Jag har en Contura i5 kasett installerad i villans öppenspis. Det funkar utmärkt med ved men just i år är det lite svårare att få man torr ved i vettigt pris.
Någon har postat dessa bilder på ett Facebook group. Hen eldar med pellets i IKEA bestickställ.
-Vad är för- och delar med en sån lösning?
-Har spellets samma kaloriska värde?
-Kan det skadas något om man eldar pellets in en kamininsatts tillverkad för ved?

Tack på förhand!

• En klassisk gjutjärnskamin med brinnande eld, vedspisverktyg och antik stol syns vid sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två brinnande metallbehållare med stenkol, flammande eld, värme, ljust, mörk bakgrund.
    Skapa konto
  • Modern braskamin med eld, lågor, synligt genom glasrutan, grå design.
    Skapa konto
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Spännande lösningar där ute när saker ska lösas.
Men håller dom där bestickkorgarna för värmen, har faktiskt 2st själv, det är inte mycket till godstjocklek.

Norrtull Norrtull skrev:
Spännande lösningar där ute när saker ska lösas.
Men håller dom där bestickkorgarna för värmen, har faktiskt 2st själv, det är inte mycket till godstjocklek.
Bestickkorgarnas ändamål är att hålla pellets ihop - inte värme.

Omformulerar mig, när det är glöd i korgen, säckar den inte ihop då, dvs det blev engångsprodukter :thinking:

• Gilla
Dimitris76
  • Laddar…
Norrtull Norrtull skrev:
Omformulerar mig, när det är glöd i korgen, säckar den inte ihop då, dvs det blev engångsprodukter :thinking:
Ingen aning.. fast det finns andra föremål som man kan använda för att samla pellets - såsom dessa grillkorgar Rostfritt stålgrillkorg med perforeringar och handtag. Upphöjda kanter, slitstark, för grillning av små matbitar.
Skapa konto

• Gilla
Norrtull
  • Laddar…
(y)Den korgen tror jag mera på.
Men va det inte brist på pellets.

• Gilla
Dimitris76
  • Laddar…
Har provat en korg likadan som de runda. Fungerade inte alls, övertygad att pellets måste ha tilluft via fläkt för att fungera. Risk för en rejäl gengasknall är nog överhängande....

R Rd 350 skrev:
Har provat en korg likadan som de runda. Fungerade inte alls, övertygad att pellets måste ha tilluft via fläkt för att fungera. Risk för en rejäl gengasknall är nog överhängande....
Medlemmen @findus42 har lyckats elda pellets utan både fläkt och korg om jag fattat rätt.

Nåja. I en rocket-stove. Har inte testat pelletskorgar. Raketbrännaren är inne på andra vintern. Står för mer än hälften av min värme. Förvånansvärt effektiv. Knappt någon rök och löjligt lite aska. Har just lyckats fylla askhinken. Ett års eldning. Tadaa...
En 20-liters vit färgburk från Sherwin-Williams står på golvet intill saker.
Skapa konto

20 liter aska efter några kubik ved och något trettiotal pelletssäckar. Har hört att aska kan spridas ut i natur. Kommer inte göra så.
Mvh Findus

PS: Länk till senaste versionen se inlägg 573
https://www.byggahus.se/forum/threa...aka-till-det-tidiga-1900-talet.283082/page-39
DS.

Redigerat:
  • Gilla
nino och 2 till
  • Laddar…
Det funkar att elda pellets i bestickkorgar. De blir inte förstörda av det.

• Gilla
Dimitris76 och 1 till
  • Laddar…
Huset jag köpte eldas med pellets, till kaminen fanns en riktig behållare att elda pellets i, volym som 2.5 bestikkorgar men i bockad och svetsad 3mm tjock plåt med kanter så att botten är två centimeter över botten på kaminen. Inte provat den.

• Gilla
Dimitris76
  • Laddar…
Mattias Andreasson Mattias Andreasson skrev:
Huset jag köpte eldas med pellets, till kaminen fanns en riktig behållare att elda pellets i, volym som 2.5 bestikkorgar men i bockad och svetsad 3mm tjock plåt med kanter så att botten är två centimeter över botten på kaminen. Inte provat den.
Just detta med distans från kaminens botten låter som en vettig idé, så luften kan åka upp genom pelletmassan i behållaren.
Skulle du kunna dela ett kort av manicken som du fick på köpet?

Det är så man får bestickskorgar från IKEA att fungera. Några skruvar, brickor och muttrar som fötter under för att få passage för luft. Såg ett test av pelletskorgar för ngt år sedan där de slängt in en IKEA-korg som modifierats på det sättet. Tanken var väl att ha ett lågvattenmärke.

IKEA var bäst i det testet till utförarnas förvåning. Brann bra och i ungefär 1,5 timmar.

Mvh Findus

• Gilla
Dimitris76
  • Laddar…
Så får man bara tag i pelletsen så åker bilen till Ikea och köper 8 bestickkorgar (y)
Har en väldig massa sågspån, från motorsåg. Har aldrig eldat det, men kanske går det också. Lär iofs brinna upp snabbt. :thinking:

Sågspån är lite speciellt. För tätt så slocknar det. För luftigt så smäller det. Nu vet jag inte om spån från motorsåg har bra struktur.
Ishitani furniture har ett klipp om hur han eldar spån.
Kanske det går att fixa något liknande i IKEAs bestickskorgar och ställa in i lämplig kamin. En stump avloppsrör. Kanske 40mm är lagom. Packa med spån. Dra upp och sedan tända i hålet. Värt ett försök.
Mvh Findus

• Gilla
Dimitris76 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.