Hej
i mina funderingar på att komma ur oljeträsket lutar det nu betydligt åt pellets-hållet, och att byta brännare på betintlig panna.

Någon som har några preferenser vad gäller såväl brännare som övrig utrustning? Kostnader? Goda råd?
Installatörer/firmor i göteborgsområdet som kan rekommenderas?

tacksam för alla råd!
:D

Förstår vad du menar, elda olja är inte kul för plånboken. Brännaren ska passa pannan det är det viktigaste. Men någon av de framåtbrinnande p-märkta är nog vanligast att stoppa in i en oljepanna. Pellx (numera PX21) kör jag själv, viking bio och biona är några andra. Kolla med installatören (kan inga i ditt område) vad de rekommenderar för din panna.
Jag kör med ett sk veckoförråd och småsäck och har gjort så snart 2 år, funkar helt OK. Men man bör ha för avsikt att stoppa in ett bulkförråd för ledsnar gör man nog så småningom på att bära säckarna.
Har du ingen shuntautomatik - skaffa det.

Det finns många brännare i dag som är p-märkta och bra men som peppe säger det beror vad du har för panna. En del panner ska ha framåt riktad en del uppåt riktad flamma men janfire Flex-a kan båda och sen är den drifssäker.Men kolla runt där du bor så du får en bra service och installation av den .

Lycka till ;)

tack för era svar! :D
/P

Jag är i samma läge...

Hur är det med rökgastemperaturer om man byter till pelletsbrännare ?

Pannan är en "dubbelpanna" från 1969, där rökgaserna från oljebrännaren först stiger upp i ett utrymme, och kommer in i överkant i vedeldningsutrymmet där det hänger en baffelplåt som tvingar ner rökgaserna en bit ner, och sedan går de upp via kanaler ut mot skorstenen.

Skorstenen är av plåt, på vinden ser man att det är någon form av isolering som ser ut som hårare packad stenull eller nåt sånt, lite mer mörkgrönt än det ljusgula som stenull/glasull brukar vara.

Det pratas om brandrisker vid byte från olja till ved i kombipannor, gäller samma sak med pelletsbrännare ?

Får man installera sånthär helt själv, måste man kontakta sotare / brandkår o.s.v (jag har en urgammal blankett liggandes där det anmälts till brandkåren att det finns oljetank och oljebrännare i huset) ?

Pebbe skrev:
Men någon av de framåtbrinnande p-märkta är nog vanligast att stoppa in i en oljepanna. Pellx (numera PX21) kör jag själv, viking bio och biona är några andra.
Vad ska man ge för en drygt 2½ år gammal sådan Pellx, som tydligen sägs ha 3 års garanti, d.v.s. det är garanti kvar ungefär under vintern som börjar komma nu, med ett hemgjort kärl som rymmer pellets för ett par dagars förbrukning ? (i paketet ingår även några säckar pellets, men de är ju lättare att kolla vad de är värda :) )

Yxis, garantin på den brännaren skulle jag inte räkna med min är 1½ år och mig veterligen 2 års garanti på den. Låter som vi har liknande pannor. Installera själv skulle inte jag göra även om det inte är säkert inte är särskilt komplicerat. Du bör ha bra koll på vad du pysslar med när du ställer in brännaren. Att "höfta" med inställningarna kan kosta.... Sotarn ska inspektera anläggningen efter brännarbytet i mitt fall provtrycktes anläggningen. Sen bytte pannan namn från Olje till vedpanna i handlingarna. Dessutom blir det nya sotningsintervall. Men visst får du det hela billigt (läs 5-8000) och hittar någon som kan installera den så kan du ju slå till. Annars skulle jag köpa nytt.....

yxis skrev:
Jag är i samma läge...

Hur är det med rökgastemperaturer om man byter till pelletsbrännare ?

Får man installera sånthär helt själv, måste man kontakta sotare / brandkår o.s.v
Sådant är jag också intresserad av. Pratade med nån som antydde att pelletseldning - likt vedeldning - kräver intyg pga rökgaser. Trodde pellets var renare i det avseendet. Nån som vet?

Intyget med rökgaser har jag aldrig hört talas om. Kanske någon annan vet nå´t om.
F ö gäller det att man har tillräckligt drag i skorsten. I o m oljeeldning kan det finnas 80mm insatsrör i skorstenarna och det är nog snålt med drag då = inte bra. Då kan det behövas en rökgasfläkt för att säkerställa draget. Kostar några tusenlapappar om det behövs...

Om man ska byta bränsleslag så ska man prata med sotarn. Om inte annat så för sin egen skull. Det kan ju t ex vara så att draget i skorstenen inte räcker till utan modifieringar. Om man ska byta panna från oljepanna till vedpanna så ska man göra en bygganmälan till kommunen. Jag tror att samma gäller om du ska byta från oljebrännare till pelletsbrännare. Det är ju en övergång till fastbränsleeldning det är frågan om.

Bygganmälan beror nog på kommun. Jag pratade med sotarn, han sa inga problem vi kommer när den är installerad (brännaren) inspekterade panna, pannrum, bockade av. Provtryckte sa grattis du har nu en godkänd vedpanna (trots att det är pellets?). Men hur som helst sotarn vet prata därför med honom.

ok - jag gör det! 8)

(fortfarande ingen som har tips på bra och billiga installatörer i gbg-området?)

/P

Pure skrev:
(fortfarande ingen som har tips på bra och billiga installatörer i gbg-området?)

/P
Tyvärr, min installatör har gått i konken.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.