Hej

Efter husköp för dryga halvåret sen var jag igår uppe och kollade lite på kallvinden. La märke till att de ser ut att vara någon form av påväxt på isoleringen runt ventilationsrören, vad kan detta vara för något och är de något som behöver åtgärdas. I besiktningsprotokollet stod de inget om detta. För övrigt är det mekanisk frånluft i huset.

• Ventilationsrör med synlig påväxt på isoleringen i mörk vindsmiljö, upplyst av ficklampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Isoleringsmaterial på vind med mörka fläckar runt ventilationsrör, möjligtvis tecken på påväxt.
    Skapa konto
Hur vet du att det är påväxt? Är rören inplastade? Vilken typ av isolering inuti?

Har du kollat hur "insidan" av den bruna delen ser ut? Kan ju vara den som syns igenom på flera ställen.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur vet du att det är påväxt? Är rören inplastade? Vilken typ av isolering
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kan inte garantera att det är påväxt men tycker det ser skumt ut. Vet inte om de är i plastade men troligen inte. Isoleringen är bedömt av glasull under pappen.

H henche skrev:
Har du kollat hur "insidan" av den bruna delen ser ut? Kan ju vara den som syns igenom på flera ställen.
Tog av en liten bit och kollade, verkar vara något svart som lyser igenom den bruna pappen. Kollade även under vindens isolering och där ser man tydligt svarta ränder så jag antar att det kan vara något form av medel för att fästa pappen mot isoleringen?

• En hand lyfter brun papp för att visa svart medel och gul isolering under. Svarta ränder syns på exponerad yta.
    Skapa konto
B Bänk skrev:
Tog av en liten bit och kollade, verkar vara något svart som lyser igenom den bruna pappen. Kollade även under vindens isolering och där ser man tydligt svarta ränder så jag antar att det kan vara något form av medel för att fästa pappen mot isoleringen?
Ser normalt ut.

• Gilla
Bänk
  • Laddar…
Tack för svar!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.