Byggahus.se

Pelarborr - vad behövs

1. Eric Öbo
    Bannad Nivå 5
    Hej hej,

Jag har precis köpt en Strands S53 pelarborr. Den kom med skruvstycke men inte mycket mer. Nu har jag alla fall släpat in helvetet i verkstan och behöver veta vad jag ska göra för att få igång den (ja, jag kan ju stoppa i sladden och starta motorn alltså). Det behövs nåt slags chuck, hur får man fast den? Det ska finnas nåt som heter chuckdorn också - ingen aning om vad det är. Jag är hantverkare och inte mekaniker. Snälla hjälp mig.

• Laddar…
  2. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 19
    En chuck med rätt kona behöver du.
    Chuckdornet, eller kiljagare, är till för att lossa verktyg som sitter hårt i konan.

• Laddar…
  3. J
    Medlem · Nivå 11
  4. mexitegel
    Allvetare · Nivå 22
    Chucken skickar du sedan bara på plats med ett resolut grepp om chucken och trycker upp den i borrmaskinen så sitter den där sedan.

• Laddar…
  5. Eric Öbo
    Bannad Nivå 5
    Okej. En kiljagare följde tydligen med. Vad ska adaptern vara till för?

6. Eric Öbo
    Bannad Nivå 5
    Tack för snabba svar. Får la köpa en chuck. Har sett här att många pratar om Röhms (tror jag de heter). Sån man ska ha eller?

7. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 19
    Som jag har förstått det så sätter du fast chucken i adaptern som du sedan kan använda i pelarborren.

Men jag har ännu inte haft anledning att lossa chucken på min Arboga så jag vet inte riktigt hur det ser ut.

• Laddar…
  8. Eric Öbo
    Bannad Nivå 5
    Behövs det en adapter mellan spindeln och chucken? Verkar ju tetigt. Borde väl finnas chuckar (tänker på Chuck Berry hela tiden) som har nåt slags kona på och passar rätt i?

9. mattiasp
    Moderator · Nivå 17
    Ja, det finns båda varianterna

10. Eric Öbo
    Bannad Nivå 5
    Inköpsställe? Märken?

11. bax
    Medlem Nivå 10
  12. mattiasp
    Moderator · Nivå 17
    Redigerat 4 okt 13:40
  13. Staffan2000
    Medlem · Nivå 14
    Jag med!

Adaptern är nog till för att fungera som en bussning mellan maskinens större "honkona". Nu får jag andra associationer :D.

14. Eric Öbo
    Bannad Nivå 5
    Röhm ger ju också fina associationer.

15. Eric Öbo
    Bannad Nivå 5
    Tack för tipsen. fattar inte riktigt vad siffrorna betyder, dock. "MK3-B16"? "3-16mm"?