Byggahus.se

Pellets/el räknar jag rätt?

1. S
    Medlem Nivå 1
    Hej,

Det satt en pelletspanna i huset när vi köpte det och jag har nu börjat räkna på vad andra alternativ skulle kosta.

Vi gör av med ca 5 pallar pellets per år vilket blir ca 20000 kwh och med lite sotning kostar det ca 13380 kr.

Gissar att brännaren/pannan har en verkningsgrad på ca 75%, 20000 * 0,75 = 15000 kwh (husets "förbrukning").

Jag betalade senast 1,92 kr/kwh för elen.
    Om jag räknar på att köra med elpatronen blir det:
    15000 * 1,92 = 28800 kr
    Med den extra förbrukningen så kan man väl anta att priset per kwh blir bättre, 1,75?
    15000 * 1,75 = 26250 kr

Räknar jag på luft/vatten med COP på 2.7 så blir det:
    15000 / 2,7 = 5556 kwh * 1,75 = 9722 kr

Jämfört mot pellets blir det en årlig "besparing" på ca 3658kr.
    Kostar installationen 100' så blir det en återbetalningstid på 27 år. Då bortser jag helt från kapitalkostnad.

Räknar jag rätt?

Här fokuserar jag helt på det ekonomiska och inte bekvämlighet.

2. J
    Medlem · Nivå 10
    Hej! Tycker elpriset är högt. Har sett i bostadsannonser att 1,36 kr/kWh ofta används men här är ju dock elområde SE3. Är det så mycket dyrare i elområde SE4? Ska ju vara den "rörliga" delen av elpriset plus om man ev måste säkra upp huvudsäkringarna så blir det en extra avgift per år.

3. M
    Medlem Nivå 2
    Beräknad livslängd på vp är typ 20 år, så den blir aldrig avbetald.
    Du får ta i beaktning hur gammal di nuvarande panna är, när den går sönder så behöver du ju byta ut den.

Du bör räkna med SCOP-värdet för att ta hänsyn till temperaturvariationerna över årstiderna.

Har du tagit hänsyn till att kostnaden per kWh blir lägre på elen iom att den rörliga delen av kostnaden ökar men den fasta är oförändrad.

Vad är det som är obekvämt med pelletsen?
    Kanske skulle du kunna satsa på en bättre behållare, så att du inte behöver fylla på lika ofta.

4. M
    Medlem Nivå 2
    Det beror lite på vad man har elnätsleverantör bl.a och hur mycket el man förbrukar, jag har betalar ungefär 1.5 kr/kWh, en kollega som bor i lägenhet betalar 2.4 kr/kWh.

I Elområde 3.

5. J
    Medlem · Nivå 10
    Jo men det är bara den rörliga delen av ens elkostnad som man ska räkna med i investeringskalkylen. Undantag om man måste säkra upp huvudsäkringarna. Den fasta avgiften för el har man ju ändå oavsett el eller pellets för man måste ha hushålls-el.

6. GoForIt
    Medlem · Nivå 13
    Jag sitter med ungefär samma förutsättningar, och att räkna hem en konvertering till en luft/vatten VP fungerar inte ekonomiskt med nuvarande priser.
    Sedan får man också ta hänsyn till ett ev. behov av spetseffekt vid sträng kyla. Är pelletsen helt bortmonterad så får den ju skötas av elpatroner.

Övervägt att installera en luft/luft VP för att korta säsongen för pellets?

7. S
    Medlem · Nivå 12
    Jag tycker man helt ska strunta i vad det kostar för vad man än väljer kostar det pengar och ibland mycket. Jag tycker att man istället ska titta på vad man kan och vad man värderar själv. En värmepump är det absolut minst insatskrävande från den boende. Jätteskönt att ha nåt som bara tuffar och går (bortsett från rena fel då) Det sköter sig själv liksom men det kostar en del och att räkna hem det och tro att man ska spara nåt är ingen större ide. De flesta värmepumpar har ju ändå en teknisk livslängd på den tiden när man anses ha betalat allt och då börjar det ju om..........
    Pellets är mittimellan, kräver lite mer insats och kunnande men är lite billigare och kanske inte lika tunga investeringar. Ved kräver mest men är å andra sidan oftast billigast om man har tillgång till det och tid att hålla på med det.

8. S
    Medlem Nivå 1
    Trevligt med så mycket respons!

Jag har inte räknat efter i detalj, utan gjort uppskattning av hur mycket elen skulle kunna kosta vid en ökad förbrukning. Nätavgiften ligger på en bit över kronan här. Kan nog få ner kostnaden lite till nu när det är dags att hitta ett nytt elavtal.

Jag har egentligen inte så mycket emot pelletsen. De gånger den stannat så har jag lyckats laga brännaren på egen hand.
    Eftersom jag inte har källare, utan pannan står vid groventrén, så är det nog mest ljudet och synen den mindre elegant anläggningen som jag inte gillar. Självklart hade det såklart varit skönt med ett system som sköter sig självt också.

Luft/luft har jag även funderat på, men då egentligen mest för att få möjligheten till kyla på sommaren.

9. major_tom
    Renoverare · Nivå 9
    jag är i en liknande situation och min plan är att behålla pelletsen tills pannan lägger av, och sen ersätta den med luft/vatten. under tiden kan man lägga undan pengar för att minimera ev lån.

10. Isakare
    Medlem · Nivå 13
    Något som alltid glöms bort.
    När man slutar elda upphör ventilationen (självdrag) att fungera, så man måste räkna till en ventilationslösning, om inte huset har nån sån redan.

• Laddar…
  11. S
    Medlem Nivå 1
    Just det, det missade jag att skriva. Har installerat FTX som jag är mycket nöjd med.