralen mm. Kolla på eldkraft.se där finns instruktioner för ombyggnad till flamvakt mm
Jag har precis gått eldkrafts snabbkurs i "byte av elektronikbox" - och jag tror jag fixar det. Sjukt pedagogisk film btw.
Däremot har jag inte flamvakt - då jag lyckats dra av 2 kedjor pga fullmatad brännare. Så den måste jag montera. Hittar tyvärr ingen film, men som jag förstår det ska den sättas fast där thermokontakten sitter...eller?
Flamvakt är ett måste då brännaren står i stugan och vi är bara här på helgerna - annars lär jag få abbonera på kedjor.
Däremot har jag inte flamvakt - då jag lyckats dra av 2 kedjor pga fullmatad brännare. Så den måste jag montera. Hittar tyvärr ingen film, men som jag förstår det ska den sättas fast där thermokontakten sitter...eller?
Flamvakt är ett måste då brännaren står i stugan och vi är bara här på helgerna - annars lär jag få abbonera på kedjor.