Byggahus.se

Passar andra vitvarumärken i IKEA inbyggnadsskåp??

19k läst  15 svar

1. B
    Medlem Nivå 3
    Hej,
    Håller nu på att planera mitt kök och det lutar att det blir IKEA’s köksmodell Abstrakt. Dock har jag funderat på att ta andra vitvaror än IKEA’s vitvaror.

Att byta ut spishäll, fläkt, kyl och frys är ju tämligen enkelt men hur lätt är det att byta ut IKEA’s inbyggda ugn och micro då det är tänkt att dessa vitvaror skall monteras in i IKEA’s inbyggnadsskåp (skåpsnummer: FA721).

Kommer tex Siemens inbyggnadsugn att passa eller kommer fronten vara för bred/smal eller för hög/låg för att passa in i IKEA’s inbyggnadsskåp.

Har för mig att jag har hört att IKEA har gjort sin Whirlpool-vitvaror med lite avvikande mått så att det inte skall gå att byta ut dessa vitvaror.

Med vänlig hälsning,
    Anders

2. M
    Medlem Nivå 5
    Vi hade inga problem med electrolux-ugn i Ikeas bänkskåp för inbyggnadvitvaror. Det var justerbara delar i metall för att få till den i höjdled. Lycka till!

3. B
    Medlem Nivå 3
    Hej och tack för svar,
    Vad jag hört så skall problemet inte vara att få in den ”avvikande” vitvaran, problemet är istället att vitvaran kan vara för hög eller låg så att högskåpets dörr (ovanför eller nedanfär vitvaran) inta passar i anslutning till ugnen eller micron.

Har du några erfarenheter av detta miis?

Med vänlig hälsning,
    Anders

4. M
    Medlem Nivå 5
    Ah, jag förstår. Jag valde att bygga in i bänkskåp så jag kan inte uttala mig om glapp/överlapp som ev uppstår vid dörren. Någon annan får hoppa in!

5. S
    Medlem Nivå 1
    Skall sätta in Siemens vitavaror i vårt nya Ikeakök,
    efter vad jag vet så skall det passa, man får dock ev göra diverse passbitar & täcklister m.m ( Kyl&frys 185cm takhöjd 240cm)

6. 6
    Medlem Nivå 6
    Är också på G att köpa ett Ikea Nexus och har precis fått hem vitvaror från Husqvarna.
    Ugnen ser jag inget problem med att få dit. Däremot var det värre med micron ovanpå, där höjden är problemet. Jag hade varit tvungen att ta Husqvarnas lilla om jag inte ville få problem. Nu tog jag den stora (är inget speciellt stor invändigt) och då blir det ca 3cm för högt totalt ugn/micro, men har tänkt lösa det så här:
    Det fasta hyllplanet som delar av utrymmet mellan överskåp och ugnsdel flyttar jag uppåt. Jag tror inte att jag ska behöva använda träplugg och Ikeas specialskruvar, det går nog lika bra med vanliga träskruvar.
    Jag skippar 35cm-luckan ovanför (K-höjd 211) - istället tar jag den största lådfronten på 30,7cm och sätter fast den så den öppnas uppåt med klaffbeslag. Hade tänkt dom här:
    Rolf Thuresson Trading AB - Beslag för köks-, bad- och möbelindustrin
    Då behöver man inte borra/fräsa stora runda hål för trad. gångjärn som Ikea använder på sina ö-kantshängda luckor. Klaffbeslagen har dom åtminstone hemma på Sentensbutiken (Electrolux-Home) här i stan´. Kostar ca 150:-

Med högskåpet för inbyggnad ska det enligt Ikea följa med en passbit i luckornas färg som man kapar till för att fylla ut utrymmet som är kvar mellan ugn/micro/skåp. Alt. finns det kapbara galler också hos t.ex. Home-butiken.

Lätt va? :)
    Men - det här är alltså bara teori än så länge - det visar sig om det funkar i praktiken ;)

Mvh
    L-O

7. pinebar
    Medlem Nivå 11
    Hej!

Använder man IKEA Nexus så är det också relativt enkelt att modifiera formen på luckorna. I alla fall för en snickare. Man kan såga bort kantlisten, såga av luckan och sedan sätta tillbaka listen igen. Det gjorde vi på ett par luckor i vårt kök och det syntes inte alls.

/pinebar

8. F
    Medlem Nivå 2
    Re: 62:an
    Hur hög är Husqvarnas micro? Hur hög är den lilla?
    Jag ska köpa precis samma inbyggnadsskåp (211cm) och har inte heller IKEA:s vitvaror.

9. S
    Medlem Nivå 8
    Har siemens inbyggnadsugn i underskåpet under hällen och den passar perfekt!

10. P
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Det är bara micron som är problem när man köper på IKEA. De har specialmått i sitt skåp för inbyggnadsmicro.
    Eftersom vi använder micron väldigt sällan (max 1 gång i månaden) valde att ta ett inbyggnadsskåp för ugn och ha micron lös i skåpet ovanför. Det enda man får tänka på är att ha skåpsdörren öppen när micron är igång men det är ju inget problem. :)

11. snackan68
    Medlem Nivå 6
    Hejsan!

Vi köpte Siemens ugn till IKEA köket, inga problem alls!
    Däremot har vi ett vägghängt skåp för inbyggnadmikro och där gick vi bet!
    Whirlpool har tagit fram en mikro åt IKEA med specialmått. Den är 2 cm lägre än övriga märken....
    Vi vill i alla fall ha Siemens och kommer att försöka göra en egen lösning i skåpet.

Lägger ut det på vår hemsida när det är gjort. (Mikron kom idag nämligen!)

Snäckhuset

// Snäckan

12. 6
    Medlem Nivå 6
    Jag har inte packat upp den jag köpte än QN4041, men den ska enligt katalog vara 460 hög i ytterkant och inbyggnadshöjden är 450.

Ikeaskåpet är ju 1030mm i totalt byggmått. I mitt fall är ugnen QCE732-1 596mm i yttermått på höjden. Kvar till micro skulle då bli 1030-596=434mm. Fattas alltså 26mm för att få in QN4041 (QN4036 är bara 370 hög och går därför in).
    Skillnaden mellan 35cm-luckan som egentligen ska sitta högst upp till den största lådfronten hos Ikea är 350-307= 43mm
    Om jag gör som jag tänkt blir det alltså 43-26=17mm tillgodo, som jag får täcka med någon liten sorts list.

/L-O

13. D
    Medlem Nivå 6
    Använd "gaveln" på en lucka, d v s lägg den ner och såga av någon centimeter av botten. Sätt upp denna med botten ut. Om jag minns rätt är väl luckorna 16 mm.

14. 6
    Medlem Nivå 6

Smart tips :)
    Jag kommer att få en lådfront över när jag köper front till min speciallucka. Dom två största lådorna säljs bara i par. Så då vet jag vad jag ska göra med den överblivna :)

mvh
    L-O

15. T
    Husägare Nivå 2
    När jag ändå är på tråden, har ni något råd om vilka inbyggnadsugnar är bäst? Jag hörde att i A-märkta (eller A+ märkta) tar bakning dubbelt så lång tid, för det går upp och ner i värme. Då är det ju inte heller så ekonomiskt om det ska vara igång dubbelt så länge. Undrar också om någon haft den tanken att ställa en vanlig mikro på en vanlig hylla i ett vanligt Ikea skåp och stänga skåpdörren när det inte används, och öppna när den är på? Eller är jag helt fel ute?