Byggahus.se

Passivhus och thermosbyggda ytterväggar

1. S
    Medlem · Jönköpings län · 161 inlägg

scenic46

Medlem
    Jag projekterar ett passivhus lösvirkesbyggt med dubbla ytterväggar. Total väggtjocklek c:a 550mm inkl. fasad i trä.
    Tanken är att först bygga en yttervägg 45+95, ev. 120mm, stomme. Därefter sätta på takkonstruktionen med plåttak Planja Royal svart. Som innervägg blir det 95mm + påspik (installationsvägg) 70mm. Dessa ytter- och innerväggar isoleras med mineralull. Utrymmet mellan dessa två väggar (beroende på övrig konstruktion) blir c:a 145mm.
    Taket isoleras med ekofiber p.g.a. av dess hygroskopiska egenskaper eller motsvarande 600mm, utan luftspalt och bara gavelventiler. Vindfolie monteras över utrymmet för lösullen.
    Bortsett från denna lilla "vind" blir det oventilerat parallelltak.
    Någon som har idé om man skulle kunna låta bli att använda isolermaterial i denna "mellanvägg" dvs. konstruera som en thermos? Passivhus blir ju täta med minimal konvektion etc.. Rätta folier etc förutsättes för konstruktionen i övrigt.
    Jag förväntar mig inte få "rätt" svar från isolerindustrin.
    Ser fram mot intressanta inlägg - ev. hänvisning till forskningslitteratur.

2. S

scenic46

Medlem

Ingen som åtminstone har synpunkter!!

Hade hoppats på några synpunkter eller tips där konstruktionen diskuterats.

3. Faidros
    Medlem · 1 499 inlägg

Faidros

Medlem
    Kul idé. Men p.g.a. luftrörelser i mellanväggen (konvektion) får du väl sämre isolering än om du fyller utrymmet med isoleringsmaterial. En termos håller värmen för att man har vakuum mellan ytter- och innervägg.

4. S

scenic46

Medlem

En tanke

Jo en äkta thermos har vakum men jag har också funderat så här.
    Mellan stående reglar, mot yttre konventionellt isolerade ytterväggsreglarna där sättes ytterligare en vindtät väv med annat (beräknat). I botten och topp limmas (dubbelhäftande tejp kanske) 150mm tj. och 400mm höga frigolitskivor. Längs de stående reglarna limmas på samma sätt 50mm breda frigolitremsor. Då minskas risken för luftrörelser mellan facken.
    I studiesyfte (forskning) skulle man kunna montera ett antal fukt och temperaturgivare (ex. en per väderstreck) och avläsa hur detta uttrymme fungerar med enbart luft som isolering. Givetvis krävs vindväv även innanför frigoliten. Vad tycks??

5. A
    Byggveteran · Trollhättan , Västra Götaland · 1 968 inlägg

anaitis

Byggveteran
    Sorry, men det funkar inte.
    Har gjorts massor med liknande mätningar - det isolerar inte tillnämelsevis som motsv volym minull.

6. Krillew
    Lösvirkesbyggare · Uppsala · 1 244 inlägg

Krillew

Lösvirkesbyggare
    Hejsan!

Jag plannerar att bygga på ett liknande sätt...
    fast inte riktigt lika tjockt..

utifrån 120+45+70+(fuktspärr)+70
    och 70:an utanför fuktspärren skall vara utan reglar..
    Jag inser att 70:an utan reglar måste vara ganska så stabil så den ej kollapsar
    är det inte så att stenull är stabilare?? är det nån som vet..

sen funderar jag på att använda bubbelplast med aluminiumskickt i stället för vanlig plast folie och den är ju lite åt termos hållet!! är det nån som har använt den fuktspärren som kan dela med sig lite ??

7. E
    Medlem · Skåne · 99 inlägg

Energiberäknaren

Medlem

Aluminium som fuktspärr...

har provats tidigare men då som ett skikt på gipsskivor. Det sägs att någon "händig" person lyckades koppla elen slarvigt i en eldosa med påföljd att hela huset blev strömförande...
    Och... den reflekterande förmågan hos aluminium har nästan ingen betydelse alls i en vägg med tjock isolering. Detta är nog två anledningar till att det inte är så vanligt med aluminium i väggarna idag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.