Byggahus.se
Hej!

Jag är nybörjare på hus och skulle därför vilja ha er uppfattning om följande problem.

Kallvinden på huset har en del mikrobiell påväxt på underlagstaket (se bilder). Det påstås vara resultatet av byggfukt då det regnade när taket lades år 2000, samma år som hela huset är byggt.

När besiktning gjordes i april i år uppmättes fuktkvoten i takstolar till 10%.

Taket är ett sadeltak med underlagstak av träfiberskivor läkt och betongpannor. Alltså kanske inget man skulle gjort i dagens läge.

Kan det verkligen stämma att det endast beror på byggfukt? Om så är fallet, att fukt inte är ett stort problem nu, måste man ändå byta/sanera bort det som har påväxt?

• 0817EDE6-8C07-4541-B71F-5CEDC3B72929.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Logga in för att se filmer.
Alltid bra att sanera men många låter det bara vara och bevakar så det inte blir mer.

Blir fuktkvoten i virket över 17% så får man problem. 10% är inget att oroa sig för.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Jaha ok. Det som syns på bilderna är alltså antagligen ingenting som är ”farligt” vare sig för vinden eller för människor? Bara det inte sprider sig och blir mer?

Är det stor risk att det sprider sig till isoleringen i sådana fall eller har gjort?

Det är inte bra för människor men man vistas ju inte på vinden.

Nästan alla kallvindar lider av fuktproblem men brukar hålla sig inom rimliga gränser. Enda sättet att bli av med det är att isolera utanför taket så att det blir varmare på vinden.

• Gilla
Joak
  • Laddar…
Det regnade sjukt mycket sommaren 2000, allt var mögligt överallt, mitt ganska nymålade hus var svart av mögel.

Ville med det bara påvisa att den som sa att det regnade 2000 inte hittar på.

Stickan56
Det ser ut som att det inte är någon luftspalt vid takfoten. Svårt att se på bilderna men det ser ut som om isoleringen är nedtryckt mot takfoten. Stämmer det?

Stickan

Jag vet faktiskt inte hur det ligger till. Detta är ett hus vi är spekulanter på och det var ingenting jag tänkte på när vi var där och kollade. Det var dock heller ingenting som påpekades i besiktiningsprotokollet ifall dom nu skulle gjort det.

Vad skulle det innebära ifall det inte är någon luftspalt?

Det borde väl inte vara vid takfoten bara om problemet var byggfukt.

Stickan56
B Bello skrev:
Jag vet faktiskt inte hur det ligger till. Detta är ett hus vi är spekulanter på och det var ingenting jag tänkte på när vi var där och kollade. Det var dock heller ingenting som påpekades i besiktiningsprotokollet ifall dom nu skulle gjort det.

Vad skulle det innebära ifall det inte är någon luftspalt?
I så fall är det inte ventilerat i takfoten och risk för påväxt. Det brukar dessutom skrivas i besiktningsprotokollen att undertak med boardskivor är en riskkonstruktion. Själv har jag skippat objekt med den takkonstruktionen när jag letat hus.

Stickan

Stickan56
S johd01 skrev:
Det borde väl inte vara vid takfoten bara om problemet var byggfukt.
Det kan nog vara svårt att bevisa.

Stickan

Stickan56 Stickan56 skrev:
I så fall är det inte ventilerat i takfoten och risk för påväxt. Det brukar dessutom skrivas i besiktningsprotokollen att undertak med boardskivor är en riskkonstruktion. Själv har jag skippat objekt med den takkonstruktionen när jag letat hus.

Stickan
På vilket sätt är det en riskkonstruktion?
Förrutom att man kan trampa igenom utan yttertak.

Många hus ser ut sådär idag är det kanske vanligare att man använder en duk ist

Stickan56
T TheGame skrev:
På vilket sätt är det en riskkonstruktion?
Större risk för läckage. Egentligen borde de som besiktigar hus svara.

Stickan

Jag anser inte att detta är en riskkonstruktion och det förfarande görs än idag.

Är det begränsade skador på vissa platser är det i läckage. Är det skador överallt är det varm fuktig luft från huset som kondenserad när den når kallvinden.

• Gilla
gaia
  • Laddar…
Stickan56 Stickan56 skrev:
Större risk för läckage. Egentligen borde de som besiktigar hus svara.

Stickan
Ok men just riskkonstruktion räknas det inte som då det är ett standardutförandr även idag men jag förstår hur ni tänker.

Läker det genom yttertaket så är det oavsett nått som ska åtgärdas omgående oavsett vad man har för konstruktion under. Ju snabbare man upptäcker ju bättre

Stickan56
T TheGame skrev:
Ok men just riskkonstruktion räknas det inte som då det är ett standardutförandr även idag men jag förstår hur ni tänker.

Läker det genom yttertaket så är det oavsett nått som ska åtgärdas omgående oavsett vad man har för konstruktion under. Ju snabbare man upptäcker ju bättre
Finns det någon husleverantör som använder board idag?
Man bygger hus med krypgrunder som standardutförande idag och sedan vid en besiktning betecknas det som en riskkonstruktion.

Stickan

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.