Hej alla kloka husare.
Som nybliven ägare av en trävilla med kommunalt A/V och pelletspanna med elpatron så undrar jag följande.
Eftersom vi använder huset som landställe och är borta mestadels långa perioder( 1-2 månader) ifrån huset, är det smart att stänga av elpannan som går endast på elpatron då pellets funktionen är trasig. Har skaffat 2 luftvärmepumpar för underhållsvärme medans vi inte är i huset men vågade inte stänga av elpannan utan satte termostaten på 15 grader och luftpumparna på 17.

Snälla snälla, ge mig tips och råd, hur göra.

Tack på förhand.

Nu vet jag inte riktigt vilken termostat du ställt på 15grader. Men jag skulle ställt den lågt men så att den ger ett frysskydd om det skulle bli kallt och annan värme lägger av. Panntemperatur på 30-40grader och radiatortermostater lågt ställda.

Ja exakt så gjorde jag.
30-40 grader på vattentempen sen termostaten som styr alla radiatorer på 15 och luftvärmepumparna på 17.
Kan man ställa in termostaten som styr alla radiatorer på ännu lägre eller tom stänga av elpannan helt?
Sen när vi väl kommer till huset och slår på pannan lär det ju ta ett tag innan man har varmvatten, eller har jag fel?
Vilka risker finns det med att stänga av elpannan helt?
huset står på betongplatta på mark, inga radiatorer finns i källaren men det är konstant 10- 12 grader utan någon tillskottsvärme i källaren.

Vet inte om mitt svar är till nån hjälp men...
Vi har ett gammalt dåligt isolerat hus, 2 våningar ca 100 kvm som vi nyttjar som fritidshus. Beläget längs Norrlandskusten.
Så länge inte temperaturen kryper ned mot ca -20 längre period så kör vi endast luftvärmepump och el-element på toa, under diskbänken och i källaren som jag styr hemifrån via ontechgsm (Via den håller jag koll på inomhustemp)
Blir det kallare under en period måste jag starta patronen/pelletsbrännaren för att vara på den säkra sidan.
Jag tänker att det till viss del handlar om att lära "känna" huset. Vi har haft vårat ett par år, och jag har nog varit för snål med underhållsvärmen tidigare då det frös i två av de vattenburna elementen. Jag visste inte att det blev minusgrader på golvet där rören kom till elementet trots att det var plusgrader inne.

• Gilla
Benjaminsyrsa
  • Laddar…
O OTTO_75 skrev:
Vet inte om mitt svar är till nån hjälp men...
Vi har ett gammalt dåligt isolerat hus, 2 våningar ca 100 kvm som vi nyttjar som fritidshus. Beläget längs Norrlandskusten.
Så länge inte temperaturen kryper ned mot ca -20 längre period så kör vi endast luftvärmepump och el-element på toa, under diskbänken och i källaren som jag styr hemifrån via ontechgsm (Via den håller jag koll på inomhustemp)
Blir det kallare under en period måste jag starta patronen/pelletsbrännaren för att vara på den säkra sidan.
Jag tänker att det till viss del handlar om att lära "känna" huset. Vi har haft vårat ett par år, och jag har nog varit för snål med underhållsvärmen tidigare då det frös i två av de vattenburna elementen. Jag visste inte att det blev minusgrader på golvet där rören kom till elementet trots att det var plusgrader inne.
Ja det låter som en självklarhet att lära känna huset men tror inte att det fryser sönder rören då det är konstant mellan 10- 12 grader i källaren, tänker att eftersom källaren ligger ändå ca 170 cm under marknivå borde inte tjärlen gå så djupt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.