Byggahus.se
Hej!

Jag är nybörjare på hus och skulle därför vilja ha er uppfattning om följande problem.

Kallvinden på huset har en del mikrobiell påväxt på underlagstaket (se bilder). Det påstås vara resultatet av byggfukt då det regnade när taket lades år 2000, samma år som hela huset är byggt.

När besiktning gjordes i april i år uppmättes fuktkvoten i takstolar till 10%.

Taket är ett sadeltak med underlagstak av träfiberskivor läkt och betongpannor. Alltså kanske inget man skulle gjort i dagens läge.

Kan det verkligen stämma att det endast beror på byggfukt? Om så är fallet, att fukt inte är ett stort problem nu, måste man ändå byta/sanera bort det som har påväxt?

• 0817EDE6-8C07-4541-B71F-5CEDC3B72929.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Logga in för att se filmer.
Alltid bra att sanera men många låter det bara vara och bevakar så det inte blir mer.

Blir fuktkvoten i virket över 17% så får man problem. 10% är inget att oroa sig för.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Jaha ok. Det som syns på bilderna är alltså antagligen ingenting som är ”farligt” vare sig för vinden eller för människor? Bara det inte sprider sig och blir mer?

Är det stor risk att det sprider sig till isoleringen i sådana fall eller har gjort?

Det är inte bra för människor men man vistas ju inte på vinden.

Nästan alla kallvindar lider av fuktproblem men brukar hålla sig inom rimliga gränser. Enda sättet att bli av med det är att isolera utanför taket så att det blir varmare på vinden.

• Gilla
Joak
  • Laddar…
Det regnade sjukt mycket sommaren 2000, allt var mögligt överallt, mitt ganska nymålade hus var svart av mögel.

Ville med det bara påvisa att den som sa att det regnade 2000 inte hittar på.

Stickan56
Det ser ut som att det inte är någon luftspalt vid takfoten. Svårt att se på bilderna men det ser ut som om isoleringen är nedtryckt mot takfoten. Stämmer det?

Stickan