Byggahus.se
Är i färd med att montera kök och har då en fundering ang täcksida och passbit. Enligt mitt tycke och min förståelse monteras täcksida i linje med lucka och passbit i linje med stomme.
Vi kommer ha ett väggskåp mot vägg och andra sidan mot högskåpsstomme. Närmast väggen en passbit och undersida tänkte vi sätta en täcksida. Min fundering är då hur det blir där dessa möts. Det kommer skapas en liten ”hylla” där täcksida sticker ut vid passbiten. Hoppas tydligt vad jag menar. Hur skulle ni monterat?
Tack på förhand!

Täcksidan slutar väl där passbiten börjar?

• Gilla
KaJaKri
  • Laddar…
Nja beror på hur man brukar sätta. Men ska man göra så, blir det luft i underkant och då måsta man sätta passbit under också.
Vi tänker nog nu sätta täcksidan under både skåp och passbit men då i linje med stommen.
Får hoppas att det inte ser konstigt ut.

8 8Mini skrev:
Nja beror på hur man brukar sätta. Men ska man göra så, blir det luft i underkant och då måsta man sätta passbit under också.
Vi tänker nog nu sätta täcksidan under både skåp och passbit men då i linje med stommen.
Ah nu är jag med på hur du menar. Var svårt att få ihop i huvudet. Ska se om jag hittar på en bild jag sparade ner på hur någon annan hade gjort.

8 8Mini skrev:
Vill inte lägga ut bilden här då jag "lånade" den från det här forumet, men de har satt täcksida på sidan av skåpet mot passbiten så att den kan fästas kant-i-kant med skåpluckorna.

Tack jättegärna! Förstår att det kanske var lite otydligt men var svårt att förklara.

Såg ditt andra meddelande nu. Jaja, vi får nog testa oss fram lite.
Tack ändå!

8 8Mini skrev:
Såg ditt andra meddelande nu. Jaja, vi får nog testa oss fram lite.
Tack ändå!
Ja, har själv suttit med samma moment och skippade till slut täckskivan under...tog lätta vägen ut. :rofl:

Men det känns som det bara funkar om allt är vitt

• Gilla
CarinaBerg
  • Laddar…
BirgitS
8 8Mini skrev:
Enligt mitt tycke och min förståelse monteras täcksida i linje med lucka och passbit i linje med stomme.
Det gör man väl som man vill och vad som passar. Sånt där är det ju mode i så det har ju varierat under åren.

• Gilla
8Mini
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.