Byggahus.se
Jag har en Parca Norah 3000 från 1983 som jag eldar med olja. oljan håller på att ta slut och jag har bestämt mig för att byta till nått annat, det lutar mot pellets pga att ventilationen går i murstocken. Så nu undrar jag om nån mer som har en sådan panna med pellets i och hur fungerar det?? Har hört att pellets fungerar bäst i gamla och nya pannor men att pannor som är runt 20 år inte är så bra för pellets och att det kommer gå åt ganska mycket pga detta. Vilka brännare passar i min panna? Då den ska sitta där oljebrännaren sitter!

Måste tyvärr göra dig lite besviken. En släkting till mig har en Parca 3000 '82 och installerade en Bionordic Viking B16 för några år sedan. Anläggningen fungerar, dvs brännaren går utmärkt, men den här typen av pannor är fruktansvärt ineffektiva, verkningsgraden kan knappast vara mer än max 50% beroende på att de värmeupptagande ytorna är minimala och rökgaserna i princip går rakt ut i skorstenen. Vi har provat med brännaren i både olje- och "ved"-delen - oljebrännarkammaren blir snart full av aska och brännaren stryper sig själv, man får aska ur nästan dagligen. I veddelen finns mer plats för aska men värmen försvinner ut i skorsten direkt, vi har provat med diverse baffelplåtar för att bromsa rökgaserna, men med dåligt resultat, de värmeupptagande ytorna är helt enkelt för små och beläggs med isolerande sot ganska omgående.
Kort sagt, en så här uselt konstruerad panna borde aldrig ha tillverkats, men en gång i tiden var ju oljan billig och ingen brydde sig om effektivitet, verkningsgrader och sånt larv...
Fundera på om du kan byta pannan, du kommer att tjäna på det.

Ja det var så som jag trodde, nån lust att "kasta pengarna i sjön" har man ju inte att förs köpa sig en brännare och sen tröttna och byta igen! Det är ju svåt när man lider av beslutsångest också, ren pelletspanna lär väl vara det mest effektivaste om man ska elda pellets men att byta bort en kombipanna och enbart låsa sig vid en sorts bränsle känns inte som nån hit.

Tack för ditt svar.

Nu var det inte meningen att jag skulle skrämma dig från pelletseldning, det är ju trots allt billigare än olja även om det kommer att gå åt en del i den här pannan. Pelletsbrännare kan du visst skaffa nu, och springer du på en lämplig panna framöver så kan du ta det beslutet då.
Jag rekommenderar ett besök på www.pellets.info . Där finns massor av nyttigt att läsa för blivande pelletseldare

Tack för svar och tipps. Har nog nu bestämt mig för att byta ut pannan med, har då tänkt att skaffa en Ved/Pellets panna men i första hand elda med pellets Några bara tipps om en sådan anläggning?

Aronsson: Hittade denna tråd efter en del sökning. Hur slutade det för dig? Jag tittar på ett hus där det står en Parca 300 -93 och har samma fundering som du var inne på, att slänga dit en pelletsbrännare.

Hej jag har samma maskin men vet inte hur den funkar över huvudet taget. Kan du ringa mig och gå igenom hur den funkar, jag har ingen värme i huset, allt annat funkar vattnet, varmvattnet men ej elementerna? Ring mig gärna på 0760356575

Krilleman
Claudia Araya Rojas skrev:
Hej jag har samma maskin men vet inte hur den funkar över huvudet taget. Kan du ringa mig och gå igenom hur den funkar, jag har ingen värme i huset, allt annat funkar vattnet, varmvattnet men ej elementerna? Ring mig gärna på 0760356575
Om du har en Parca 3000 så har den pannan inbyggd shunt men en skala på, upp till höger med en svart ratt som på bilden i detta inlägg. Men du kanske har någon typ av shuntstyrning? Kolla även så din cirkulationspump snurrar som den ska.

Ta lite bilder på din anläggning och förklara lite mer om ditt problem och vad du funderar över så ska du se du får utförliga svar. Kanske starta en ny tråd med en bra rubrik!

Och dom som har svarat i tråden tidigare här ovan, har tyvärr inte varit aktiva på forumet på många år.

Välkommen till forumet Caludia (y)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.