Hej
Har en gammal janfire flex
pelletsbrännare som jag inte blir klok på !
När interna fläkten startar så slocknar nivåsensorn på påfyllnadsröret och matarskruven matar på tills slangen blir full och anläggningen slår av. Har kollat sensorn och den verkar fungera som den ska. Men som sagt, inte när fläkten går . Va kan vara fel ?? Mvh jens

Funkar nivåsensorn alls? Det är bara att öppna databoxen och se om du ser något konstigt eller beställa en ny sådan

Matti_75 Matti_75 skrev:
Funkar nivåsensorn alls? Det är bara att öppna databoxen och se om du ser något konstigt eller beställa en ny sådan
Nivåsensorn funkar. Lyser när det är fullt och slocknar när det är tomt i röret. Problemet är att när fläkten startar och går så slocknar sensorn även när det är fullt i röret vilket gör att matarskruven matar på tills slangen blir full. Man ser tydligt att lampan slocknar på sensorn så fort fläkten startar och lyser när fläkten inte går.

Då är det nåt vajsing i databoxen

Jag hade liknande fast ändå inte på min pellex. Så fort fläkten startade så la tändelementet av. Var processorn som pajat. Jag mätte på tändelementet under uppstart och brännaren slutade ge ström till tändelementet så fort fläkten startade.

Arrowflyte Arrowflyte skrev:
Nivåsensorn funkar. Lyser när det är fullt och slocknar när det är tomt i röret. Problemet är att när fläkten startar och går så slocknar sensorn även när det är fullt i röret vilket gör att matarskruven matar på tills slangen blir full. Man ser tydligt att lampan slocknar på sensorn så fort fläkten startar och lyser när fläkten inte går.
Har du testat att lägga upp frågan i Janfire avdelningen på pellets.info? Jag har fått en del bra Janfire-specifk hjälp på det forumet. Jag har bytt komponenter och svetsat eldkoppen på min brännare som snart är 22år, men just ditt fel har jag inte stött på.
https://www.pellets.info/viewforum.php?f=9&sid=ec46f09cef170729f4c2e4627236e46b

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.