Byggahus.se

Passbit i Ikeakök - göra av sockel eller täcksida?

1. M
    Medlem · Skåne · 35 inlägg

medvind

Medlem
    Hej,

Enligt Ikea's något diffusa besked antas man använda en sockelbit för att skära ut passbitar mot väggen. Blir det verkligen snyggt? Kan man inte istället skära till en passbit av en täcksida för att få samma material (i mitt fall applåd vit) som på lådfronterna eller luckorna brevid?

Någon som stött patrull här tidigare?

2. Paul-Staffanstorp
    Renoverare · Skåne · 7 405 inlägg

Paul-Staffanstorp

Renoverare
    Du gör helt rätt i att använda en täcksida till passbitarna. :)

3. M
    Medlem · Skåne · 35 inlägg

medvind

Medlem
    Tack för det snabba svaret Paul!

4. Paul-Staffanstorp

Paul-Staffanstorp

Renoverare
    Personligen har jag ett annat tips till dig, men det kostar ju lite mer.
    Dock blir det betydligt snyggare tycker jag.

En passbit sätter du ju mellan stommen och t.ex väggen samt skruvar inifrån stommens framkant där du smartast sätter skruvarna framför eventuella gångjärnsplattor eftersom de då döljs av gångjärnen.

Om du även köper en extralucka som du sågar av en lika stor bit ifrån så kan du lägga ihop dem och skruva samman dem innan du skruvar fast själva passbiten i stommen.

På så sätt får du allt att ligga i samma djupled och det blir lite snyggare i många fall.

Hoppas du förstår hur jag menar, annars får du fråga på nytt...:blushing:

5. P
    Medlem · Bohuslän · 2 600 inlägg

pbengtsson

Medlem
    Bra tips, jag har tyvärr redan monterat passbitarna, men jag har lite PL600 kvar och faktiskt en lucka över.
    Om man inte gör som du föreslår, skall man använda en passbit i stommens färg eller luckans?

6. Paul-Staffanstorp

Paul-Staffanstorp

Renoverare
    Visst fungerar det även att limma denna biten utanpå själva passbiten, men annars kan du ju även ta loss passbiten för att skruva ihop delarna. ;)

Allt är en smaksak, men normalt sett blir det snyggast med passbit i luckornas färg tycker jag iaf...

7. P
    Medlem · Bohuslän · 2 600 inlägg

pbengtsson

Medlem
    Låter vettigt.

Till TS, jag byggde också av applåd vit och det är en annan nyans än stommar och socklar och jag använde täckstidor till passbitar. Men man tager vad man haver. Själv hade jag material över från täcksidor över så det räckte till passbitar.
    Bygger man ett kök i ex ek så är nog detta något att fundera över.

Täcksidor är gjorda av MDF och sockar av spån, så det är lättare enligt min mening att få fast passbiten om den är i MDF. Men det kanske också beror på typ av skruv? I mina förra köksrenoveringar (ej IKEA), var alltid passbitarna tagna från sockel i samma färg som stommen, dvs vit.
    Såg väl så där ut ibland ex. då luckan var röd. Så tipset innan från Staffan hade gjort det hela betydligt snyggare.

8. N
    Medlem · Skåne · 144 inlägg

Nikki73

Medlem
    Paul! Om man vill ha en passbit som går från golv till tak, hur löser man detta snyggast? Vi har en passbit mellan frysen och väggen men det blev ju inte så snyggt! Har en skarv nertill och den syns ju. Och sen är passbiten för liten så om man tittar in i frysen och vrider på huvudet lite där så ser man väggen bakom........ Det syns ju inte när frysen är stängd men men vill ju ha det ordentligt gjort!

9. Paul-Staffanstorp

Paul-Staffanstorp

Renoverare
    Brukar inte sätta passbitar mellan golv och tak.
    Takanslutningen går ju förbi skåpet mot väggen och sen brukar jag sätta en sockelbit nedtill för att allt ska linjera rätt.
    Alltså blir det bara passbit från toppen på skåpet över frys ner till där sockeln tar över (ca 150mm från golvet).
    Då räcker Ikeas täckskiva för högskåp att såga passbit av.

10. N
    Medlem · Skåne · 144 inlägg

Nikki73

Medlem
    Paul!

Okej men sätter du sockelbiten som en förlängning på passbiten eller sätter du den längre in? Hur gör man då på undersidan av förlängningen? Förstår inte detta riktigt, får kanske be vår kompis visa oss. Han snackade nämligen om samma sak.

11. Paul-Staffanstorp

Paul-Staffanstorp

Renoverare
    Sockelbiten sätter man en bit in så att den linjerar med övriga socklar.
    Fäst den med en vinkel i väggen typ.
    Undersidan av passbiten menar du eller ?
    Där behöver du ju inte göra något eftersom det inte blir synligt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.