Byggahus.se

Pelletsbrännare fungerar bra, fast ändå inte? Mycket pellets som ej brunnit. (Många bilder!)

1. J
    Medlem Nivå 5
    Hej! Håller på för fullt att justera min vikingbio 20 tillsammans med en CTC1100. Och jag är väldigt tacksam för all hjälp jag kan få.

Hur som helst här kommer informationen om setup -
    Panna.
    CTC 1100 Ekonomi.
    Årsmodell 2000
    9 turbulatorer
    Dragbegränsare tigex25, för tillfället inställd på 15 PA

Brännare.
    Viking bio 20.
    Nytt roster.
    Nytt tändelement.
    Ny inre gavel.
    Inställd på högt drag och modulerande effekt.
    Se bild för mer information på inställningarna.

Har gjort en del inställningar, och brännare har aldrig fungerat så bra som den gör nu, aldrig några misslyckade starter, ca 90-100 i rökgas temperatur. Jag har gjutjärnsrör i skorstenen, så som jag har förstått det så behöver jag ej oroa mig för kondens.
    Har ej någon synlig rök, förutom vid start då blir det en del vit tjock rök som sedan försvinner efter 5 min gång.

Problemet är dock att brännaren lämnar jävligt mycket pellets som inte har brunnit (bionorr 8mm pellets). Bifogar en bild och det är en bild då brännaren har varit igång max 10 min efter nysotning, detta är alltså efter 1 körning!

Det känns som att jag kommer torska en hel del pellets om det ska fortsätta på detta vis.

Jag hoppas någon kan hjälpa mig, vore väldigt tacksam för det.. Mvh!

Redigerat 1 okt 2019 22:44
    • Laddar…
  2. N
    Medlem Nivå 2
    Hej
    Om det var frågan för registrering som du skrev i parentes, så skulle jag gissa att surströmming avses.
    /Norra

3. K
    Medlem Nivå 1
    På min baxi eurofire så finns testprogram, skruven ska ge en viss mängd pellets under 1 minut. Jag väger och volymmäter mängden. Finns någon sådan funktion eller instruktion?

4. V
    Medlem · Nivå 8
    Har ungefär samma problem med min Bio-20, som är monterad i en Dansk HS-Tarm Perifal Duo Plus Compact, kombipanna. Det vill gärna bli en stor hög oförbränt material mellan rosten och mynningen på brännarröret. Detta fick mig att fundera över hur turbulensen är över rosten. Rosten har ju gälar som riktar luftströmmen från fläkten snett uppåt mot brännarmynningen, för att sedan vika av nedåt mot mynningen. Då har hastigheten minskat. Är det därför det samlas en massa joks? Är brännarröret för långt, eller rostens framkant för hög, så att detta hindrar aska m.m. från att falla ner i pannan?. Rostens framkant har gjorts hög, därför att hindra pellets att falla för långt fram i brännarröret. Nu råkade jag ha en gammal rost som jag slipade ner framkanten ca. 5 mm. på. Får se nu efter ett par dagar , hur det ser ut. Återkommer.