9 770 läst · 14 svar
10k läst
14 svar
Pelletsbrännare EP-18 tänder inte. Brådskande!
Hejsan
Helt ny här på forumet. Jag äger en fastighet som jag hyr ut och nu har hyregästerna fått problem. Pelletsbrännaren stannar och vill ej tända. Matar pellets och fläkten går, men sedan händer inte mycket mer.
Panna: Albin-panna eller liknande.
Brännare: EP-18
Hände 1 gång tidigare i veckan och då hoppade brännaren igång efter x antal försök, och nu verkar den inte alls vilja starta.
Vad kan det vara för fel, och var påbörjar man felsökning?
Kan det vara tändelementet som lagt av, och isåfall hur undersöker man det?
Brännaren verkar inte bli varmt alls, som sagt fläkten går och den matar pellets. Men inget mer.
Tacksam för snabbt svar, då hyresgästen börjar bli otålig då!
Mvh
Christian
Helt ny här på forumet. Jag äger en fastighet som jag hyr ut och nu har hyregästerna fått problem. Pelletsbrännaren stannar och vill ej tända. Matar pellets och fläkten går, men sedan händer inte mycket mer.
Panna: Albin-panna eller liknande.
Brännare: EP-18
Hände 1 gång tidigare i veckan och då hoppade brännaren igång efter x antal försök, och nu verkar den inte alls vilja starta.
Vad kan det vara för fel, och var påbörjar man felsökning?
Kan det vara tändelementet som lagt av, och isåfall hur undersöker man det?
Brännaren verkar inte bli varmt alls, som sagt fläkten går och den matar pellets. Men inget mer.
Tacksam för snabbt svar, då hyresgästen börjar bli otålig då!
Mvh
Christian
Hej!
Tack för snabbt svar.
Jag skall kolla med hyresgästen om han har någon, då jag själv inte har någon. Vart mäter man och vad skall det visa för att det skall vara fel/rätt?
Finns det något annat som det kan vara, kan man utläsa något från displayen?
Mvh
Christian
Tack för snabbt svar.
Jag skall kolla med hyresgästen om han har någon, då jag själv inte har någon. Vart mäter man och vad skall det visa för att det skall vara fel/rätt?
Finns det något annat som det kan vara, kan man utläsa något från displayen?
Mvh
Christian
Om det är ett sånt här
http://www.klimat-comfort.se/startsida/pelletsbrännare/tändelement-tändspiraler-5143115
Så borde det vara runt 132 Ohm, bryt strömmen, ta lös kablarna och mät på elementets båda "stift"
Annars kan du ju dra ut den och känna efter om det blir varmt. Jag kan inte den brännaren men på pellets.info brukar det vara många duktiga.
http://www.klimat-comfort.se/startsida/pelletsbrännare/tändelement-tändspiraler-5143115
Så borde det vara runt 132 Ohm, bryt strömmen, ta lös kablarna och mät på elementets båda "stift"
Annars kan du ju dra ut den och känna efter om det blir varmt. Jag kan inte den brännaren men på pellets.info brukar det vara många duktiga.
Medlem
· Västernorrland
· 40 inlägg
Nu har inte ja samma brännare men att tändelementen går sönder är
inte så ovanligt verkar det som. Min kan ja tända manuellt med tändvätska.
inte så ovanligt verkar det som. Min kan ja tända manuellt med tändvätska.
Okej, tack!
Hur hittar jag säkringen? Om man tar av kåpan?
Japp, den är askad.
Mvh Christian
Hur hittar jag säkringen? Om man tar av kåpan?
Japp, den är askad.
Mvh Christian
Jag tar isär hela brännaren ibland och blåser rent med tryckluft, speciellt runt kretskortet.
Då håller säkringarna bättre, koldammet är relativt konduktivt så det är detta som är boven i mitt fall...
Då håller säkringarna bättre, koldammet är relativt konduktivt så det är detta som är boven i mitt fall...
Tack snälla för era tips.
Jag talade med hyresgästen tidigare och tydligare hade brännaren hoppat igång igen. Efter väldigt många försök.
Vad kan det vara som gör att den tänder ibland och inte, för hög pelletsmatning eller något som inte är helt OK?
Vore elementet dött kan jag tycka att det inte borde starta alls?
Som sagt, tack för alla svar!
Jag talade med hyresgästen tidigare och tydligare hade brännaren hoppat igång igen. Efter väldigt många försök.
Vad kan det vara som gör att den tänder ibland och inte, för hög pelletsmatning eller något som inte är helt OK?
Vore elementet dött kan jag tycka att det inte borde starta alls?
Som sagt, tack för alla svar!
Används tändelementet enbart vid start eller också vid drift? Eftersom att brännaren stannar vid drift och driftvakten blir utlöst?
Någon med ideér?
Tack!
Någon med ideér?
Tack!
Kolla så att inte flamvakten (bör finnas på din brännare också) är smutsig.
Liknande trådar
-
Sticksågsblad med tänder nedåt?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Varför utlöser proppen när jag tänder lampa
Belysning -
Pelletsbrännare som strular: "high heat, no flame" (Ariterm PX21)
Ved, Pellets, Flis -
Sotaren dissade min pelletsbrännare BioTec A3 - vad ska jag skaffa istället?
Ved, Pellets, Flis -
pelletsbrännare pellx (kmp) 2003 tänder inte
Värme allmänt