Byggahus.se
Hejsan

Helt ny här på forumet. Jag äger en fastighet som jag hyr ut och nu har hyregästerna fått problem. Pelletsbrännaren stannar och vill ej tända. Matar pellets och fläkten går, men sedan händer inte mycket mer.

Panna: Albin-panna eller liknande.
Brännare: EP-18

Hände 1 gång tidigare i veckan och då hoppade brännaren igång efter x antal försök, och nu verkar den inte alls vilja starta.

Vad kan det vara för fel, och var påbörjar man felsökning?
Kan det vara tändelementet som lagt av, och isåfall hur undersöker man det?
Brännaren verkar inte bli varmt alls, som sagt fläkten går och den matar pellets. Men inget mer.

Tacksam för snabbt svar, då hyresgästen börjar bli otålig då!

Mvh
Christian

Har du en multimeter så ohm mät tändelementet.

Hej!

Tack för snabbt svar.

Jag skall kolla med hyresgästen om han har någon, då jag själv inte har någon. Vart mäter man och vad skall det visa för att det skall vara fel/rätt?

Finns det något annat som det kan vara, kan man utläsa något från displayen?

Mvh
Christian

Du har ett antal interna säkringar varav en är till slingan som tänder.
Den säkringen brinner för mig ibland.

Och om man slarvar med att aska ur har jag upplevt att det kan bli svårtänt, men det har de väl testat i första hand?

Nu har inte ja samma brännare men att tändelementen går sönder är
inte så ovanligt verkar det som. Min kan ja tända manuellt med tändvätska.

Christian Tallbo-pierre skrev:
Okej, tack!

Hur hittar jag säkringen? Om man tar av kåpan?

Japp, den är askad.

Mvh Christian
Ja, de sitter på kretskortet

Glömde säga att du skulle passa på att mäta så att du har 230V till elementet när det ska tända. Men kolla det om säkringen är hel så det inte är nått med kretskortet.

Redigerat:
Jag tar isär hela brännaren ibland och blåser rent med tryckluft, speciellt runt kretskortet.
Då håller säkringarna bättre, koldammet är relativt konduktivt så det är detta som är boven i mitt fall...

Tack snälla för era tips.

Jag talade med hyresgästen tidigare och tydligare hade brännaren hoppat igång igen. Efter väldigt många försök.

Vad kan det vara som gör att den tänder ibland och inte, för hög pelletsmatning eller något som inte är helt OK?

Vore elementet dött kan jag tycka att det inte borde starta alls?

Som sagt, tack för alla svar!

Används tändelementet enbart vid start eller också vid drift? Eftersom att brännaren stannar vid drift och driftvakten blir utlöst?

Någon med ideér?

Tack!

Kolla så att inte flamvakten (bör finnas på din brännare också) är smutsig.

Bara vid start. Är det så att den blir för varm så att den slår ifrån tro.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.