Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Påverkar rörlängden luftvärmepumpens effektivitet?

1. M
    Medlem · Halland · 29 inlägg

mattiaswennberg

Medlem
    Har ett hus som idag värms upp av direktverkande el och en braskamin, men skall komplettera med en luft/luftvärmepump. vi har hittat en bra placering av innerdelen, men är tveksam på var utedelen skall sitta. Jag vill inte ha den för nära barnens sovrumsfönster för att inte de skall störas av buller. hur som helst så har jag två alternativ, det ena är att sätta den nära innerdelen (ca 1,5 meter rörlängd) det andra är att sätta den på garageväggen långt från alla sovrum och ingen risk för buller eller vibrationer, men det blir en rörlängd på ca 9 meter (och två 90graders böjar av röret).

Är det så att med ett långt rör att effektiviteten på pumpen minskar? Jag har hört rykten om detta och kan i och för sig köpa resonemanget, men hur mycket minskar den och är det skäl nog för att inte sätta den på garageväggen utan istället sätta den nära ett sovrumsfönster och riskera störande buller? :S

Mycket tacksam för alla kreativa tankar kring detta.

/Mattias

2. R
    Medlem · 49 inlägg

reineboy

Medlem
    Ja det kommer att påverka negativt. Hur mycket är frågan men om inte annat kostnadsmässigt. Sätt den på markstativ så slipper du det eventuella resonansljudet men inte det direkta ljudet men det brrukar väl inte vara det som man störa sig på.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.