Pellets, ved eller bergvärme ?

9k läst  61 svar

1. Dropdead
    Medlem Nivå 2
    Hej!
    Det finns säkert 100 liknande trådar men hittar ingen uppdaterad så jag gör ett försök här...

Vi har ett hus på 157 + 58 kvm inkl pannrum i källare. Källaren värms delvis då tvättmaskin och "torkrum" finns i källaren men inga 20-23 grader behövs ju där nere.

Huset värms nu av en gammal Diom oljepanna från-83. Olja slutades använda 2005 då förra ägaren satte in en pelletsbrännare från värmebaronen.

Då detta inte är ett hållbart värmesystem ekonomiskt (riktigt kallt 12-20 minus = NÄSTAN 2 pall pellets/mån). Bor i mellersta/södra delen av landet i närheten av Skövde för de som vill veta exakt. Har under sommaren tagit in offerter på bergvärme men har också nu det sista börjat fundera på ved eller pellets.

vad skulle ni rekomendera ? De pannor/fabrikat jag fastnat för är Baxi (http://www.baxi.se/visa_produkter.asp?kategori=1&produktTyp=1) eller Effecta Lambda (http://www.effecta.se/index.php?option=com_content&view=article&id=94&Itemid=30&lang=sv) vedpanna. Pellets har jag funderat på samma fabrikat men inte helt kollat runt där.

Tre st ack tankar á 750 L förberett med solslinga.

Vad har ni för synpunkter här ?

/Jonathan

2. prototypen
    Medlem · Nivå 20
    Bästa investeringen vore att täta värsta springorna och tilläggsisolera, då minskar eneriförbrukningen.
    Mät rökgastemperaturen på nuvarande panna, är den hög så kan du gå vidare med byte till något effektivare.

Protte

3. Dropdead
    Medlem Nivå 2
    Planer ligger redan på att tilläggsisolera vinden sen allteftersom fixa fönster. Har haft en snubbe här från värmebaronen som mätt och ställt in brännaren så optimalt det går. Gjorde en liten skillnad men inte så stor som jag hoppats på ;-/

4. prototypen
    Medlem · Nivå 20
    Mät rökgastemperaturen.

Protte

5. Dropdead
    Medlem Nivå 2
    Ok, jag kan inget om det här så vad får jag ut utav rökgastemperaturen då? Vad ska de ligga på tex ?

6. J
    Medlem Nivå 8

Det du får reda på är hur mycket av din pellets som kråkorna får... Kring 150 ska du vara riktigt nöjd, 200 hyggligt nöjd, 250 nja.. Och 300 ska du ligga sömnlös...

Skämt o sido, skaffar du en ny unitpanna för pellets kommer du nog minska förbrukningen med ca 25%, men inte så mycket mer..

7. S
    Medlem Nivå 13
    Jag skulle välja bergvärme om husets radiatorsystem funkar bra med lite lägre temperaturer annars kan man ev fundera en gång till angående pelletsen. Vedeldning funkar inte heller så bra om det är högtempade radiatorer så det viktigaste innan man går vidare är att kolla upp vilken framledning som krävs när det är riktigt kallt ute och om det krävs för hög framledning för vp kan man ju välja att byta några raddar eller komplettera med fläktkonvektor.

8. J
    Medlem Nivå 8

Öh.. What!? Varför skulle en hög framledning vara negativ tillsammans med vedeldning??

9. S
    Medlem Nivå 13
    Om man ska ha vedeldning med acktankar och behöver tex 70 graders framledning så tar det antagligen inte så många timmar efter avslutad eldning innan framledningen sjunker under 70 grader klarar man sig med 45 grader så klarar man sig betydligt längre. Det går naturligtvis att dimensionera upp lagringsvolymen men det kostar och tar plats.

10. Åskar
    Medlem Nivå 8
    Viktigaste är att hålla en så låg returtemp som det bara går. Justera radiatorer, golvvärme. Lågt flöde på cirkpump, strypventil på returledningen etc. Givetvis krävs det även en fungerande skiktning i acktanken så det är 80-90 grader i toppen ända in till slutet.

Så fungerande skiktning acktanken, hög framledningstemp men låg returtemp.. Det röstar då jag på för en vedanläggning. :cool:

Värmepumpar kräver mer radiatorkapacitet (många stora) så ska man satsa på berg-/jordvärme måste man kolla upp radiatorernas kapacitet noga, annars riskerar man att tappa verkningsgrad.

Bekvämast och minst jobb blir det med bergvärme. Skulle tro att husets värde höjs mer än med en vedanläggning. (Idag är det status hos många att knappt röra ett finger eller behöva kröka ryggen) Men rädds man inte jobbet med veden utan gillar att pula på. Samt att man vet att man kan få tag på ved så kan man värma huset rätt så billigt. Installationskostnaden blir dock rätt så saftig oavsett vem man väljer, trots ROT-schablon för vedpanna. http://www.sbba.se/sv/sbba/rot-avdrag

Redigerat 11 nov 2012 19:48
  11. Fruppe
    Medlem Nivå 7

Min morbror satte precis in en Panasonic luft/vatten (tror jag) som driver 2 lägenheter i deras villa.
    Kostnad ca 100 .
    Nu har det dock inte vart riktigt kallt här ännu (Sigtuna) men än så länge är han nöjd.
    Denna skall gå att använda solpaneler på..

12. J
    Medlem Nivå 8

Som sagt, hur lång tid det tar att komma under 70 grC i toppen beror på returtempen. Lätt att göra tankevurpa kring detta, gjorde det själv första gången jag hörde det...

• Laddar…
  13. Fruppe
    Medlem Nivå 7

En sak som kommer avgöra mitt val är att JAG anser att tiden på jorden är alldeles för kort och jag tänker inte ägna den till att hugga ved eller kånka pellets säckar , förutom till braskaminen. ;)
    Så går iaf mina tankar

14. J
    Medlem Nivå 8
    Då är det bergvärme eller främst jordvärme då det är billigast. Men jag tycker det här med temperaturen i radiatorerna är alldeles för dåligt diskuterat. :)

15. L
    Bannad Nivå 8
    Personligen skulle jag byggs så här: Ut med alla former av pannor. Borra 150-160 meter. Nibe bergvärme ta ett mindre paket än de rekar. Typ 6 Kw. Komplettera med 500 liters acc tank så du får långa drifttider.
    Sedan in med några nya element för låg temp och kanske en braskamin för värme då det är riktigt kallt + det är mysigt.

Taggar: baxi, effecta, pellets, ved

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: