Hejsan,
tänkte borra igenom källarytterväggen och sätta in paxfläkt i vår tvättstuga som ligger i "källarhallen": Källaren är typ 30m2 stor och har 4 ventiler för tilluft. Jag hittade en gammal eternitkanal som går upp på taket och där man tidigare tagit ut luften från ett torkskåp. I eternitkanalen har någon sågat upp ett fyrkantigt hål. Hur kan jag få den tät tro (se bild). Räcker det med dra silvertejp runt tills den känns tät?
Anslutningen känns också som om den sett bättre dagar. Hur göra bäst? Och vilken paxfläkt ska man ha om man vill att den alltid går lite och ökar om det är fuktigt.
tänkte borra igenom källarytterväggen och sätta in paxfläkt i vår tvättstuga som ligger i "källarhallen": Källaren är typ 30m2 stor och har 4 ventiler för tilluft. Jag hittade en gammal eternitkanal som går upp på taket och där man tidigare tagit ut luften från ett torkskåp. I eternitkanalen har någon sågat upp ett fyrkantigt hål. Hur kan jag få den tät tro (se bild). Räcker det med dra silvertejp runt tills den känns tät?
Anslutningen känns också som om den sett bättre dagar. Hur göra bäst? Och vilken paxfläkt ska man ha om man vill att den alltid går lite och ökar om det är fuktigt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "Paxfläkt"
Badrumsfläkt PASSAD 30 PAX
Med ljus- och fuktsensor
1 699 kr inkl moms
Läs mer
På översta bilden ser man eternitkanalen som mynnar ut på andra sidan väggen dvs nedre bilden. Vill sätta paxfläkten på den nedre bilden. Ska inte sätta någon vent i det fyrkantiga hålet utan får det tätt så alla luft sugs ut upp på taket genom paxen på den nedersta bilden.
Skulle det vara svårt att ersätta den med annat rör , det är eternint , inte bra att ha i friska luften sådär , ta en ordentlig koll om det inte kan vara möjligt
Då kan du sätta en tunnplåt över med lite silikon eller liknade och tejpa fast den tills täten har härdat , Skruva inte i den
Men vad har du tänkt dig med resten av trumman , ska du fodra in den , inget bra att ha den i luften
Då kan du sätta en tunnplåt över med lite silikon eller liknade och tejpa fast den tills täten har härdat , Skruva inte i den
Men vad har du tänkt dig med resten av trumman , ska du fodra in den , inget bra att ha den i luften
Visste inte att eternit var illa att ha så. Trodde den var ok sålänge man inte skruvade eller liknande i den. Att byta ut den är inte realistiskt tyvärr. Hur löser man det bäst?
P.S Var otydlig ovan. Vill alltså använda eternitkanalen att transportera ut fuktig luft och skippa borra igenom källarytterväggen.
Tack för er hjälp!
P.S Var otydlig ovan. Vill alltså använda eternitkanalen att transportera ut fuktig luft och skippa borra igenom källarytterväggen.
Tack för er hjälp!
Det är viktigt att kanalen är tät hela vägen, annars kommer du att trycka ut fuktig luft i bjälklaget. Om det inte går att få den tät så kan ett alternativ vara att sätta fläkten uppe på taket så att luften sugs ut istället för att den trycks.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Är det ”naturligt självdrag” i kanalen idag? Om inte så sätt paxfläkten ut via väggen istället. Om det finns lite självdrag i kanalen så orkar en pax calima (heter bora på bauhaus) förstärka frånluften finfint där. Den går kontinuerligt på lågvarv och går upp i varv vid fukt, via app kan man även ändra farten i de olika lägena och också få den att öka vid ljus i rummet. Jag har 2 själv, en i badrum och en i källaren i fd pannkanal, funkar hur bra som helst och är i princip helt tyst i friblåsande läge
Klipp till en plåtbit, täta med silikon, latexfog eller något annat klet, dra om silvertejp.
Klart!
Eterniten är inte farlig sålänge den sitter i fred där den sitter men slå inte sönder eller bearbeta den på något sätt, det är lite onödigt.
Klart!
Eterniten är inte farlig sålänge den sitter i fred där den sitter men slå inte sönder eller bearbeta den på något sätt, det är lite onödigt.
Om det ”sugs in luft” idag så borde ser vara frånluft någon annan stans som skapar undertrycket, kanske ska stänga till det för att försöka få frånluft i kanalen? huruvida paxen klarar av att så att säga vända draget är jag osäker på, går säkert att räkna sig fram till men det finns ju rejält med kapacitet i fläkten när den drar igång på högre varv, och varm luft stiger ju dessutom av sig själv så lite ”hobby-engineering” med högre drag i fläkten och termisk effekt så kanske det funkar alleses utmärkt.F donfrimano@hotmail.com skrev:
Man skall oxkså undvika att ha tilluft i samma rum som från, och i och med att det är en tvättstuga med ”smutsig”/fuktig luft i så borde tilluften stängas och ist tas in andra utrymmen
Undertrycket kommer från wc (vån1) och badrum (vån2) med fläkt monterat uppe på "skorstenen". Tillkommer gör även köksfläkten när den går.
Tilluftsventilerna i källaren kommer från duschdelen, 2xgarderober och bastun som allt ryms på dessa 30m2. Känns dumt att stänga alla dessa 4 ventiler men jag kanske tänker fel. Tvättrummet har ingen ventil men är öppet in till duschdelen etc.
Tilluftsventilerna i källaren kommer från duschdelen, 2xgarderober och bastun som allt ryms på dessa 30m2. Känns dumt att stänga alla dessa 4 ventiler men jag kanske tänker fel. Tvättrummet har ingen ventil men är öppet in till duschdelen etc.
Jag hade liknade situation. Vårt eternitrör leddes in till en form av garderob. Där kunde jag enkelt plocka ner en etapp av eternitkanalen. Monterade en kanalfläkt (ec100) som nu suger ut luften från tvättstugan och skickar den vidare ut och upp i sin egna kanal i murstocken. Den går tyst, hör inget av fläkten, och går kontinuerligt. inte fuktstyrd på något sätt. Väldigt nöjd med den lösningen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Avfuktare tvättstuga i källare
Tvättstuga -
Ventilation i tvättstugan (källare)
Ventilation -
Hur knyta ihop avlopp under plattan, tvättstuga i källare
Vatten & Avlopp -
Vilken slags puts passar? Innervägg i tvättstuga i källare
Byggmaterial & Byggteknik -
Extra toalett i källarens tvättstuga, lösning för holkens utlopp.
Vatten & Avlopp