Kan själv!
· Trelleborg
· 17 168 inlägg
Behöver byta en trasig passdel (20A DII) och överväger att införskaffa en Passnyckel PSS:
https://ifoelectric.com/produkt/177504/
Dessvärre har jag svårt att avgöra vad det är för storlek på hylsdelen, enligt följande sida är det 16mm, vilket spontant känns som att det kan stämma om man tittar på bilden
https://www.elgrossisten.se/verktyg/elarbeten/passdelsnyckel-pss/
Då jag mäter upp 8mm på passdelar jag har hemma så funderar jag på jag missat nått på verktyget eller om det finns något annat alternativ.
https://ifoelectric.com/produkt/177504/

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dessvärre har jag svårt att avgöra vad det är för storlek på hylsdelen, enligt följande sida är det 16mm, vilket spontant känns som att det kan stämma om man tittar på bilden
https://www.elgrossisten.se/verktyg/elarbeten/passdelsnyckel-pss/
Då jag mäter upp 8mm på passdelar jag har hemma så funderar jag på jag missat nått på verktyget eller om det finns något annat alternativ.
Kan själv!
· Trelleborg
· 17 168 inlägg
Ja det är ju spänningsatt i bottenkontakten på passdelen, så farligt att jobba där med metallverktyg. Kan ju bli en praktkortslutning och släcka ner hela villakvarteret. Om du inte kan bryta strömmen, men kanske måste göras ute vid gatan i elnätsbolagets elskåp som man inte har tillträde till.
Kan själv!
· Trelleborg
· 17 168 inlägg
Japp, detta är givetvis huvudsäkringarna, jag kan inte kolla om huvudbrytaren sitter före eller efter säkringarna.A Arnodt skrev:
Det är därför jag frågar om just, i första inlägget länkat, verktyg som är avsett att byta passdelar med spänning på.
Det går att kolla genom att mäta spänningen på bottenkontakterna när du har skruvat ut alla 3 st huvudsäkringarna och prova att bryta huvudbrytaren. Varför skulle det inte gå?
Men mät då även på gängan som går i propphuvsgängan så det inte är spänning där, kan ju vara någon kreativ person som kopplat tokigt. Det är då det kan hända olyckor när det är spänning på oväntat ställe.
Men mät då även på gängan som går i propphuvsgängan så det inte är spänning där, kan ju vara någon kreativ person som kopplat tokigt. Det är då det kan hända olyckor när det är spänning på oväntat ställe.
Den du visar är ett utmärkt verktyg, den passar för både GII och GIII dvs från 1 till 63 A. Samt att den har en "plasthylsa" som man kan använda och ta bort skadade PK med men det finns varianter på PK så det är inte säkert att "hylsan" passar alla ggr.
Kan själv!
· Trelleborg
· 17 168 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 17 168 inlägg
För att jag behöver skaffa verktyget innan jag är på plats och ska byta passdelen, har ingen möjlighet att mäta innan heller.A Arnodt skrev:Det går att kolla genom att mäta spänningen på bottenkontakterna när du har skruvat ut alla 3 st huvudsäkringarna och prova att bryta huvudbrytaren. Varför skulle det inte gå?
Det är två olika storlekar på "muttern" som sitter inne i porslinet dessutom finns det PK som INTE har en mutter utan en rund "knapp". Det finns ett verktyg med en "kniv" som klarar alla sorter men vart den finns att köpa vet jag inte då det är mååånga år sedan jag såg en sådan.13th Marine skrev:
Tricket brukar vara att man tar kontakt med nätägaren och bestämmer en dag och tid för brytning. Sedan har man med sig div tänger och en hylssats. Eftersom det bara tar några minuter att fixa väntar nätägaren högst troligt medan du byter.
Ps
"muttrarna är ca 8 eller 13 mm samt den helt runda
OCH verktyget som klarar alla sorter är E1647128 men smakar det så kostar det 😉
Redigerat:
Kan själv!
· Trelleborg
· 17 168 inlägg
Ja det ska inte vara enkelt.E elmont skrev:Det är två olika storlekar på "muttern" som sitter inne i porslinet dessutom finns det PK som INTE har en mutter utan en rund "knapp". Det finns ett verktyg med en "kniv" som klarar alla sorter men vart den finns att köpa vet jag inte då det är mååånga år sedan jag såg en sådan.
Tricket brukar vara att man tar kontakt med nätägaren och bestämmer en dag och tid för brytning. Sedan har man med sig div tänger och en hylssats. Eftersom det bara tar några minuter att fixa väntar nätägaren högst troligt medan du byter.
Den ska heta OW1, men den är svårfunnen, det håller jag med om.
Får se vad vi landar i i slutändan.
EDIT:
Här är passdelsnyckeln med kniv:
E1647128
https://www.onninen.se/ifo-electric-passdelsnyckel-aus--/p/AQN994
Även om porslinet på passdelen spruckit, går det väl hjälpligt att sätta dit säkringen skruva fast propphuven och så att säga "köra vidare". Givetvis med avsikten att snaras åtgärda med en ny passdel. Men säkringen kanske halkar snett på passdelsskruvskallen då?
Det går även att svarva till en massiv "kopparstav" på ca 25 mm diameter och samma längd som en vanlig propp och sätta dit, då är risken att den ska komma på sniskan obefintlig, fördelen är att då kommer man aldrig att behöva byta huvudsäkring/mätarsäkring någon fler gång. 👍